گرمای بی‌سابقه و تثبیت ساعت رسمی ۲ عامل فشار بر شبکه برق در تابستان ۱۴۰۲

گرمای بی‌سابقه و تثبیت ساعت رسمی ۲ عامل فشار بر شبکه برق در تابستان ۱۴۰۲

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، چهارمین کارگاه بررسی ابعاد برنامه تامین برق صنایع کشور با حضور جمعی از استادان دانشگاه و کارشناسان حوزه انرژی و صنعت برگزار شد، این نشست با سخنرانی اساتید دانشگاه آغاز شد و در پایان شرکت‌کنندگان پرسش‌های خود را طرح کردند.

در ابتدای این‌نشست، سعید حریری کارشناس حوزه اقتصادی با اشاره اهمیت مسئله برق اظهارداشت: جمهوری اسلامی از بدو تاسیس تامین برق پایدار ارزان به عنوان یک عنصر رفاهی بنا کرده و امروز نزدیک به ۱۰۰ درصد شهرها و روستاهای ایران به برق متصل هستند و عملا زندگی خود را بر پایه برق بنا کردند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بسیار از کشورهای توسعه‌یافته شاخص برقرسانی مشابه ما ندارند، گفت: تامین جریان برق پایدار در این‌سال‌ها سبب شد تا زندگی مردم وابستگی شدیدی به برق پیدا کند و همین مسئله حساسیت قطعی برق را بالا برد.

وی افزود: تجربه سال ۱۴۰۰ نشان داد که عدم تامین برق تا چه اندازه بر نارضایتی مردم اثرگذار است و باید این تجربه با دقت بررسی شود.

حریری عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ به دلیل عدم توسعه واحدهای نیروگاهی، تاخیر در تعمیرات، برنامه‌ریزی نامناسب از واحدهای برقابی و سایر دلایل با قطعی برق گسترده مواجه شدیم.

وی ادامه داد: تقریبا در صنایع کشور برق قطع بود و ضررهای سنگینی به صنایع انرژی‌بَر وارد شد و در بخش خانگی هم شاهد جداول خاموشی و قطعی‌های ۸ ساعته بودیم که این رویه از اردیبهشت ماه تا انتهای شهریور در ۶ مرحله تکرار شد.

این کارشناس اقتصادی بیان‌ کرد: با این حساسیت بالا برق خانگی باید در اولویت هر دولت باشد و این جریان پایدار تامین شود.

وی افزود: البته این مسئله منافی مدیریت مصرف نیست و تجربه اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی برق نشان‌داد، کاهش مصرف برق خانگی امری شدنی است که در تابستان سال گذشته به دست آمد.

حریری گفت: در سال جاری تجربه موفق پاداش صرفه‌جویی با گستره بیشتری اجرایی شد اما گرمای بی‌سابقه در کنار تثبیت ساعت رسمی که اقدامی غلط بود سبب شد تا کاهش مصرف برق خانگی اتفاق نیفتد و شاهد ۳ درصد رشد مصرف برق خانگی باشیم که البته نصف افزایش متوسط ۱۰ ساله است.

این کارشناس انرژی با اشاره به طرح اجرا شده تابلوی گواهی صرفه‌جویی برق گفت: ایجاد ظرفیت مازاد و فروش این میزان برق به صنایع از سوی بخش خانگی اقدام موثری بود که به پایداری برق بخش صنعت ختم شد و زمینه رکوردشکنی برق صنایع را پدید آورد‌.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=12050

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: