صنعت با کمبود ۱۰ هزار نیروی کار روبروست/ قانون کار باید اصلاح شود

صنعت با کمبود ۱۰ هزار نیروی کار روبروست/ قانون کار باید اصلاح شود

به گزارش اقتصاد کشور ؛ محمود تولایی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به اینکه نه تنها صنعت فرش ماشینی که حتی سایر صنایع و در شهرک‌های صنعتی و … با کمبود کارگر مواجه هستند، گفت: در منطقه‌ی کاشان و بسیاری دیگر از شهرستان‌ها کمبود نیروی انسانی بسیار محسوس است این در حالی است که نرخ بیکاری در برخی مناطق کشور بالاست و همین امر نشان می‌دهد برنامه‌ریزی برای توزیع متوازن نیروی کار ضروری است.

وی یکی از ضرورت‌های مهم را اصلاح قانون کار دانست و گفت: سی سال پیش قانون فعلی کار بر مبنای شرایط آن روز تدوین شده است. در آن دوره نیروی کار بیش از فرصت‌های شغلی بود و بیکاری نرخ بالایی داشت اما امروزه با توجه به کمبود نیروی انسانی باید اصلاح این قانون در دستور کار قرار گیرد.

این فعال صنعت در توضیح این مطلب ادامه داد: اصلاح قانون با شرایط فعلی می‌تواند مشکلات کنونی را برطرف کند.

صنعت با کمبود ۱۰ هزار نیروی کار روبروست/ قانون کار باید اصلاح شود

او در پاسخ به این سئوال که با وجود فرصت‌های خالی شغلی چرا نرخ بیکاری در ایران همچنان بالاست؟ گفت: شاید باید از وضعیت آموزش در دانشگاه‌ها گلایه گنیم که بدون تخصص و مهارت به افراد مدرک می‌دهند. وقتی صنعت جای خالی برای جذب نیروی کار دارد اما جوان ما بیکار می‌ماند، در حقیقت این آموزش عالی است که مقصر است و باید سیاستگذارد تدبیری برای این هماهنگی بیاندیشد.

او در پاسخ به این سئوال که آیا با توجه به کمبود نیروی کار، واحدهای تولیدی فرش دستباف از کارگران اتباع و … بهره می‌برند؟ یا خیر گفت: تنها کارگران مجوز دار اتباع امکان فعالیت در صنعت را دارند. من امروز با صدای بلند اعلام می‌کنم که صنعت ما ۱۰ هزار فرصت شغلی خالی دارد اما برنامه‌ای برای پر کردن این فرصت‌های خالی نیست.

نائب رییس اتاق کاشان در جواب این سئوال که با توجه به افزایش قابل توجه قیمت فرش ماشینی در سال‌های اخیر، آیا میزان فروش این محصول دستخوش تغییر شده است ؟ گفت: دلیل رشد قیمت این کالا افزایش نرخ ارز و رشد تورم بوده است، البته میزان افزایش قیمت فرش دستباف بسیار کمتر از میزان رشد مواد اولیه است. در همین شرایط هیچ فرش ماشینی در جهان قادر به رقابت با فرش ایرانی نیست و شاید بتوانم بگویم فرش ماشینی تنها کالا از مجموع کالاهای لوازم خانگی است که در کنار تامین نیاز داخلی امکان صادرات را دارد .

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=14431

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: