خط انتقال آب از دریای عمان تا پایان سال آینده به زاهدان می‌رسد

خط انتقال آب از دریای عمان تا پایان سال آینده به زاهدان می‌رسد

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبرگزاری مهر، عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب در نشست خبری گفت: متوسط میزان بارش در کل کشور ۴۸ میلیمتر بوده که این میزان بارش نسبت به متوسط ۵۵ ساله که رقم آن ۸۰ میلیمتر و۴۰ درصد کاهش بارندگی را نشان می‌دهد.

وی افزود: در مدت مشابه سال گذشته ما ۶۱ میلیمتر متوسط بارندگی در کل کشور داشتیم که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد منفی است.

سخنگوی صنعت آب در ادامه گفت: با توجه به شرایط بارندگی برای شهرهای سیستان و بلوچستان، مشهد، گلستان و تهران شرایط اضطراری و اولویت تأمین آب شرب در نظر گرفته‌ایم.

بزرگ زاده خاطر نشان کرد: اکنون در چهارمین سال خشکسالی پیاپی هستیم و مدیریت آن سال به سال دشوار تر می‌شود به همین دلیل با توجه به شرایط موجود میزان همراهی خود را افزایش دهند و تا شرایط قابل مدیریت باشد.

وی ادامه داد: شهر تهران هم متأثر از این خشکسالی است و مانند سال‌های گذشته با مشارکت بیشتر به مدیریت مصرف کمک کنند

به گفته این مقام مسؤول شهرهای سیستان، مشهد، تهران، گلستان و فسا در فارس در پیشانی طرح‌های تأمین آب وزارت نیرو قرار دارند و در صورتی که تعداد شهرهای مانند تهران، مشهد و سیستان بلوچستان افزایش یابد نیاز به اقدامات اساسی‌تری وجود دارد و باید بودجه را برای اجرای طرح‌های اضطراری به سمت این استان‌ها هدایت کنیم.

سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: طرح‌های اضطراری تأمین آب در تهران، سیستان، مشهد، گلستان و شهر فسای استان فارس، تعریف و در حال اجرا است.

وی افزود: بحث جیره‌بندی آب در تهران در دستور کار نیست و اگر ۱۵ درصد از مصرف آب هر شهروند تهرانی کم شود، می‌توانیم شرایط را به صورت پایدار مدیریت کنیم‌.

به گفته این مقام مسؤول، وزارت نیرو تأمین آب سیستان‌وبلوچستان را به اراده همسایه بدعهد خود گره نزده و پروژه‌های اضطراری این منطقه به خوبی پیش رفته است.
وی با تأکید بر اینکه پروژه‌های اضطراری منطقه با سرعت خوبی پیش رفته است، گفت: هم اکنون ۱۱۵ حلقه چاه در ناحیه هامون هیرمند، شیله و حرمک با احداث ۷۰ کیلومتر جاده دسترسی حفر شده و این چاه‌ها برق‌رسانی شده است. در منطقه سیستان نیز بیش از ۵۰ چاه حفاری شده است.

بزرگ‌زاده با بیان اینکه این طرح کوتاه مدت وزارت نیرو است، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو برای سیستان و بلوچستان سه بسته طراحی کرده که بسته طرح اضطراری کوتاه مدت بین یک تا یک سال و نیم خواهد بوده که شامل حفاری چاه و نصب سامانه جمع‌آوری آب بر روی این چاه‌ها است.

سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: خط انتقال آب از دریای عمان تا پایان سال آینده به زاهدان می‌رسد و به فاصله چند ماه آب شیرین کن وارد این استان می‌شود.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن سیستان ساخته شده و به زودی وارد ایران می‌شود. با نصب کامل این دستگاه‌ها در روز یکصد هزار مترمکعب آب‌شیرین خواهد شد که در مرحله اول این میزان، ۳۵ هزار مترمکعب خواهد بود و با اختلاف یک ماهه، مرحله دوم نصب و شیرین‌سازی آب به میزان ۶۵ هزار مترمکعب در روز انجام خواهد شد.
بزرگ‌زاده تأکید کرد: وزارت نیرو تأمین آب شرب، خدمات، بهداشت و صنعت مردم سیستان و بلوچستان را به منابع برون مرزی وابسته نساخته اما اجرای طرح‌های اضطراری منافی پیگیری حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران و مردم سیستان و بلوچستان نیست.

وی افزود: همسایه شرقی معادل ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب مندرج در مفاد مفاهمه را باید به جمهوری اسلامی ایران تحویل دهد تا در اختیار مردم استان سیستان و بلوچستان قرار گیرد. این اقدام با هیچ یک از طرح‌های اضطراری جایگزین نخواهد شد و در جای خود در حال پیگیری است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=17651

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: