سایه‌افکنی قانون اتحادیه اروپا بر سر تولیدکنندگان خارجی نفت و گاز/ کدام کشورها بیشتر لطمه می‌بینند؟

سایه‌افکنی قانون اتحادیه اروپا بر سر تولیدکنندگان خارجی نفت و گاز/ کدام کشورها بیشتر لطمه می‌بینند؟

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  شانا به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، شورای اتحادیه اروپا که متشکل از نمایندگان کشورهای عضو است، در بیانیه‌ای اعلام کرد پس از گفت‌وگوهای شبانه‌روزی، مذاکره‌کنندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا توافق کردند که تا سال ۲۰۳۰ «حداکثر مقادیر شدت متان» را بر تولیدکنندگان خارج از کشور که سوخت‌های فسیلی را به اروپا صادر می‌کنند، اعمال کنند.

سوزاندن نفت و گاز، دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند و فرآیند استخراج و انتقال آنها اغلب باعث نشت گاز متان به جو می‌شود. گاز متان بعد از دی‌اکسید کربن دومین عامل بزرگ تغییرات اقلیمی است که در کوتاه‌مدت اثر گرمایشی به‌مراتب بیشتری دارد. طبق نظر دانشمندان اگر جهان بخواهد از تغییرات شدید اقلیمی اجتناب کند، کاهش سریع انتشار متان در این دهه بسیار مهم است.

احتمال می‌رود این قانون به تأمین‌کنندگان عمده گاز از جمله ایالات متحده، الجزایر و روسیه لطمه می‌زند. مسکو پارسال تحویل گاز به اروپا را کاهش داد و از آن زمان، نروژ به‌عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده گاز اروپا از طریق خط لوله، جایگزین روسیه شد. گاز صادراتی نروژ کمترین شدت انتشار متان در جهان را دارد.

جوتا پائولوس، مذاکره‌کننده ارشد پارلمان اتحادیه اروپا، با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا با دومین گاز مهم گلخانه‌ای از طریق اقدام‌های جاه‌طلبانه مقابله می‌کند، گفت: واردکنندگان در صورت خرید از تأمین‌کنندگان خارجی که محدودیت نشت متان را رعایت نکنند، با جریمه‌های مالی مواجه خواهند شد. با این قانون، عملاً هزینه‌ای اضافی بر سوخت‌های غیرمنطبق با استاندارد متان، تحمیل می‌شود.

رعایت استاندارد انتشار متان برای قراردادهای تأمین نفت و گاز اروپا که پس از اجرایی‌ شدن این قانون امضا می‌شود، اجباری خواهد بود. احتمالاً این قانون اواخر سال ۲۰۲۳ پس از تصویب نهایی در پارلمان اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجرایی خواهد شد.

سخنگوی اتحادیه بین‌المللی تولیدکنندگان نفت و گاز گفت که این اتحادیه از مقررات متناسب، کارآمد و قابل‌اجرا اتحادیه اروپا درباره متان حمایت می‌کند، اما گفت که هنوز موارد ناشناخته و ابهام‌های زیادی در این قانون وجود دارد.

این قانون همچنین الزام‌هایی تازه را برای بخش‌های نفت، گاز و زغال‌سنگ اروپا برای اندازه‌گیری، گزارش و تأیید انتشار متان معرفی می‌کند.

بر اساس مفاد پیشنهادی قانون یادشده، تولیدکنندگان نفت و گاز در اروپا موظف خواهند بود به‌طور منظم نشت گاز متان را در فعالیت‌های خود بررسی و رفع کنند، همچنین بیشتر موارد مشعل‌سوزی و تخلیه متان، از سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۷ در کشورهای عضو اتحادیه اروپا بسته به نوع زیرساخت ممنوع می‌شود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=15763

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: