مهلت تمام شد اما سایپا و ایران خودرو به سامانه گارانتی متصل نشدند

مهلت تمام شد اما سایپا و ایران خودرو به سامانه گارانتی متصل نشدند

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبرگزاری مهر، طبق اعلام وزارت صمت، همه خودروسازان داخلی تا پایان مهر ماه مهلت داشتند که به سامانه ملی گارانتی بپیوندند. در این رابطه حمید محله‌ای، مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود که «خودروسازان داخلی در فرایند کار قرار گرفته‌اند و باید شبکه خود را معرفی کنند تا ارزیابی و تأیید شده و در سامانه درج شود عدم حضور آنها در این سامانه نشانه نداشتن گارانتی خودرو نیست، بلکه خودروهای داخلی تا ۶۰ هزار کیلومتر یا سه سال خودروی داخلی گارانتی دارد.»

طبق گفته محله‌ای، فرآیند ورود خودروساز به سامانه انجام شده و در حال دریافت اطلاعات شرکت‌ها هستند.

با این حال پیگیری‌های خبرنگار مهر حکایت از آن دارد که در این مدت صرفاً خودروسازان بخش خصوصی و شرکت‌های دخیل در واردات خودرو به سامانه پیوسته‌اند و خودروسازان داخلی -ایران خودرو و سایپا- هنوز به سامانه ملی گارانتی متصل نشده‌اند.

سامانه ملی گارانتی چیست؟

بر اساس این گزارش، سامانه جامع گارانتی با هدف یکپارچه‌سازی خدمات پس از فروش و جلوگیری از عرضه کالاهای قاچاق راه‌اندازی شده است. این سامانه دارای بخش‌هایی از جمله شرکت‌های گارانتی کننده، برندها، گروه کالایی، مستندات و قوانین، استعلام تاییدیه مجوز گارانتی، ثبت شکایات، گارنتی‌های غیرمجاز، ارتباط با کارشناسان سامانه جامع خدمات پس از فروش است.

اصالت کالاها از طریق این سامانه قابل رصد است؛ بر این اساس کالاها دارای کد یا شناسه رهگیری و کالاهای سیم‌کارت خور دارای (IMEI) هستند و مصرف‌کننده قبل از خرید می‌تواند در سامانه جامع گارانتی با استعلام این کدهای رهگیری از اصالت گارانتی کالای خود اطمینان حاصل کند.

مصرف‌کنندگان قبل از خرید کالاهای مشمول گارانتی، می‌توانند با استعلام شناسه رهگیری ۱۳ رقمی مندرج بر کالا، از اصالت گارانتی، تعهدات شرکت گارانتی کننده، دسته دوم بودن کالا و همچنین لیست گارانتی‌های غیرمجاز آگاه شوند و سپس اقدام به خرید کالا کنند. درج شناسه رهگیری بر روی کالاهای مذکور الزامی است؛ لذا خریداران از کالاهایی که شناسه رهگیری ندارند باید جدا خودداری کنند که به احتمال زیاد کالا قاچاق است.

همچنین شرکت‌های گارانتی کننده نیز در این سامانه می‌توانند شناسنامه‌های گارانتی که طرفین قرارداد آن‌ها یعنی واردکننده و تولیدکننده به آنها واگذار کرده است و کالاهای گارانتی شده را به تفکیک هر سریال و شناسنامه گارانتی مشاهده کرده و مدیریت کنند.

بر اساس بخش‌های مختلف این سامانه، اطلاعات شرکت‌های گارانتی کننده معتبر و دارای مجوز مورد تأیید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در سامانه جامع گارانتی قابل جست‌وجو و مشاهده است، از این رو هر گارانتی کننده‌ای که اطلاعات آن در فهرست شرکت‌های سامانه گارانتی موجود نباشد، قابل اعتماد نیست.

در سامانه امکان ثبت شکایات وجود دارد به‌گونه‌ای که مراجعه‌کنندگان می‌توانند شکایت خود را ثبت کنند، شکایت توسط سامانه بررسی و به شرکت گارانتی کننده ارسال می‌شود. در صورتی که مشکل در هفت روز حل نشود شکایت به صورت سیستمی به سازمان بازرسی ارسال می‌شود.

سامانه جامع گارانتی، خدمات پس از فروش گروه کالاهایی مانند موبایل، لوازم خانگی، اقلام دیجیتال و برخی از لوازم یدکی خودرو مانند باطری در سامانه ثبت شده‌اند و خدمات خودروسازان و قطعه سازان نیز به این سامانه اضافه شده و در حال اضافه شدن است. در واقع سامانه گارانتی مجموعه تعهداتی است که خودروساز به مردم ارائه می‌کند.

در این ارتباط مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خودروها دارای یک شناسه رهگیری ( VINخودرو) منحصر به فرد هستند گفته است که خودروها اعم از تولیدی و وارداتی، زمانی‌که شناسنامه خدمات پس از فروش برای آن‌ها در سامانه درج می‌شود، در حقیقت تضمین‌کننده خدمات و ارائه‌دهنده خدمت و همچنین شبکه مشخص خواهد بود.

به گفته محله‌ای، تعهدات خدمات پس از فروش خودروسازان در سامانه بارگذاری می‌شود؛ زمانی‌که اظهار تولید یا واردات می‌شود همان شماره تک رقمی یا شناسه رهگیری خودرو هم مرتبط پیدا می‌کند و به شناسنامه خدمات پس از فروش پیوست می‌شود.

بر اساس این گزارش، از زمان ثبت و اضافه شدن شناسه رهگیری خودرو به شناسنامه خدمات پس از فروش، شناسنامه گارانتی فعال می‌شود و از آن پس، تمامی خدمات پس از فروش قابل رصد و پیگیری است. ضمن اینکه اطلاعات از طریق پیامک برای خریدار و مصرف‌کننده ارسال خواهد شد. همچنین برای ارائه‌دهنده خدمات نیز مشخص می‌شود که چه خودروهایی تحت خدمات قرار داشته و بایستی برایشان خدمات ارائه کنند.

مراجعه کنندگان به سامانه خدمات پس از فروش می‌توانند تمامی ماشین آلات و قطعات را مشاهده کنند در صورت شکایت می‌توانند خودرو ساز و خدمات دهنده را انتخاب و توضیحات را ارائه کنند به سرعت کارشناسان وزارت صمت شکایات را بررسی می‌کنند در صورتی که مستند باشد به خودروسازان و قطعه سازان ارائه می‌شود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=15046

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: