کاهش زمان پاسخگویی به استعلام در دستگاه‌های همجوار گمرک

کاهش زمان پاسخگویی به استعلام در دستگاه‌های همجوار گمرک

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی و دستگاه‌های آشکارساز گمرکات کشور در میرجاوه، آستارا، ساری، عسلویه، خسروی، شلمچه، چذابه، ریمدان و مهران، امروز به صورت ویدئوکنفرانسی و با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی به بهره‌برداری رسید.

در این مراسم محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک با توجه به تأکید وزیر اقتصاد مبنی بر سرعت بخشی به انجام تشریفات گمرکی، گفت: مدت زمان پاسخگویی دستگاه‌های همجوار گمرک که از حدود ۷ ماه قبل شروع کرده‌ایم، به‌طور میانگین کاهش پیدا کرده و ما هدف‌گذاری کرده‌ایم که میانگین زمان پاسخگویی دستگاه‌های همجوار به فعالان اقتصادی ۷ روز شود.

وی گفت: زمان پاسخگویی سازمان استاندارد از ۱۷ روز به ۱۱ روز، سازمان دامپزشکی از ۱۳.۵ روز به ۶ روز، سازمان غذا و دارو از ۸.۵ روز به ۴.۲ روز و سازمان حفظ نباتات از ۵.۵ روز به ۲.۶ روز کاهش پیدا کرده و ما تلاش داریم که دستگاه‌هایی که بیشترین استعلامات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند زیر ۷ روز قرار بگیرند.

به گفته رئیس کل گمرک ایران؛ بحث دیگر قابل پیش‌بینی کردن متغیرهای اقتصادی برای فعالان اقتصاد، رصد، کنترل و پایش بخشنامه‌ها و جلوگیری از بخشنامه‌های خلق‌الساعه و متضاد در تجارت خارجی است، به‌گونه‌ای که سال قبل در ۲۷ شهریور ۱۲۸ بخشنامه صادر شده بود، امسال این رقم به ۱۰۳ بخشنامه کاهش یافته و در ماه شهریور پارسال ۸ بخشنامه بود و امسال به ۸ بخشنامه رسیده است.

رضوانی‌فر این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت: روند صدور بخشنامه‌ها باید در سامانه مرتبط بارگذاری شود و بعد به صورت شفاف به همه فعالان اقتصادی ابلاغ شود.

به گفته وی؛ سامانه جدید گمرکی در راستای گمرک هوشمند به صورت آزمایشی آماده شده و در مهر ماه رونمایی خواهد شد که یکی از مگا پروژه‌های گمرک جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود.

رئیس کل گمرک اظهار داشت: از هفته آینده کارنامه عملیاتی شرکت‌های بزرگ اقتصادی که با گمرک سروکار دارند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منتشر می‌کنیم که مشخص می‌شود هر فعال اقتصادی چقدر خدمات گرفته، چه میزان از تعلل مربوط به خودش بوده و چقدر مربوط به تأخیر دستگاه‌های خدمت‌دهنده بوده است.

رضوانی‌فر اضافه کرد: بعضی از شرکت‌های بزرگ در همان روزی که کالای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اظهار کرده‌اند، مجوز ترخیص هم دریافت کرده‌اند، اما بعضا در ترخیص کالا با تعلل همراه می‌شوند که ممکن است انگیزه افزایش قیمت کالا در بازار باشد.

وی افزود: برای تهیه آشکارسازهای کانتینری و چمدانی از ظرفیت دو شرکت دانش بنیان داخلی استفاده کرده‌ایم، حتی برای تعمیر و نگهداری و تامین قطعات آن هم از شرکت‌های داخلی استفاده می‌کنیم تا شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه تقویت شوند.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  فارس، نصبت دستگاه‌های آشکارساز کامیونی و چمدانی در گمرکات باعث کاهش قاچاق کالا می‌شود و گامی در جهت هوشمندسازی فعالیت‌های گمرک به‌شمار می‌رود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=12440

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: