اصلاح ارقام جدید گندم با ۲۵ درصد صرفه جویی در مصرف آب

اصلاح ارقام جدید گندم با ۲۵ درصد صرفه جویی در مصرف آب

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرگزاری فارس به نقل از صدا و سیما، محمد زمانیان افزود که محققین ما با توجه به اقلیم چهارگانه سرد، معتدل، گرم وخشک جنوبی و گرم ومرطوب شمالی بذور غلات را اصلاح کرده اند و نتایج خوبی هم در این زمینه به دست آورده اند.

زمانیان با اشاره به اینکه ارقام جدید غلات در مقایسه به ارقام قدیمی ۲۵ درصد آب کمتری مصرف می‌کنند افزود با توجه به ذخایر ژنی که در بانک ژن خود داریم پیش بینی شده که با فناوری‌های جدید بتوانیم در آینده ارقامی تولید کنیم که تا ۴۵ درصد در آب صرفه جویی شود.
زمانیان خاطرنشان کرد در زمینه تولید رقم از زمان تاسیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، ۳۷۵ رقم معرفی و اصلاح کردیم که ۳۲۱ رقم به بعد از انقلاب اسلامی بر می‌گردد و از این ۳۲۱ رقم ۱۹ رقم باغبانی و ۳۰۲ رقم گیاهان زراعی بوده است.
به گفته رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، میانگین معرفی ارقام از اول تاسیس این موسسه تا سال ۱۳۹۳ میانگین ۵ رقم در سال بوده و از سال ۱۳۹۴ تا کنون ۱۵ رقم و از سال ۱۴۰۲ به بعد به بالای ۲۰ رقم خواهد رسید.
زمانیان همچنین گفت تا کنون ۱۵۰ رقم برای گندم معرفی کردیم که در این ارقام نیاز کشور، تغییر اقلیم، شرایط مختلف خاک، عملکرد وبیماری‌ها در نظر گرفته شده است.
به گفته زمانیان کشور در بذر غلات ۹۸ درصد، درذرت ۸۷ درصد، در بذر حبوبات، سورگوم و گیاهان علوفه‌ای ۱۰۰ درصد و در سویا وگلرنگ نیز ۱۰۰ درصد خودکفا است بطوریکه هسته‌های اولیه این بذور در مقیاس وسیع موجود است و نیازی به واردات از خارج نیست.
رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر همچنین گفت مجموع ارزش بذر‌هایی که تولید کرده ایم بالای ۵۰۰ میلیون دلار است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=18367

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: