راه مواجهه با بحران کمبود آب، استفاده از فناوری در کشاورزی است

رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات:

راه مواجهه با بحران کمبود آب، استفاده از فناوری در کشاورزی است

رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات، با اشاره به پروژه احداث گلخانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا در پارک فاوا گفت: معتقدیم با ورود فناوری به یک کسب‌وکاری همچون کشاورزی، می‌توانیم هزینه‌ها را کاهش و درآمدها را افزایش دهیم.

«محمدجعفر صدیق دامغانی‌زاده»، مشاور وزیر ارتباطات و رئیس پارک فاوا، درباره اهداف راه‌اندازی پروژه گلخانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا گفت: در عرف جهانی هر کسب‌وکاری که بالاتر از ۵ درصد درآمد سالانه‌اش را صرف تحقیق و توسعه کند، یک کسب‌وکار دانش‌بنیان شناخته خواهد شد و چنین کسب‌وکارهایی به درآمدها و سودهایی بهتری دست پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از کسب‌وکارهای اصلی کشورمان کشاورزی است، افزود: دانش‌بنیان کردن کشاورزی، هم درآمد این صنعت را افزایش می‌دهد و هم راهی برای گذر از بحران کمبود آب است. همین‌جا اشاره کنم که بحران آب، ظرفیت انهدام تمدنی را دارد که یعنی می‌تواند یک منطقه را به‌طور کامل نابود و ساکنان آن را وادار به کوچ کند.

رئیس پارک فاوا تصریح کرد: از چندین سال قبل با بلند شدن زنگ خطر بحران آب در جهان و ایران، تصمیم بر این شد تا کشاورزی و کشت به سمت گلخانه‌ای سوق پیدا کند تا امکان کنترل شرایط محیطی و مصرف آب ایجاد شود.

وی ادامه داد: اما زمانی که این ایده مطرح شد، وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که گلخانه‌های زیر سه هزار متر صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل برای گلخانه‌هایی با کمتر از این متراژ مجوز صادر نمی‌شود. الان ایجاد یک متر گلخانه مدرن کوچک مقیاس نزدیک به ۵ میلیون تومان هزینه دارد و راه‌اندازی یک گلخانه سه هزار متری بین سه تا پانزده میلیارد تومان به سرمایه گذاری نیاز دارد. در حال حاضر کدام جوان ایرانی توان چنین سرمایه‌گذاری را دارد؟ علاوه بر این، با توجه به هزینه بالا، چنین سرمایه‌گذاری توجیه‌پذیر نیست.

صدیق با بیان اینکه ما در کشور، جوانان تحصیل‌کرده و با سرمایه محدود داریم، بنابراین باید راه‌حلی ارائه کنیم تا این جوانان با سرمایه محدود بتوانند کسب‌وکار خودشان را راه‌اندازی کنند، گفت: بر این اساس ما به فکر افتادیم تا گلخانه‌های کوچک مقیاس را اقتصادی کنیم. به‌نوعی به دنبال ایجاد انکوباتورهای (ابزارهای آزمایشگاهی) گلخانه‌ای و ارائه سرویس‌هایی از طریق شبکه اینترنت اشیا (IOT) هستیم.

وی افزود: یعنی به دنبال این هستیم که به فرض در یک مجموعه ۵ هزار متری، ۲۰ گلخانه ۲۵۰ متری مبتنی بر اینترنت اشیا که امکان انطباق شرایط محیطی (دما، رطوبت، آبیاری و…) به‌صورت هوشمند و خودکار داشته باشد را ایجاد کنیم و در اختیار جوانان قرار دهیم. در چنین گلخانه‌ای تمامی پارامترها از طریق وب و اینترنت مانیتور و کنترل می‌شود. با این رویکرد می‌توان شبکه‌ای از گلخانه‌ها را از طریق وب کنترل کرد. حتی می‌توان با رعایت کامل پارامترها، مصرف آب را کمتر و بازدهی را نیز افزایش داد.

رئیس پارک فاوا با اشاره به اینکه در یک مزرعه برای برداشت یک کیلو گوجه‌فرنگی ۳۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود، گفت: اما ما در گلخانه پارک فاوا برای همین میزان برداشت، ۳۵ لیتر آب مصرف می‌کنیم. در نسل دوم گلخانه‌های پارک فاوا تلاش می‌کنیم که مصرف آب برای این میزان محصول را به ۲۰ لیتر برسانیم.

وی افزود: عموما کشاورزان از یک متر مزرعه، ۱۵ کیلوگرم گوجه‌فرنگی در سال برداشت می‌کنند، اما ما از یک متر گلخانه پارک فاوا توانسته‌ایم حدود ۴۰ کیلوگرم برداشت کنیم. نمونه مشابه گلخانه ما در اسپانیا نیز حدود ۳۵ تا ۳۷ کیلوگرم برداشت می‌کنند اما نمونه هلندی از هر متر ۷۰ کیلو برداشت می‌کنند که رسیدن به‌ چنین فناوری نیازمند تامین تاسیسات گران‌قیمتی است که فعلا از عهده ما خارج است.

صدیق تصریح کرد: ما در کشور ۸۰۰ هزار هکتار زمین زیرکشت محصولات جالیزی داریم. تمام تولیدات فعلی کشور اعم از صادراتی یا مصرف داخلی محصولاتی همچون گوجه، خیار، فلفل، بادمجان را می‌توان به گلخانه‌هایی به مساحت ۲۰۰ هزار هکتار منتقل و ۶۰۰ هزار هکتار زمین مرغوب را آزاد کرد تا در آن محصولات استراتژیکی همچون گندم را زیر کشت برد.

رئیس پارک فاوا در ادامه تأکید کرد: با این رویکرد در مرحله نخست پروژه گلخانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا، ۴۰ واحد گلخانه‌ای کوچک را در چند استان راه‌اندازی خواهیم کرد و میزان تولید و وضعیت اقتصادی هر یک از یونیت‌ها را نیز مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. پس از ارزیابی کارآمدی و موفقیت این طرح، در مرحله بعدی ایجاد انکوباتور گلخانه‌ای را سال آینده در استان زنجان پیگیری خواهیم کرد.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10392

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: