هشدار رهبران مالی جهان درباره تاثیر جنگ غزه بر اقتصاد بین‌المللی

هشدار رهبران مالی جهان درباره تاثیر جنگ غزه بر اقتصاد بین‌المللی

رهبران مالی جهان از آمریکا، فرانسه تا ژاپن و نهادهای بین المللی درباره پیامدهای منفی جنگ غزه بر اقتصاد بین المللی هشدار دادند و در همین حال پیامدهای سنگین این جنگ بر اقتصاد آمریکا تشریح شده است.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از الجزیره، برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه دیروز پنجشنبه هشدار داد که جنگ کنونی بین رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها تهدیدی برای اقتصاد جهانی است.

در همین حال شونیچی سوزوکی، وزیر دارایی ژاپن نگرانی خود را از تشدید درگیری بین رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین ابراز کرد.

هشدار این دو وزیر روز پنجشنبه از مراکش در کشور مغرب در حاشیه نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و پس از افزایش بمباران نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی صادر شد.

وزیر اقتصاد فرانسه گفت: در کنار جنگ اوکراین ما در حال حاضر خطر سوم ژئوپلیتیکی داریم که خطر گسترش درگیری اسرائیل و فلسطینیان به کل منطقه است و این خطر یک خطر اساسی برای اقتصاد جهانی است و پیامدهای درگیری در خاورمیانه بر رشد و قیمت انرژی در جهان سنگین خواهد بود.

لومر افزود: اگر این درگیری محدود بماند، عواقب آن بر قیمت نفت محدود خواهد شد، همان طور که امروز محدود است، زیرا قیمت هر بشکه افزایش یافته، اما به صورت محدود است.

وزیر دارایی ژاپن نیز به نوبه خود گفت که بسیاری از شرکت کنندگان در نشست سران مالی  گروه هفت در مراکش نگرانی خود را از تشدید درگیری بین اسرائیل و مقاومت فلسطین ابراز کردند.

پیش از این، کریستالینا جورجیوا، مدیر صندوق بین المللی پول، جنگ در خاورمیانه را «ابر جدیدی در افقی نه چندان روشن برای اقتصاد جهانی» دانست.

وی افزود: ما از نزدیک در حال بررسی چگونگی پیشرفت این تحولات و تأثیر آن بر اوضاع به ویژه بازارهای نفت هستیم.

او  در کنفرانس مطبوعاتی در مراکش افزود: قیمت نفت شاهد نوساناتی بوده و بازارها شاهد واکنش‌هایی هستند، اما برای پیش‌بینی تأثیر کامل اقتصادی این موضوع خیلی زود است.

به نوبه خود، آژانس بین المللی انرژی هم دیروز پنجشنبه تاکید کرد که درگیری بین اسرائیل و فلسطینی‌ها از زمان آغاز آن در روز شنبه تاثیری مستقیم بر جریان نفت نداشته است، اما انتظارات در مورد تهدید بالقوه برای جریان عرضه نفت وجود دارد، اگرچه در حال حاضر هنوز محدود است.

پیر اولیویه گورینشا، مدیر بخش تحقیقات صندوق بین‌المللی پول، گفت: تاثیر جنگ بین اسرائیل و مقاومت فلسطین به دلیل قیمت بالای نفت و عدم ثبات سیاسی بر اقتصاد منطقه و فراتر از آن یک واقعیت خواهد بود.

گورینشا در حاشیه نشست مراکش افزود: ما از نزدیک تأثیرات این جنگ را بر اقتصادها زیر نظر داریم، به ویژه اینکه این جنگ پس از انتظاراتی که در مورد منطقه و سایر نقاط جهان قبل از وقوع آن( جنگ)داشتیم، رخ داده است.

 صندوق بین‌المللی پول در هفته‌ای که گذشت، انتظارات رشد خود را برای اقتصادهای خاورمیانه و آسیای مرکزی ۰.۵ درصد کاهش داد و به ۲ درصد در مقایسه با برآوردهای قبلی منتشر شده در ژوئیه گذشته رساند که این برآوردها بر اساس درگیری‌‌های رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین بود.

گورینشا گفت: اگر قیمت نفت به دلیل این جنگ ۱۰ درصد افزایش یابد، نرخ تورم در سال آینده یک واحد افزایش خواهد یافت.

 نشست پاییزی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی از نهم اکتبر در شهر مراکش آغاز شده و تا پانزدهم اکتبر ادامه دارد.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا چهارشنبه گذشته گفت که وضعیت امنیتی کنونی در اسرائیل، رشد اقتصاد آمریکا در سال جاری را مختل کرده و نگرانی‌های بیشتری را در مورد آن ایجاد می‌کند و همچنان انتظار کاهش رشد اقتصادی وجود دارد.

اظهار نظر یلن با دیدگاه‌های مقامات ارشد موسسات مالی بین‌المللی از جمله صندوق پول، بانک جهانی، بانک مرکزی اروپا و دیگران موافق است که تأیید می‌کنند جنگ کنونی بین نیروهای اشغالگر و مقاومت فلسطین  اقتصاد ضعیف جهانی را تهدید می کند که هنوز از اثرات همه گیر کرونا ۱۹ و جنگ اوکراین و خطرات ژئوپلیتیکی، تورم و سایر بحران ها رها نشده بود.

طوفان الاقصی چگونه اقتصاد آمریکا را آشفته می‌کند؟

پایگاه خبری العربی الجدید نیز در گزارشی درباره دلایل تاثیر جنگ بین مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی بر اقتصاد آمریکا می‌گوید: جنگ فعلی باعث افزایش قیمت نفت و گاز شده تا جایی که اکنون به قیمت ۱۰۰ دلار در هر بشکه نزدیک است. همچنین جنگ تقاضا برای محصولات انرژی از جمله نفت روسیه را افزایش می‌دهد.

این افزایش قیمت نفت خام به طور مستقیم منجر به افزایش قیمت مشتقات نفتی مانند بنزین و گازوئیل به همراه گاز طبیعی و گازوئیل خواهد شد و به دنبال آن هزینه‌های زندگی و قیمت‌ها و نرخ تورم را در بازارهای ایالات متحده افزایش می‌دهد و هزینه‌های حمل و نقل، اجاره مسکن، قبوض برق و آب و غیره هم افزایش خواهد یافت.

این افزایش‌های غیرمنتظره تورم مستقیماً به فشار بر شهروندان آمریکایی و تعلل بانک مرکزی آمریکا در اجرای طرح کاهش نرخ سود و کاهش هزینه وام‌های بانکی منجر می‌شود، زیرا ریسک تورم همچنان با افزایش انتظاری قیمت‌های نفت، گاز، غلات و مواد خام وجود دارد.

به نوشته العربی الجدید، نکته دوم این است که جنگ کنونی بار مالی جدیدی را بر دوش آمریکا وارد می‌کند، بخصوص که این کشور بلافاصله از کمک‌های مالی و نظامی بزرگ به اقتصاد اسرائیل و نیروهای اشغالگر خبر داد، در حالی که از نظر تاریخی اسرائیل بزرگترین دریافت‌کننده کمک‌های نظامی آمریکاست.

ایالات متحده تا سال ۲۰۲۳ حدود ۲۶۰ میلیارد دلار کمک‌های مختلف به اسرائیل ارائه کرده است و این بار مالی در حال حاضر با بدتر شدن بدهی عمومی، ادامه جنگ اوکراین و بار هنگفتی که بر بودجه آمریکا و اروپا وارد می‌کند، سنگین است و البته هزینه تلاش برای جلوگیری از سقوط اقتصاد آمریکا به سمت رکود را سنگین‌تر می‌کند.

نکته سوم این است که جنگ کنونی سطح خطرات و تنش‌های سیاسی را در منطقه خاورمیانه بالا برده و به همراه آن هزینه دریانوردی، تجارت بین المللی و بیمه و هزینه بیمه نفت و گاز کشتی‌ها و تانکرها افزایش یافته است  در صورت نزدیک شدن تهدید جنگ به کانال سوئز، مهمترین آبراه جهان یا تأثیر آن بر جریان کالاها و محصولات از شرق آسیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس به سمت بازارهای غربی از جمله بازار آمریکا ، این هزینه‌ها افزایش می‌یابد.

نکته چهارم این است که جنگ غزه آمریکا و تصمیم گیرندگان سیاسی و اقتصادی را سردرگم کرده است و هر گونه تشدید تحریم ها علیه ایران و نفت آن از سوی آمریکا منجر به جهش قیمت نفت خام می شود و ایران با تولید ۳.۴ میلیون بشکه در روز نقش مهمی در بازار نفت جهان دارد.

بنابراین تحریم‌ها ( علیه ایران) به فعالیت‌ها و بازارهای اقتصادی در داخل ایالات متحده نیز آسیب می‌رساند، به ویژه که این کشور با کاهش رشد اقتصادی، خطرات ناشی از تعطیلی مجدد دولت، کاهش فعالیت بخش‌های حیاتی مانند صنعت و خدمات، بدتر شدن بدهی عمومی که از ۳۱ تریلیون دلار فراتر رفته، از سرگیری پرداخت وام‌های دانشجویی که ۱۰۰ میلیارد دلار برای بودجه هزینه دارد، افزایش نرخ بهره بلندمدت و شوک مداوم قیمت نفت روبه رو است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=13690

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: