شروع مجدد تجارت دریایی ایران و کویت از بنادر آبادان

شروع مجدد تجارت دریایی ایران و کویت از بنادر آبادان

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان از احیای ظرفیت بندر آبادان و شروع مجدد تجارت دریایی با کویت خبر داد و گفت: ۱۲۰۰ لنج باری در دوران کرونا به بندر بوشهر کوچ کردند که اکنون موفق به بازگرداندن ۱۳۰ شناور شده‌ایم.

کامبیز مالکی زاده امروز پنج‌شنبه در نشست خبری درباره عملکرد بنادر سه‌گانه آبادان با ظرفیت اسمی ۲ میلیون تن گفت: اگر از این رقم فاصله داریم به دلیل سخت‌گیری‌های کویت در دوران کرونا روی شناورهای ایرانی بود که منجر به آن شد تا مالکان ۱۲۰۰ لنج به استان هرمزگان کوچ کنند.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان افزود: ۱۱۰ هزار تن تخلیه و بارگیری در بنادر آبادان رقم عملکردی سال جاری است.

مالکی زاده به موضوع اشتغال در سطح شهر آبادان اشاره کرد و گفت: تجارت و بندر شغل اصلی مردم آبادان است؛ در بهار امسال آمار لنچ‌ها در بندر آبادان ۳۰ عدد بود که تمام همت خود را در دولت سیزدهم به کار بستیم تا احیای ظرفیت بندر با بازگشت تجار را رقم برنیم.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان گفت: اکنون ۳ برابر تعداد شناورهای موجود در بهار امسال یعنی معادل ۱۳۰ شناور به بندر بازگشتند و در حال اعتمادزایی مجدد برای شروع تجارت دریایی بین ایران و کویت هستیم.

وی ادامه داد: در بندرداری سه اصل ایمنی، ارزانی و سرعت باید رعایت شود، وقتی هزینه تمام شده حمل‌ونقل ارزان و ایمنی برای تردد شناور افزایش باید، و تکنولوژی در نگهداری و تخلیه کالا بالا باشد، تجار وارد بندر می‌شوند؛ اما به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی تخلیه و بارگیری، با محدودیت کاهش سرعت و افزایش هزینه در بنادر سه‌گانه آبادان مواجه هستیم.

مالکی زاده از برنامه سازمان بنادر برای رفعِ عقب‌ماندگی مدل تجارت دریایی در آبادان خبر داد و گفت: تجدید ناوگان و کمک بانک‌های عامل برای نوسازی لنج‌های باری و جایگزینی آن با شناورهای فلزی باید توسعه یابد.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان گفت: سازمان بنادر نقش خود را در اقتصاد منطقه‌ای داشته؛ اما در دو سال گذشته به دلیل کوچ صاحبان بار و شناورها تا صددرصد کاهش داشته است.

وی از تفاهم با کویت برای شروع مجدد تجارت دریایی بین بنادر دو کشور خبر داد و گفت: دیل این تفاهم‌نامه سخت‌گیری‌های محیط زیستی کویت روی شناورهای ایرانی رو به کاهش است.

مالکی زاده هم چنین از افتتاح ۴ پروژه در ایام دهه فجر خبر داد و گفت: یک پست اسکله هزار تنی در بندر اروندکنار افتتاح خواهد شد که در بازگشت لنچ‌های باری به بنادر آبادان تاثیرگذار است.

بازگشایی ترمینال مسافری آبادان بعد ۳ سال وقفه 

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان همچنین از تجهیز ترمینال مسافری بندر آبادان بعد از ۳ سال وقفه خبر داد و گفت: در بهار امسال مسیرهای دریایی بین ایران و کویت و عراق با نرخ‌های بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان افتتاح خواهد شد.

وی گفت: البته نرخ بلیت در نهایت توسط بخش خصوصی افرایش یا کاهش خواهد داشت.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=9908

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: