نقش زنجیره‌های تأمین هیدروژن در تسریع کربن‌زدایی

نقش زنجیره‌های تأمین هیدروژن در تسریع کربن‌زدایی

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  شانا به‌نقل از اداره کل امور اوپک، مجامع و سازمان‌های بین‌المللی وزارت نفت، دومین میزگرد وزیران و مدیران‌ عامل شرکت‌ها به میزبانی مجمع بین‌المللی تجارت هیدروژن و شورای هیدروژن در روتردام هلند برگزار شد.

این میزگرد به ریاست راب جتن، وزیر سیاست اقلیمی و انرژی و معاون نخست‌وزیر هلند، با حضور ۱۲ مقام دولتی کشورهای حامی مجمع بین‌المللی تجارت هیدروژن که نماینده کشورهای بالقوه واردکننده و صادرکننده هیدروژن هستند، برگزار شد. همچنین هیئتی از شورای هیدروژن به سرپرستی یوشینوری کانهانا، رئیس مشترک شورای هیدروژن، در این نشست حضور داشت.

محور اصلی گفت‌وگوهای مقام‌های دولتی و مدیران عامل شرکت‌ها درباره کریدورهای تجاری بین‌المللی و فرامرزی هیدروژن و مشتقات آن از خاورمیانه، آفریقا و آمریکا به اروپا و آسیا، با درنظرگرفتن وضعیت و چشم‌انداز استقرار حامل‌های متنوع هیدروژن، زیرساخت‌ها و تقاضای بخش‌های نهایی مصرف بود.

راب جتن، وزیر اقلیم و سیاست انرژی و معاون نخست‌وزیر هلند، در این میزگرد گفت: ما نیاز اساسی به همسویی بهتر بین تصمیم‌گیرندگان بخش دولتی و خصوصی برای پیشبرد توسعه زنجیره‌های تأمین فرامرزی هیدروژن و مشتقات آن داریم. به همین دلیل، هلند میزبانی مشترک دومین میزگرد وزیران و مدیران‌عامل مجمع بین‌المللی تجارت هیدروژن را به‌ عهده گرفت. زنجیره‌های تأمین هیدروژن نقش مهمی در تسریع کربن‌زدایی، افزایش امنیت عرضه و راه‌گشایی برای دستاوردهای اقتصادی – اجتماعی در سطح جهان ایفا خواهند کرد. هلند به همراه شریکان خود متعهد است دروازه ورود به بازار هیدروژن اروپا را باز کند تا به کربن‌زدایی صنایع منطقه و رشد پایدار منجر شود.

‌صرفه‌جویی حدود ۳.۷ تریلیون دلار در هزینه‌های سیستم انرژی تا سال ۲۰۵۰

شریف العلما، معاون وزیر انرژی و زیرساخت امارات‌متحده عربی نیز در دومین میزگرد وزیران و مدیران‌ عامل به میزبانی مجمع بین‌المللی تجارت هیدروژن و شورای هیدروژن با اشاره به اینکه این میزگرد، نقطه‌ عطفی در همکاری بخش عمومی و بخش خصوصی است که راه را برای توسعه بازار جهانی هیدروژن هموار می‌کند، افزود: تجزیه‌وتحلیل انجام‌شده از سوی مجمع بین‌المللی تجارت هیدروژن و شورای هیدروژن نشان می‌دهد چگونه در کنار مزایای اقلیمی حیاتی، زنجیره‌های تأمین فرامرزی در هیدروژن می‌تواند دستاوردهای اقتصادی داشته باشد و به ‌صرفه‌جویی حدود ۳.۷ تریلیون دلار در هزینه‌های سیستم انرژی تا سال ۲۰۵۰ کمک و مشاغل با کیفیت خوب را در جغرافیای جهان ایجاد کند. امارات همچنان به ادامه همکاری با شرکای خود در اروپا و آسیا و دستیابی به هدف خود برای تبدیل‌شدن به یکی از تولیدکنندگان پیشرو هیدروژن کم‌کربن در جهان تا سال ۲۰۳۱ متعهد است.

این میزگرد با بررسی مسیرهای تجاری در حال ظهور به‌اضافه قطب‌های واردات و صادرات هیدروژن، سه راهبرد کلیدی برای شروع گسترش تجارت فرامرزی جهانی در هیدروژن شامل شفافیت، اطمینان بیشتر و حمایت از محرک‌های تقاضا را در این مرحله از توسعه بازار هیدروژن دنبال می‌کند. تسریع در اجرای پروژه‌های اعلام‌شده در بخش عرضه برای تضمین تأمین تقاضای ۳ تا ۷ میلیون تن در سال برای شروع بازار، کلیدی است.

 مقررات هماهنگ و منسجم بازار جهانی، استانداردهای صنعت و طرح‌های صدور گواهی‌نامه به‌رسمیت‌شناخته‌شده دوجانبه، پایه و اساس توسعه بازار بین‌المللی هیدروژن را تشکیل می‌دهند.

رئیس مشترک شورای هیدروژن، در این میزگرد گفت: شورای هیدروژن از میزبانی مشترک دومین میزگرد وزیران و مدیران عامل خوشحال است که به پیشرفت‌ «بیانیه اقدام کاپ ۲۸»، شناسایی تنگناها و اقدام‌های توانمندساز برای تسریع توسعه زنجیره ارزش فرامرزی برای هیدروژن و مشتقات آن به‌منظور ادامه مسیر همسو با اهداف خالص انتشار صفر ما کمک می‌کند. بااین‌حال، ادامه همکاری بین‌المللی روی استانداردها و راه‌حل‌های صدور گواهی‌نامه که امکان همکاری با بازار را فراهم می‌کند، همچنان حیاتی است، زیرا ما به‌دنبال ایجاد بازاری واقعاً جهانی هستیم.

ظرفیت اقتصاد جهانی هیدروژنی برای ایجاد ۲۵ میلیون شغل

گزارش اخیر مجمع بین‌المللی تجارت هیدروژن نشان می‌دهد چگونه اقتصاد جهانی هیدروژنی ظرفیت و توان ایجاد ۲۵ میلیون شغل تا سال ۲۰۵۰ در این بخش را دارد.

با توسعه الگوی ارزیابی یکپارچه، تصویر جامع‌تر و دقیق‌تری از تولید، توزیع و تقاضای هیدروژن پاک را در قالب ۲۵ سناریو برای بررسی مقرون‌به‌صرفه‌بودن ادغام هیدروژن پاک در سیستم انرژی جهان شبیه‌سازی شده است. بر این اساس، به‌دلیل موانع فنی پرهزینه، هیدروژن پاک فقط می‌تواند ۳ تا ۹ درصد از مصرف انرژی نهایی جهان را در سال ۲۰۵۰ تأمین کند. بااین‌حال، این موضوع می‌تواند مجموع هزینه‌های انتشار جهانی را تا ۲۲درصد از طریق تأمین «برقی‌سازی» کاهش دهد.

از سوی دیگر، برای مقابله با تغییرات اقلیمی، تعداد فزاینده‌ای از کشورها تا سال ۲۰۵۰ به هدف خالص انتشار صفر متعهد می‌شوند. بسیاری از کشورها، همچنین اتحادیه اروپا، هیدروژن را به‌عنوان فناوری مهم در دستیابی به این هدف معرفی می‌کنند. بااین‌حال، پیچیدگی زنجیره‌های تأمین جهانی هیدروژن و رقابت بین هیدروژن و سایر گزینه‌های کاهش انتشار، پیش‌بینی نقش بالقوه هیدروژن در اقتصاد خالص انتشار صفر، همچنین هزینه‌های مربوط به استقرار فناوری‌های تولید، توزیع و استفاده هیدروژن را دشوار می‌کند.

همچنین توسعه و استفاده از هیدروژن بدون چالش نیست؛ ذخیره‌سازی هیدروژن دشوار است، پیل‌های سوختی هنوز پرهزینه هستند و همچنین سرمایه‌گذاری زیرساختی قابل‌ توجهی با این فناوری موردنیاز است.

هیدروژن عاملی برای کنترل کربن در جهان

بااین‌حال، از نظر هزینه‌های انتشار کربن، نتایج مدل‌سازی نشان می‌دهد هیدروژن می‌تواند به کاهش هزینه‌های کاهش انتشار کربن به‌ میزان ۱۵ تا ۲۲ درصد در سال ۲۰۵۰ کمک کند. به ‌عبارت دیگر، هزینه‌ دستیابی به خالص انتشار صفر در اواسط قرن، بدون استقرار هیدروژن، ۲۰ تا ۲۸ درصد بیشتر خواهد بود. این یافته جدید نقش مهم هیدروژن را برای کاهش هزینه‌های مؤثر در کاهش تغییرات اقلیمی، به‌ویژه بخش‌هایی که برقی‌سازی آن‌ها مشکل است، برجسته می‌کند.

شورای هیدروژن یک ابتکار جهانی به محوریت مدیران عامل شرکت‌هاست که در سال ۲۰۱۷ در حاشیه اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد (داووس) با حضور ۱۳ شرکت بزرگ و چندملیتی جهان بنیان گذاشته شد. این شورا شرکت‌های پیشرو با چشم‌انداز و جاه‌طلبی متحد هیدروژن را برای تسریع گذار انرژی پاک گردهم می‌آورد. شورا به شکوفایی ظرفیت پایدار هیدروژن از طریق ائتلاف برای اقدام، تقویت رشد اقتصادی پایدار، ایجاد مشاغل باکیفیت و ارائه ارزش اجتماعی متعهد است.

شورای هیدروژن با استفاده از دسترسی جهانی خود برای ارتقای همکاری بین صنعت، دولت‌ها، سرمایه‌گذاران و جامعه مدنی، بینش‌ها و مسیرهایی را برای تسریع استقرار زیست‌بوم هیدروژن در سراسر جهان ارائه می‌دهد. همچنین این شورا از توسعه استانداردهای بین‌المللی ایمنی و پایداری پشتیبانی کرده و راه را برای استقرار راه‌حل‌های هیدروژن قابل‌ اعتماد در مقیاس تجاری و صنعتی هموار می‌کند.

هم‌اکنون اعضای شورای هیدروژن به ۱۴۰ شرکت، از آمریکای شمالی گرفته تا آسیا – اقیانوسیه، اروپا، آفریقا و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سراسر زنجیره ارزش هیدروژن، ازجمله شرکت‌های چندملیتی بزرگ، شرکت‌های کوچک و متوسط نوآور و سرمایه‌گذاران، افزایش یافته است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=21710

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: