مدیرکل شهرسازی استان کرمانشاه: هیچ‌کس نمی‌تواند مستاجرِ قانونی را بیرون کند

مدیرکل شهرسازی استان کرمانشاه: هیچ‌کس نمی‌تواند مستاجرِ قانونی را بیرون کند

به گزارش خبرنگار اختصاصی اقتصاد کشور ، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه سقف افزایش اجاره‌ مسکن در کرمانشاه را برای امسال ۲۵ درصد اعلام کرد و گفت: هیچ مالکی حق ندارد بیش از این میزان، مجموع مبلغ اجاره‌بها و رهن را افزایش دهد.

رامین الماسی امروز  شنبه نوزدهم خرداد در جمع خبرنگاران، سقف افزایش اجاره بهای امسال در کرمانشاه را ۲۵ درصد اعلام و اظهار کرد: این مصوبه الزام قانونی داشته و کسی حق ندارد از آن تخطی کند.

وی افزود: این افزایش ۲۵ درصدی مجموع اجاره‌بها و رهن است، یعنی مالک می‌تواند ۲۵ درصد اجاره‌بها را افزایش یا به جای آن ۲۵ درصد رهن را افزایش دهد یا مجموع این دو را به مقداری افزایش بدهد به نحوی نسبت به مجموع سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: هیچ مالکی حق ندارد بیش از این مقدار افزایش قیمت رهن و اجاره بها داشته باشد و مستأجر می‌تواند از پرداخت اضافه قیمت مازاد بر قیمت مصوب امتناع و مالک نیز حق ندارد مستأجر را از خانه بیرون کند.

الماسی اضافه کرد: تنها در شش حالت مالک می‌تواند خانه را از مستأجر پس بگیرد، اول اینکه خانه را فروخته باشد که در این صورت باید کُد رهگیری داشته باشد، آن زمان می‌تواند مستأجر را جواب کند و از او بخواهد از خانه برود.

وی گفت: حالت دوم زمانی است که مالک بگوید قصد دارد خانه را تخریب و بازسازی کند که در این صورت باید پروانه ساختمانی را از مراجع مربوطه دریافت کرده باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه اضافه کرد: مورد بعدی زمانی است که فرزند صاحب خانه ازدواج کرده باشد و بخواهد در خانه‌ای که مستأجر در آن نشسته است سکونت کند که در این صورت باید قباله ازدواج داشته باشد.

الماسی گفت: حالت دیگر مربوط به زمانی است که مستأجر به تعهدات سال قبل خود عمل کند و فرد بدحسابی باشد که این مورد نیز باید اثبات شود.

وی ادامه داد: حالت بعدی مربوط به مواردی است که مستأجر از پذیرش افزایش اجاره‌بها معادل درصدهای مصوب و قانونی خودداری کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: در صورتی که مالک دارای همین یک واحد مسکونی در شهر باشد و نیاز داشته باشد که در آن سکونت کند، این نیاز به تأیید مراجع قضائی (شورای حل اختلاف) رسیده باشد و می‌تواند مستأجر را جواب کند و خودش در خانه ساکن شود، اما اگر مالک دارای چند واحد مسکونی در همان شهر باشد تنها می‌تواند تقاضای سکونت خود را برای یکی از واحدهای مسکونی که مالک آن‌ها است ارائه کند و رأی مراجع قضائی (شورای حل اختلاف) برای همان واحد مسکونی مورد تقاضا خواهد بود.

الماسی اظهار کرد: هیچ مالکی حق ندارد مستأجر را بیرون کند و حق ندارد بیش از مبلغ تعیین شده یعنی ۲۵ درصد، افزایش اجاره‌بها یا رهن داشته باشد. وی با تاکید بر تشدید نظارت‌ها در این زمینه، گفت: شورای حل اختلاف و دادگستری پشت این قضیه هستند و از حق و حقوق مستأجران دفاع می‌کنند. مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه از مستأجران خواست، چنانچه صاحب‌خانه از آن‌ها بیش از ۲۵ درصد افزایش را طلب کند، این تخلف را به مراجع قضائی اعلام کنند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=22038

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: