تلاش برای افزایش در حجم تجارت ایران و عمان/ تسهیل فضای تجارت لازمه گسترس روابط اقتصادی با کشورها

تلاش برای افزایش در حجم تجارت ایران و عمان/ تسهیل فضای تجارت لازمه گسترس روابط اقتصادی با کشورها

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت و به نقل از روابط عمومی اداره کل صمت استان فارس، همزمان با برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و عمان در تهران، «قیس بن محمد الیوسف» وزیر صنعت و تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان با هیات اقتصادی همراه به شیراز سفر کرد و با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس با تجار و بازرگانان استان به گفتگو پرداخت.

گسترش مراودات و مبادلات تجاری، تقویت سرمایه‌گذاری‌های مشترک، توسعه حمل و نقل دریایی و همکاری در زمینه‌های مختلف از محورهای اصلی گفتگو و رایزنی‌ها در این نشست اقتصادی بود.

تلاش برای افزایش در حجم تجارت ایران و عمان

«مهدی ضیغمی» رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران در حاشیه این نشست، طی جلسه‌ای با تجار و صادر کنندگان استان فارس ضمن بررسی مسائل و مشکلات مطرح شده در تسهیل و رفع موانع اتخاذ تصمیم کرد.

رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران با اشاره به اینکه برگزاری جلسات با هیات تجاری عمان زمینه‌ساز رشد و گسترش روابط تجاری فیمابین و دستیابی به اهداف تجاری دو کشور می‌شود، گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهت تحقق اهداف تجاری دو کشور شاهد افزایش قابل توجهی در حجم تجارت دو کشور باشیم.

تسهیل فضای تجارت لازمه گسترس روابط اقتصادی با کشورها

«حمیدرضا ایزدی» مدیرکل صمت استان فارس نیز در این نشست با اشاره به ضرورت افزایش سطح مبادلات تجاری ایران و عمان، عقد تفاهم‌نامه‌ها و ارائه راهکارهایی برای ارتباطات تجاری، بازاریابی و فروش کالاها و خدمات بیشتر را ضروری دانست و بر گسترش مبادلات اقتصادی و تجاری با کشورها از طریق تبادل هیاتهای اقتصادی و تسهیل و توسعه فضای تجارت تاکید کرد.

وی در ادامه، دسترسی و نزدیکی جغرافیایی – برقراری روابط تجاری بازرگانان ایرانی با عمان- تامین صنایع غذایی، میوه وتره بار، محصولات حیوانی و فرش، محصولات ساختمان، ازجمله سنگ‌های تزئینی، سیمان، گچ، کاشی و سرامیک، همچنین خدمات فنی و مهندسی در حوزه های کشاورزی، صنعتی، ساختمانی، برق، توریسم درمانی از موارد مهم در مراودات تجاری با کشور عمان را برشمرد.

مدیرکل صمت استان فارس به راهکارهای اساسی و بهره‌مندی از سایر ظرفیت‌های موجود در توسعه روابط تجاری و توسعه صادرات به کشورعمان اشاره و اضافه کرد: توسعه صادرات کالا و خدمات، ایجاد بستر مناسب و کمک به تولید کنندگان جهت شناسایی شرکای تجاری توانمند در عمان، کاهش هزینههای حضور در بازارهای جهانی و افزایش توان رقابتی، خلق فرصتهای جدید صادراتی، حمایت از صاحبان صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان، تعریف پروژه‌های توسعه‌ای، برنامه‌ریزی برای صادرات کالاهای تولیدی در راستای صنعتی شدن به خصوص در حوزه فن‌آوری و فرآوری صنایع غذایی، صادرات محصولات صنعتی، خدمات فنی و مهندسی بخش معدنی و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی بازرگانی در عمان، هم‌افزایی و تکمیل زنجیره ارزش و استفاده از ظرفیت مناطق ویژه و آزاد است.

توسعه روابط ۲ کشور در زمینه صنعتی، تجاری و سرمایه‌گذاری

در ادامه «قیس بن محمد الیوسف» وزیر صنعت و تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان نیز در دیدار با فعالان اقتصادی استان فارس افزود: علاوه بر جنبه‌های تاریخی و سیاسی، در زمینههای تجاری و سرمایهگذاری هم می‌توانیم با هم به خوبی کار کنیم.

وی، با اشاره به برگزاری بیستمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و عمان که روز گذشته در تهران تشکیل شد، اظهار کرد: این اجلاس به توسعه روابط ۲ کشور در زمینه صنعتی، تجاری و سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد و بیانگر تلاش های صادقانه و برادرانه برای توسعه و تقویت این روابط است.

وزیر تجارت، صنعت و سرمایه‌گذاری عمان ادامه داد: نتیجه و خروجی جلسات اجلاس کمیسیون مشترک بیستم این بود که موارد و موضوعاتی که در حوزه روابط ایران و عمان دچار وقفه شده است، بار دیگر فعال شود.

در این زمینه وی ضمن تسهیل حضور و فعالیت فعالان اقتصادی ایرانی در کشور عمان امکانات ویژه‌ای را جهت واحدهای تولیدی ایرانی که قصد دارند در عمان عملیات تکمیل محصول خود را نهایی و صادرات را انجام دهند، اختصاص داده است.

الیوسف اظهار کرد: تلاش‌ها همه در این جهت است که بتوانیم به بخش خصوصی که وظیفه دارد در جهت توسعه روابط ۲ کشور اقدام کند، کمک کنیم.

وی با یادآوری دومین سفر سلطان هیثم بن طارق پادشاه عمان به تهران و دیدار با دکتر رییسی رئیس جمهور ایران (خرداد ۱۴۰۲) یادآور شد: این سفر با هدف تاکید بر این موضوع که روابط ۲ کشور عمیق، مستحکم، گسترده و دارای اهمیت بسیار بالایی است، انجام شد.

وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه‌گذاری کشور عمان، افزود: این سفر در راستای تجارت و شراکت های دیرینه بین ۲ کشور و همچنین در جهت تاکید بر چشم‌اندازهایی که پیش روی ما قرار دارد و در راستای توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین ۲ کشور صورت پذیرفت.

وی ادامه داد: ۲ دولت با اعطای تسهیلات و مشوق ها جهت فعالیت بیشتر بخش خصوصی که در شکوفایی و رشد پایدار روابط اقتصادی و تجاری ۲ کشور بسیار نقش دارد تاکید دارند.

الیوسف، از تجار و بازرگانان استان فارس دعوت کرد تا از نمایشگاه سرمایه‌گذاری این کشور در مسقط بازدید کنند تا از روند مشارکت و فعالیت تجاری، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و روش‌های بومی‌سازی سرمایه‌گذاری‌ها اطلاعات لازم را کسب کنند.

وی با بیان اینکه در این سالن و نمایشگاه تمام مراحل مربوط به سرمایه گذاری و کار تجاری و فرصت‌های سرمایه گذاری و روش های بومی سازی سرمایه‌گذاری‌ها مطرح شده، خاطرنشان کرد: در زمینه‌های مختلف از انرژی و مواد غذایی گرفته تا کشاورزی و آبزی پروری و صنایع تبدیلی می توانیم با هم کار کنیم و به شکل هم افزا صنایع را تقویت کنیم.

در بخش دیگری از این نشست، «محمدهادی ایمانیه» استاندار فارس هم در جلسه با وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری کشور عمان گفت: آمادگی داریم که با اتاق بازرگانی عمان نسبت به قبل همکاری و روابط جدی تر و گسترده‌تری داشته باشیم و روابط اقتصادی و تجاری خود را با کشور عمان گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه در شیراز تولید دارو، سرم و تجهیزات پزشکی داریم و در ارتباط با تولید دارو و صنایع دارویی نیز آماده همکاری با کشور عمان هستیم، ادامه داد: در نگاه مردم ایران و به ویژه فارس و شیراز، کشور عمان و مردم آن مردمانی با اخلاق، با اصالت و انسان هایی اهل اعتدال شناخته شده‌اند.

استاندار فارس اظهار کرد: با توجه به اینکه فارس حدود پنج میلیون جمعیت دارد و امکانات جغرافیایی این استان و چهار فصل بودن آن باعث شده در عرصه‌های کشاورزی، باغداری، گردشگری و مسائل مرتبط با صنعت و معادن یکی از استان های پیشرو باشد، در تمام این امور با هماهنگی و حمایت دولت زمینه همکاری فراهم است.

وی با بیان اینکه سطح ارتباط ایران و عمان متناسب با میزان علاقمندی مردم کشورمان به کشور عمان و مردمان آن نیست، افزود: انتظار است که در سفر امروز هیات تجاری عمان به فارس تدابیری برای سرمایه گذاری مشترک در زمینه خطوط کشتی رانی، حل مسائل بانکی، تولیدات مشترک اندیشیده شود و شاهد جهش روابط فارس و عمان در این زمینه ها باشیم.

ایمانیه گفت: با توجه به وجود منطقه ویژه اقتصادی و شهر سلامت شیراز، در زمینه تامین زمین و صدور مجوزها جهت سرمایه‌گذاری، آماده هرگونه همکاری هستیم.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=16278

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: