طرح آبرسانی شهر بیرجند پس از رکود دو ساله فعال شد

طرح آبرسانی شهر بیرجند پس از رکود دو ساله فعال شد

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، عملیات اجرایی طرح آبرسانی به شهر بیرجند برای تامین آب و رفع تنش آبی بیرجند در سال ۱۳۹۸ آغاز شد اما به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار در دولت گذشته به مدت ۲ سال راکد بود.
این طرح مهم و حیاتی در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی در ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ مورد توجه قرار گرفت و با اختصاص ۲۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سال گذشته و ۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات امسال عملیات اجرایی این طرح از سرگرفته شد تا در افق سال ۱۴۰۳ به میزان۲۵۰ لیتر بر ثانیه آب برای رفع تنش آبی شهر بیرجند تامین شود.
شهر بیرجند به دلیل جمعیت بالای آن از جمله مناطقی است که در تابستان امسال در فهرست شهرهای دارای تنش آبی استان قرار گرفت و ساخت مخزن ۱۰ هزار متر‌مکعبی برای افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی، حفر و تجهیز یک حلقه چاه و مهندسی مجدد چاه‌ها از جمله اقدامات کوتاه‌مدت برای رفع تنش آبی مرکز استان بوده است.
در حال حاضر آب شرب بیرجند از ۴۲ حلقه چاه فعال و از چهار دشت تامین می‌شود و به‌ طور میانگین در این شهر روزانه ۶۰ تا ۷۰ هزار متر‌مکعب آب مصرف می‌شود که تامین آب شهر در نقطه سر به سر قرار دارد.
“آیت الله سید ابراهیم رئیسی” که در سومین سفر دور اول سفرهای استانی به خراسان جنوبی آمد، نوزدهم شهریور ۱۴۰۰ بدو ورود به استان در جمع خبرنگاران گفت: مساله آب، مساله بسیاری از استان‌های کشور است و این موضوع را به‌ صورت ویژه دنبال می‌کنیم.
وی در این ارتباط از راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت در این باره گفت و افزود: اقدامات کوتاه‌مدت را می‌توان در استان دنبال کرد و اگر اعتباری لازم است تصمیم بگیریم اما راهکارهای بلندمدت از جمله انتقال آب از دریای عمان را می‌توان به‌ صورت بلندمدت پیگیری کرد نه اینکه خیلی طولانی شود که مردم ناامید شوند و باید مشکل دسترسی مردم به منابع آبی با آنچه دولت دنبال می‌کند، برطرف شود.
رئیس جمهور در دومین سفر به خراسان جنوبی که ۲۴ و ۲۵ آذر سال گذشته به عنوان اولین مقصد دور دوم سفرهای استانی انجام شد، پس از ورود به بیرجند در مراسم افتتاح رسمی بخش مایع مدول دوم پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند حضور یافت که نشان از توجه ویژه دولت سیزدهم به تکمیل طرح‌های آب و فاضلاب در کشور دارد.
اغلب مصوبات سفر استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی در حوزه عمرانی، زیربنایی و اقتصادی بوده که گره گشایی از مشکلات چندین ساله این استان کویری و مرزی را به همراه داشته است.
طرح آبرسانی به بیرجند برای تامین کسری آب شرب شهر بیرجند به میزان ۱۵۰ لیتر بر ثانیه مهمترین و فعال‌ترین طرحی بوده که برای تامین آب شرب بیرجند در دست اجراست و در صورت تامین اعتبار، هدف گذاری شده که تا پایان سال آینده افتتاح و بهره‌برداری شود.
تکمیل این طرح زیربنایی با پیشرفت ۲۲ درصدی به ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که با توجه به تنش آبی شهر بیرجند، باید این میزان اعتبار با توجه ویژه وزارت نیرو به موقع تخصیص یابد تا پروژه در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=12775

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: