هزینه راه‌اندازی شغل در بخش تعاون ۵۰ درصد کمتر از بخش خصوصی‌

هزینه راه‌اندازی شغل در بخش تعاون ۵۰ درصد کمتر از بخش خصوصی‌

محمد شیخ حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: تسهیلات بانک توسعه تعاون به شرکت‌های کوچک و متوسط پرداخت می‌شود که عمدتاً در بخش تعاونی است و ۷۰ درصد تسهیلات به تعاونی‌ها پرداخت می‌شود.

وی افزود: یکی از روش تأمین مالی در بانک توسعه تعاون برای بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق تأمین مالی خرد جمعی است و کسب و کارهایی که توجیه مالی و اقتصادی دارند، از این طریق توسط بانک و با ­کمک بازار سرمایه، تأمین مالی می‌­شوند.

* ۱۰۰ شرکت تعاونی بزرگ در کشور شکل گرفت

به گفته مدیرعامل بانک توسعه تعاون در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شرکت تعاونی بزرگ در کشور داریم که این شرکت‌ها می‌توانند هم با شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی حتی برخی شرکت‌های سهامی عام رقابت کنند.

شیخ حسینی با بیان اینکه بخش تعاون یکی از سه رکن اقتصاد کشور است، عنوان کرد: این بخش نماد مردمی کردن اقتصاد است و تأکید مقام معظم رهبری هم در مورد مردمی کردن اقتصاد توجه به بخش تعاون است.

* ۶۰ درصد کل تسهیلات بانک توسعه تعاون از ابتدای تاسیس در دو سال اخیر پرداخت شد

وی گفت: از زمان تأسیس این بانک در سال ۸۸ تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده  است که ۷۰ درصد از این تسهیلات در بخش تعاون بوده و ۶۰ درصد از این رقم معادل حدود ۸۰ هزار میلیارد  تومان در دو سال اخیر پرداخت شده است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون اظهار داشت: ۶۰ درصد از تسهیلات بانک توسعه تعاون در بخش تولید، صنعت، معدن، کشاورزی و مسکن بوده و بخش خدمات بازرگانی هم به عنوان تکمیل زنجیره تولید و توزیع از تسهیلات این بانک استفاده می‌کند.

شیخ حسینی گفت: سال گذشته ۳۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی این بانک پرداخت شده که ۶۷ درصد از این تسهیلات مربوط به بخش تعاون بوده است. در تسهیلات تبصره ۱۸ مربوط به اشتغالزایی در بخش صنعت، کشاورزی، میراث فرهنگی، گردشگری و خدمات تسهیلات پرداخت شده است و عمده تسهیلات تکلیفی اشتغال سال جاری نیز مربوط به تبصره ۱۸، تبصره ۱۶ نهاد­های حمایتی مصوبات سفر، ماده ۵۶، مشاغل خانگی، صندوق توسعه ملی و در حوزه اجتماعی قرض‌الحسنه ازدواج بوده است که تا آخر سال صد درصد تکلیف این بانک در تسهیلات تکلیفی انجام می‌شود.

وی در مورد اینکه چه میزان اشتغال با تسهیلات بانک توسعه تعاون ایجاد شده است، عنوان کرد:‌در سال جاری از محل تسهیلات این بانک ۳۰ هزار فرصت شغلی ایجاد و تثبیت خواهد شد.

* هزینه ایجاد اشتغال در تعاون یک‌دوم بخش خصوصی

مدیرعامل بانک توسعه تعاون در مورد اینکه میانگین هزینه ایجاد هر شغل در بخش تعاون چقدر است، بیان داشت: به طور میانگین هر شغل در بخش تعاون با سرمایه‌گذاری حدود ۵۰۰ میلیون تومان انجام می‌شود که هم بنگاه‌های خرد و هم متوسط را در بر می‌گیرد، در حالی که این سرانه در بخش خصوصی بیش از یک میلیارد تومان است.

شیخ  حسینی در مورد پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی گفت: ۳۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در بخش روستایی توسط بانک توسعه تعاون پرداخت شده است که بیش از ۵۰ هزار نفر فرصت شغلی بوده و این از ابتدای طرح اشتغال روستایی در سال ۹۷ تا به امروز اتفاق افتاده است.

* ۹۹ درصد تسهیلات روستایی به هدف رسید

وی افزود: ویژگی تسهیلات پایدار روستایی این است که علاوه بر تثبیت روستاییان و جلوگیری از مهاجرت و حتی به مهاجرت معکوس از شهرها به روستا نیز منجر می‌شود و نکته مهم این است که در بررسی‌ها انجام شده در کار گروه نظارت استانداری ها ۹۹ درصد تسهیلات پرداختی به روستاییان به هدف خود اثبات کرده است.

* عاملیت ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی

مدیرعامل بانک توسعه تعاون در مورد عاملیت این بانک برای منابع صندوق توسعه ملی گفت: چندین قرارداد در ۳ بخش صنعت، کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان به شکل ریالی اجرا کردیم که تاکنون بیش از ۵۰ درصد این منابع مصوب و پرداخت شده و بقیه در فرایند پرداخت است.

شیخ حسینی در مورد عاملیت بانک توسعه تعاون با نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، بنیاد شهید گفت: تاکنون ۷۰ درصد تسهیلات تکلیفی و حمایتی را پرداخت کردیم. در مورد بنیاد برکت چون اخیراً ابلاغ شده است طرح‌ها به تازگی معرفی شده و پرونده‌ها در دست اقدام است که تا آخر سال پرداخت می‌شود.

* افزایش نرخ کفایت سرمایه بانک توسعه تعاون به ۶ درصد

وی در مورد نرخ کفایت سرمایه این بانک اظهار داشت: با افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون از ۲۸۰۰ میلیارد تومان به ۶۲۰۰ میلیارد تومان در حال حاضر نرخ کفایت سرمایه بانک به ۶ درصد رسیده که رقم قابل قبولی است و این افزایش سرمایه در یک مرحله در ۲۷ اسفند سال گذشته انجام شد و یک مرحله هم در سال جاری در دست اقدام است.

* سودآوری بانک توسعه تعاون بعد از ۱۰ سال

مدیرعامل بانک توسعه تعاون تأکید کرد: بانک توسعه تعاون بعد از ۱۰ سال به سوددهی رسیده و در واقع ناتراز نیستیم و خط قرمز ما اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی است و در حال حاضر ناترازی نقدینگی نیز نداریم در عین حال به تکالیف و تعهدات خود هم عمل کرده‌ایم.

به گفته شیخ حسینی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بانک نسبت NPL یا مطالبات غیر جاری و تسهیلات است که این نسبت قبلاً ۷ درصد بود و در حال حاضر ارتقا یافته و به ۴ درصد رسیده است و جزو یکی از بهترین بانک‌ها در زمینه کنترل مطالبات غیرجاری قرار گرفته است.

وی در مورد معرفی تعاونی‌های برتر به عنوان الگو گفت: تعاونی‌های بزرگ در کشور داریم که می‌توانند با شرکت‌های سهامی عام و شرکت‌های سهامی خاص و بزرگ رقابت کنند و بیش از ۱۰۰ شرکت تعاونی بزرگ در کشور داریم که باید به عنوان الگو معرفی شوند و مردم آنها را بشناسند که این مسئله در ترویج فرهنگ تعاون مؤثر است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون اظهار داشت: شرکت‌های بزرگ تعاونی در راستای مسئولیت اجتماعی خود خدمات اقتصادی و اجتماعی به مردم منطقه خود ارائه می‌کنند. همچنین در زمینه بسته‌بندی، سورتینگ، سردخانه و سایر خدمات جانبی کشاورزی با  تسهیلات بانک توسعه تعاون طرح های خوبی اجرا شده است و شرکت‌های تعاونی بزرگی در این زمینه شکل گرفته است.

شیخ حسینی در پاسخ به اینکه آیا از تعاونگران هم در هیأت مدیره بانک حضور دارند، عنوان کرد: من خودم را تعاونگر می‌دانم از ابتدای خدمت‌گذاری در بخش تعاون بودم از طرفی اساسنامه این بانک اختیار را به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داده که معمولاً اعضای هیأت مدیره را از افرادی معرفی می‌کند که در بخش تعاون سابقه دارند و تجربه و تخصص تعاونی نیز دارند.

* تامین مالی جمعی برای ۱۵ طرح با ضمانت بانک و از بازار سرمایه

وی افزود: سال گذشته برای اولین‌‌بار در شبکه بانکی ۱۵ طرح به روش تأمین مالی خرد از طریق بازار سرمایه و با ضمانت بانک توسعه تعاون اقدام به تأمین مالی جمعی انجام دادند و این منابع به خطوط تولید تزریق شد. بانک توسعه تعاون رکن ضامن در مورد اصل و سود سرمایه‌گذاری مردم در این طرح‌ها است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: برای هر طرح ۲۵ میلیارد تومان از بازار سرمایه با این روش تامین مالی صورت گرفته است و امسال هم با کمک بانک توسعه تعاون ۳۰ طرح به روش خرد و جمعی تامین مالی می­شوند.

به گفته شیخ حسینی، چشم انداز این بانک در افق ۱۴۰۴ بانک برتر و پیشرو در ارائه خدمات مالی و اعتباری دیجیتال به تعاونی ها و کسب ­و­کار­های متوسط و کوچک است.

وی در مورد اینکه چرا شعبه‌های بانک توسعه تعاون در روستاها محدود هستند، عنوان کرد: یک محدودیت از سوی بانک مرکزی در گسترش شعبه‌های بانک و یا باجه وجود دارد اما در حال حاضر ۴۴۸ شعبه بانک در سراسر کشور داریم که ۹ درصد آنها در استان تهران و بقیه در سراسر کشور و در شهرهایی که دارای فرمانداری هستند، فعالیت می‌­کنند و دسترسی جامعه هدف و تعاونی­ها به شعب بانک راحت و پراکنش شعبه‌ها نرمال است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: در عین حال  استراتژی ما بر توسعه بانکداری دیجیتال است در حال حاضر افتتاح حساب و پرداخت تسهیلات خرد به شکل غیر حضوری و از طریق سامانه تی تی پلاس (TT+) انجام می­شود و باتوجه به پیشرفت بانکداری دیجیتال و راهبرد بانک در توسعه خدمات غیرحضوری و آنلاین، توسعه شعب فیزیکی کمرنگ می‌­شود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=15747

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: