ایجاد بانک و منطقه آزاد مشترک بین ایران و عراق

ایجاد بانک و منطقه آزاد مشترک بین ایران و عراق

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فرزاد پیلتن امروز در همایش توسعه پایدار تجارت ایران و عراق در افق ۲۰۲۵ که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: عراق شریک اول گروه تجاری ما در جهان و شریک اول مادر حوزه برق آسیا است.

مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت افزود: هر هفته یک رویداد در ایران در ارتباط با عراق در خصوص اعزام هیأت تجاری و برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها توسط بخش‌های خصوصی و دولتی برگزار می‌شود که این موضوع ناشی از اهمیت تجارت با عراق است.

وی بیان داشت: ما ۵ نقطه مرزی با عراق داریم و تجاری که مسلط به زبان عربی هستند که در تجارت با عراق نسبت به ترکیه برای ما مزیت به شمار می‌رود.

پیلتن اظهار داشت: تجارت پایدار با عراق و برقراری موازنه تجاری با عراق از سمت دولت نیز دارای اهمیت است و لذا این موضوع در دستور کار است و در برنامه‌ها این دو هدف وجود دارد و دولت تلاش می‌کند تا به این هدف دست یابیم.

این مقام مسؤول با اشاره به هدف‌‌گذاری برای رسیدن به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری به عراق گفت: آنچه در سازمان توسعه تجارت برای رسیدن به این هدف در دستور کار قرار گرفته رسیدن به نهادسازی ما تصمیم گرفتیم در دولت جدید که با مشارکت بخش خصوصی اقدام به تأسیس نهادهای جدید کنیم از جمله تشکیل کنفواسیون مراکز تجاری که این امر می‌تواند به اندازه چند رایزن تجاری در خدمت تجار باشند.

پیلتن بیان داشت: همچنین به تقویت شرکت‌های مدیریت صادرات تأکید داریم و شرکت‌های بخش خصوصی را در این زمینه شناسایی کرده‌ایم.

وی افزود: تولید مشترک هم به پایداری تجارت ایران و عراق کمک می‌کند لذا مناقصه‌های کشور عراق را از طریق رایزن بازرگانی دریافت می‌کنیم و منعکس می‌کنیم و دولت هم حمایت می‌کند که به تولید مشترک برسیم.

مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: ایجاد نهادهای مشترک از جمله ایجاد بانک مشترک، ایجاد منطقه آزاد مشترک و ایجاد شرکت حمل و نقل مشترک برای توسعه پایدار در دستور کار قرار دارد و امیدواریم که این موضوعات به توسعه تجارت کمک کند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=12456

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: