گاز در یک قدمی چابهار/ افزایش شتاب توسعه سواحل مکران

گاز در یک قدمی چابهار/ افزایش شتاب توسعه سواحل مکران

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به رسیدن گاز به چابهار تا دهه فجر گفت: با احداث این خط لوله، توسعه در سواحل مکران با شتاب بیشتری دنبال خواهد شد.

رضا نوشادی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون طرح‌های مختلفی در مهندسی و توسعه گاز ایران به‌منظور تقویت شبکه گاز و پایداری آن به بهره‌برداری رسیده است، افزود: خط لوله گازی به‌ تربت حیدریه به بهره‌برداری رسید که اتصال خراسان جنوبی به شبکه گاز در این منطقه را تقویت کرده است.

وی ادامه داد: تعدادی از توربین طرح‌ها به‌عنوان پشتیبان در اختیار پالایشگاه‌های گاز و شرکت انتقال گاز قرار گرفته تا مشکلی برای تأمین گاز در زمستان پیش نیاید.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با تأکید بر اینکه برخی تأسیسات تقویت فشار نیز در مرحله راه‌اندازی است، گفت: تا پایان زمستان سه ایستگاه تقویت فشار شهیدان هلیسایی، شهید شیروانی و ایستگاه نورآباد راه‌اندازی می‌شود. اکنون دو توربین ایستگاه پل کله در منطقه اصفهان که روی خط لوله نهم سراسری قرار دارد راه‌اندازی شده و توربین سوم نیز در مرحله آزمایشی قرار دارد.

نوشادی با اشاره به اینکه امسال بیش از ۵۰ درصد از طرح‌های این شرکت مربوط به استان سیستان و بلوچستان است، اظهار کرد: در ابتدای سال خط لوله زاهدان به زابل به طول ۲۱۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسید، همچنین خط لوله ایرانشهر به خاش نیز به بهره‌برداری رسید. اکنون نیز آزمایش‌های نهایی روی خط لوله ایرانشهر تا چابهار به عنوان بزرگ‌ترین پروژه به طول ۲۹۰ کیلومتر در حال انجام است و امیدواریم تا دهه فجر افتتاح رسمی شود.

وی با بیان اینکه با اتصال چابهار به شبکه گاز، توسعه در سواحل مکران شتاب خواهد گرفت، تأکید کرد: واحدهای پتروشیمی، نیروگاهی و پالایشگاهی در چابهار به شبکه گاز متصل خواهند شد. این خط لوله در قطعه نخست شامل ۱۰ قسمت است. کارها در ۶ قسمت نهایی شده و ۴ قسمت باقی‌مانده نیز در آزمایش‌های نهایی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران یکی از مشکلات انجام پروژه‌های گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان را کمبود آب دانست و گفت: برای آزمایش خطوط لوله گاز به آب نیاز است که بخشی از آن از محل بارش‌های تابستان تأمین می‌شود، اما امسال بارش‌ها محدود بود. اغلب چاه‌هایی که برای تأمین آب حفر شد نیز خشک بود و این موارد بهره‌برداری از خط لوله ایرانشهر به چابهار را به تأخیر انداخت.

نوشادی، مشکل دیگر را ایجاد ناامنی در این استان از سوی برخی مخالفان و دشمنان جمهوری اسلامی دانست و ادامه داد: با عزم همکاران برای به نتیجه رسیدن این طرح‌ها، گاز به همه مناطق استان سیستان و بلوچستان می‌رسد.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=9918

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: