روسیه بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت به چین در ماه آوریل شد

روسیه بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت به چین در ماه آوریل شد

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرگزاری رویترز، داده‌های اداره کل گمرک چین روز دوشنبه (۳۱ اردیبهشت‌) نشان داد به‌دنبال تمایل پالایشگاه‌ها به خرید محموله‌های ارزان‌قیمت، واردات نفت این کشور از روسیه در ماه آوریل ۳۰درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت و به این ترتیب مسکو برای دوازدهمین ماه پیاپی بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت به پکن شد، درحالی‌که واردات نفت خام چین از عربستان سعودی در ماه آوریل به‌دلیل افزایش قیمت‌ها با کاهش ۲۵درصدی همراه بود.

بنا بر این گزارش، واردات نفت چین از روسیه از طریق خط لوله و از مسیر دریا در ماه آوریل ۹ میلیون و ۲۶۰ هزار متریک تن یا ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز بود.

این رقم نسبت به واردات روزانه ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه‌ای چین در ماه مارس و واردات بی‌سابقه ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه‌ای این کشور در ژوئن ۲۰۲۳ کاهش داشته است.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌تر با انتشار گزارش ماهانه خود درباره بازار نفت اعلام کرد صادرات روزانه نفت خام روسیه در ماه آوریل با ۱۵۰ هزار بشکه کاهش به ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسید. این مقدار صادرات هنوز ۲۰۰ هزار بشکه بیشتر از مقدار تولید هدف‌گذاری‌شده این کشور با دیگر تولیدکنندگان بزرگ است.

واردات چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان، از روسیه از ابتدای سال جاری تاکنون با ۱۷درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳۷ میلیون و ۷۹۰ هزار تن یا حدود ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه در روز رسید که ۲۱درصد از کل واردات این کشور را در بر می‌گیرد.

در همین حال، واردات نفت چین از عربستان سعودی در ماه آوریل ۶ میلیون و ۳۴۰ هزار تن یا یک‌میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه در روز بود که ۲۵درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

عربستان قیمت رسمی فروش نفت خود را برای عرضه به مشتریان آسیایی در ماه آوریل به یک دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه بالاتر از میانگین شاخص عمان/ دوبی افزایش داده بود.

بر اساس داده‌های اداره کل گمرک چین، واردات نفت این کشور از مالزی، قطب اصلی انتقال نفت از ایران و ونزوئلا و چهارمین منبع بزرگ وارداتی، نسبت به پارسال تغییر زیادی نداشته و حدود ۹۸۰ هزار بشکه در روز بوده است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=21603

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: