زیان ۱۲ میلیارد دلاری استارباکس، سزای حمایت از کودک‌کُشان صهیونیست

زیان ۱۲ میلیارد دلاری استارباکس، سزای حمایت از کودک‌کُشان صهیونیست

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، سهام شرکت کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای آمریکایی در هفته‌های اخیر با افزایش ترس از روند کاهشی فروش این بزرگ‌ترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای در جهان با زیان‌های متوالی روبه رو بوده است، زیرا این شرکت در فهرست سیاه حامیان اشغالگری اسرائیل قرار گرفته  و از سوی مردم جهان تحریم شده است.

بر اساس این گزارش، سهام استارباکس در روز دوشنبه گذشته  ۱.۶% سقوط کرد و برای یازدهمین جلسه متوالی در طولانی‌ترین افت از زمان آغاز به کار این شرکت در سال ۱۹۹۲ قرار گرفت. در مجموع، این کاهش ۹.۴ درصد از ارزش بازار استارباکس یعنی تقریباً ۱۲ میلیارد دلار سود را از دست داده است.

تحلیلگر  جِی‌پی مورگان چیس ( JPMorgan Chase ) شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی چندملیتی روز دوشنبه در یادداشتی گفته بود، داده‌های فروش استارباکس حاکی از کاهش رشد مادی شرکت در ماه نوامبر(آبان ماه) است، پس از اینکه این شرکت بزرگ کافی شاپ رشد فروش قوی هشت درصدی را در سه ماهه چهارم مالی خود ثبت کرده بود.

نیک ستیان، تحلیلگر شرکت Wedbush Securities Inc  به بلومبرگ گفت که سرمایه گذاران نگران این هستند که فروش استارباکس در ایالات متحده ممکن است انتظارات مورد اجماع را در سه ماهه جاری برآورده نکند، زیرا داده‌های کارت‌های اعتباری نشان دهنده کاهش سرعت فروش آن در سه هفته گذشته است.

 وب سایت The Federalist Papers هم به نقل از متیو گودمن، یک تحلیلگر ، کاهش فروش استارباکس در سومین هفته را به شدت تحت تأثیر تحریم‌ها دانست.

بلومبرگ نوشت که به طور کلی سهام استارباکس در سال جاری ۱.۹ درصد کاهش یافته است. این عملکرد ضعیف نشانه تاثیر و نشان دهنده یک چالش بزرگ برای استارباکس است که  نیاز به تغییراتی استراتژیک در بازار رقابتی را ضروری می‌کند.

مجله آمریکایی «نیوزویک» هم دیروز چهارشنبه گفت که هفته‌های اخیر پر از آشفتگی برای استارباکس بوده است، زیرا پویش‌های تحریم، افزون بر اعتصاب‌های کارکنان این شرکت که خواستار بهبود محیط کار و دستمزدها بودند و همچنین تبلیغات ضعیف منجر به کاهش تقریبا ۱۱ میلیارد دلاری از ارزش بازار این شرکت شده است.

تحریم استارباکس در جهان از آنجا آغاز شد که در هفته‌های نخست تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی، به دنبال شکایت مدیریت شرکت آمریکایی استارباکس از اتحادیه کارکنان این شرکت به دلیل حمایت از فلسطین، کافی شاپ‌های این شرکت بخصوص در غرب آسیا از سوی مردم تحریم شد.

پس از طرح شکایت شرکت کافی شاپ‌های زنجیره‌ای آمریکایی استارباکس علیه اتحادیه کارکنان خود به اتهام حمایت از فلسطین، کمپین‌ها در شبکه‌های اجتماعی برای تحریم کافی شاپ های این شرکت در جهان عرب شدت گرفت.

استارباکس بیش از ۳۵ هزار شعبه در ۸۶ کشور جهان دارد و تنها در ایالات متحده آمریکا بیش از ۹ هزار شعبه دارد، از همین رو کارمندان آن اتحادیه‌ای ایجاد کردند تا نماینده آنها نزد مدیریت شرکت باشد.

اتحادیه کارکنان استارباکس از نخستین روزهای تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه حمایت خود را از ملت فلسطین بر اساس اصول اتحادیه مبتنی بر دفاع از حقوق و آزادی‌ها اعلام کرده بود.

این اتحادیه در بیانیه‌ای که در حساب کاربری خود در ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرد، گفت: این اتحادیه همه اشکال اشغال، آوارگی، آپارتاید و خطرات نسل‌کشی را که فلسطینیان با آن مواجه هستند، محکوم می‌کند.

اما  این بیانیه و همبستگی اتحادیه کارکنان استارباکس با فلسطینی‌ها چندان خوشایند شرکت مادر نبود و به همین دلیل به موضع اتحادیه و استفاده آن از آرم شرکت برای حمایت از فلسطین واکنش نشان داد و علیه اتحادیه طرح شکایت کرد.

‌استارباکس همان زمان با صدور بیانیه‌ای در وب سایت رسمی خود آورد: با ادامه خشونت علیه مردم بی گناه در منطقه، برخی افراد این اظهارات(درباره جنگ بین اسرائیل و حماس) را به ما ربط می‌دهند و این اشتباه است، زیرا اتحادیه کارگری و اعضای آن همچنان از نام، نشان و مالکیت معنوی ما استفاده می‌کنند.

این بیانیه می‌افزاید: در نتیجه، استارباکس شکایتی را به دادگاه منطقه ای ایالات متحده در ناحیه جنوبی آیووا تسلیم کرد و نشان داد که پست منتشر شده توسط اتحادیه نشان دهنده موضع شرکت نیست و هیچ ارتباطی با آن ندارد.

استارباکس گفته بود: این پست به اعتبار شرکت لطمه زد و مورد توجه منفی مشتریان قرار گرفت.ب

بلافاصله پس از آن، خبر شکایت مدیریت استارباکس علیه اتحادیه کارکنان این شرکت به دلیل حمایت از فلسطین در شبکه‌های اجتماعی آمریکا منتشر شد و سپس به شبکه‌های اجتماعی عربی سرایت کرد.

خبر این شکایت موجب خشم مردم در کشورهای عربی شد که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت و کمپین‌هایی را برای تحریم کافه‌های استارباکس در چندین کشور عربی و اسلامی و سایر کشورها راه اندازی کردند.

در همین راستا، مردم در کشورهای عربی و اسلامی شروع به ارسال کلیپ‌های ویدئویی کرده‌اند که نشان می‌دهد فروشگاه‌های استارباکس در کشورهایشان در مقایسه با گذشته فاقد مشتری هستند، به دلیل شهرتی که این شرکت زنجیره‌ای در سراسر جهان از آن برخوردار است.

پس از پخش کلیپ‌ها، دوباره بحث و جدل در مورد زیان دیدن صاحبان امتیاز این کافی شاپ‌ها از موج تحریم به راه افتاد تا جایی که استارباکس در منطقه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن درباره موضوع حمایت از ارتش اشغالگر اسرائیل یا کابینه اسرائیل اظهار نظر کرد و گفت: «این فقط یک شایعه بدخواهانه است که اصلا واقعیت ندارد. نه استارباکس و نه هوارد شولتز هیچ نوع حمایت مالی به کابینه یا ارتش اسرائیل ارائه نمی‌کند.

این شرکت افزود: استارباکس از سال ۱۹۹۹ از طریق یک قرارداد حق امتیاز انحصاری با شریک تجاری خود، گروه الشایع در کویت، در خاورمیانه فعالیت می‌کند.با وجود اینکه استارباکس یک شرکت آمریکایی است، مفتخر است که یک شرکت جهانی است که حضور خود را در ۸۶ کشور در سراسر جهان تقویت کرده است و نزدیک به ۱۹۰۰ کافه آن در ۱۱ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا با بیش از ۱۹ هزار کارمند فعالیت می‌کند.

فهرستی از شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی در جهان افزون بر استارباکس شامل رستوران مک دونالد، هاردیز، برگر کینگ و مشروبات نستله، کوکاکولا، لیپتون، استار باکس،خودروهای هیوندای، کره جنوبی، مواد شوینده با برند «تاید» و «آریل» و لوزام آرایشی آمریکایی «کایلی جنر» و» «لوریا» وشرکت فناوری اطلاعات «اچ پی» و شرکت IBM که سخت‌افزار رایانه، میان‌افزار و نرم‌افزار را تولید و به بازار عرضه می‌کند و پوشاک و لوزام ورزشی با مارک‌های و “Nike” و “Puma” است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=16137

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: