چرا دلار کاهشی شد؟ / دیپلماسی منطقه‌ای راهکاری برای ثبات بازار ارز

چرا دلار کاهشی شد؟ / دیپلماسی منطقه‌ای راهکاری برای ثبات بازار ارز

طی روزها و هفته‌های اخیر شاهد کاهش نرخ ارز و ثبات هرچه بیشتر در بازار ارز هستیم، امری که به باور برخی کارشناسنان نشأت گرفته از مباحث دیپلماتیک همچون توافق با آژانس انرژی اتمی و نیز توافق ایران و عربستان است. البته در این مسیر سیاست های کلان ارزی همچون راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز موثر بوده اند و می توان اینگونه نتیجه گرفت که کاهش نرخ ارز متأثر از کاهش ریسک سیاسی و تجاری کشور بوده است.  چراکه هنگامی که ریسک سیاسی در کشور کاهش یابد، آثار خود را در کاهش تحریم‌ها و افت نرخ دلار نشان خواهد داد. اما در مسیر کاهش قیمت ارز چه عواملی موثر بوده‌اند؟

توافق ایران و عربستان و دیپلماسی منطقه ای

در بخشی از بیانیه مشترک سه‌جانبه میان ایران، عربستان و چین که در پکن صادر شد، آمده است: «در نتیجه گفت‌وگوهای انجام‌شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌کنند.» واس (خبرگزاری رسمی عربستان سعودی)،‌ عصر روز جمعه ۱۹ اسفندماه در گزارشی بیانیه سه‌جانبه ایران، عربستان سعودی و چین درباره ازسرگیری روابط دوجانبه تهران و ریاض در آینده نزدیک را تأیید کرد.

البته هنوز ساعاتی از انتشار اخبار مربوط به توافق ایران و عربستان نگذشته بود که کشورهایی نظیر چین، عراق، عمان، قطر، ترکیه، روسیه و گروه‌هایی مانند مقاومت لبنان و یمن و… در بیانیه‌ها و مواضع رسمی از این توافق استقبال کردند.

این توافق دیپلماتیک که فصلی نو در دیپلماسی منطقه غرب‌آسیا به حساب می آید از روز جمعه تاکنون آثار مثبت خود را در بازار ارز نیزنشان داده است و از همان روز با شروع معاملات قیمت‌ها ریزشی شده است.

براین اساس امروز در مرکز مبادله ایران و در بخش اسکناس، دلار ۴۰ هزار و ۳۰۰ تومان و در بخش حواله ۳۶ هزار و ۷۰۰ تومان کشف قیمت شد.

همچنین در روز جاری امروز در بازار ارز پایتخت دلار با قیمت ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. همچنین برخی معتقدند که بزرگ‌ترین مانع برای کنترل نرخ دلار، درهم بود که مسیر آن مسدود شده بود و با گشایش‌های دیپلماتیک انجام شده نرخ دلار کاهشی خواهد شد.در پی این توافق، تازه‌ترین خبر‌ها حاکی از آن است که جریان ورود ارز به کشور ازجمله درهم امارات که مبنای تعیین قیمت دلار است، افزایش خواهد یافت.

آزادسازی ۵۰۰ میلیون دلار از بدهی عراق به ایران

چندی پیش و در سفری که وزیر خارجه عراق به واشنگتن داشت، امریکا معافیت مجدد اعطا کرده و اجازه داده که ۵۰۰ میلیون دلار از بدهی برق عراق به ایران پرداخت شود.

سفر رافائل گروسی و صدور بیانیه مشترک میان ایران و آژانس

متعاقب سفر اخیر رافائل گروسی به ایران پس از آنکه گروسی به وین رسید نیز بیانیه مشترک ایران و آژانس منتشر شد. در این بیانیه سازمان انرژی اتمی و آژانس در خصوص مواردی توافق کردند. عملاً این بیانیه و سفر گروسی به ایران خود پالس کاهشی به بازار ارز به حساب می آمد و به نوعی موجب تعدیل انتظارات تورمی در بازار ارز شد.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10531

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: