سالانه ۳۰درصد بذر مورد نیاز کشت از سوی دولت تامین می‌شود

سالانه ۳۰درصد بذر مورد نیاز کشت از سوی دولت تامین می‌شود

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبرگزاری مهر، طی خبری برخی کشاورزان استان‌های شمالی کشور از کمبود بذر مناسب گله‌مند بودند. وزارت جهاد کشاورزی تقریباً ۳۰ درصد بذر مورد نیاز کشاورزان را در کشت هر محصول تهیه و تأمین می‌کند.

بذر یکی از مواد اولیه کشت است. ابتدای دهه ۹۰ کشاورزی ایران وابستگی زیادی به واردات این محصول داشت. این در حالی است که فعالان این بخش با بیان اینکه ظرفیت تولید و تأمین بذرهای مورد نیاز کشاورزی در داخل وجود دارد اما واردات اجازه تولید آن را نمی‌دهد، پیگیر آن بودند. در حال حاضر با تلاش بیش از یک دهه کشور در تأمین انواع بذر به نسبت خودکفا شده است به طوری که اظهار می‌شود تولید بذرهای اصلاح شده و هیبرید داخلی توان رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را دارد.

بر اساس آمار منتشر شده بذرهای اصلاح شده در کشور از خروج ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار جلوگیری کرده است. مطالعات روی اصلاح بذور روی محصولات فضای باز مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی، لوبیا، فلفل، پیاز، انواع حبوبات آبی و… در حال انجام است. همچنین در حوزه به‌نژادی و به‌زراعی کارهای بسیاری در حال انجام است و طرح‌ها در ۴ دسته ملی، استانی، مشترک و سفارشی پیگیری می‌شود. از ابتدای مطالعات روی محصولات کشاورزی تا سال ۱۳۹۳، ۱۵ رقم بذر اصلاح شده معرفی شد و بعد از آن با سرمایه گذاری جدید در تقریباً یک دهه اخیر ۲۵ رقم ثبت شده و ۲۸ رقم در دست معرفی به جمع بذور اصلاح شده کشور است.

سیاست کلان کشور در راستای امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی بوده در این راستا در دسترس بودن مواد غذایی سالم و به اندازه کافی برای عموم مردم هدف گذاری شده است. اصلاح نژاد برای معرفی ارقام جدید بذور با اهداف افزایش کیفیت، عملکرد تولید و مقاومت و تحمل به آفات و بیماری‌ها در راستای پایداری تولید است.

شناسایی منابع ژنتیکی و انتقال آن به ارقام یکی از برنامه‌ها و اقدامات بخش تحقیقاتی کشاورزی است زیرا ارقام هر چه مقاوم‌تر باشند نیاز به آفت کش کمتری دارند.

بذر مورد نیاز چگونه تأمین می‌شود؟

علی‌قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران درباره تأمین بذر مورد نیاز کشاورزان به مهر گفت: وزارت جهاد کشاورزی سالانه برای کشت گندم ۳۰ درصد بذر مورد نیاز را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد که بهره برداران باید تا ۳ سال از این بذر استفاده کنند.

وی افزود: هر سال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن بذر گندم معادل یک سوم نیاز کشاورزان تحت عنوان بذر گواهی شده از سوی وزارتخانه آماده و توزیع می‌شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران در توضیح بذر گواهی شده عنوان کرد: بذرها طبقه بندی می‌شوند؛ پرورش ۱، ۲، ۳، مادری و گواهی شده. هر یک مراحل مختلف دارد و تا آماده شدن بذر چند سال زمان نیاز است. به عنوان مثال تولید هر رقم بذر گندم ۱۳ سال به طول می‌انجامد.

ایمانی ادامه داد: هر سال وزارت جهاد کشاورزی به تمام کشاورزان بذر تحویل نمی‌دهد و گندم کارانی که سال گذشته بذر دریافت کرده‌اند امسال باید از همان بذر سال گذشته خود استفاده کنند. بنابراین کشاورزان هنگام برداشت باید بخشی از محصول خود را برای بذر مورد نیاز کشت بعد نگهداری کنند.

به گفته مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران در حال حاضر ۶ میلیون هکتار زمین زیر کشت گندم دیمی و آبی است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=14592

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: