افزایش مسافر و کاهش ترانزیت؛ دستاورد ۸ ماهه صنعت ریلی

افزایش مسافر و کاهش ترانزیت؛ دستاورد ۸ ماهه صنعت ریلی

طی هشت ماهه سال جاری ۱۹.۵ میلیون نفر مسافر از طریق ناوگان ریلی جابه‌جا شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۵۴ درصد رشد همراه شده و در مقابل، میزان جابه‌جایی بار و ترانزیت در حوزه ریلی  با کاهش هفت درصدی همراه شده است.

بر اساس آمارهای اعلام‌شده از سوی معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، عملکرد حوزه حمل‌ونقل ریلی طی هشت ماهه سال جاری رشد ۵۴ درصدی در جابه‌جایی مسافر را از طریق این ناوگان، کسب کرده است. طبق این آمار میزان جابه‌جایی مسافر در هشت ماهه سال ۱۴۰۰، به میزان ۱۲.۷ میلیون نفر بوده و ناوگان ریلی طی سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۱ میلیون نفر مسافر را جابه‌جا کرده است.

همچنین عملکرد ناوگان ریلی حاکی از آن است که این بخش حمل‌ونقل در شاخص جابه‌جایی نفر کیلومتر مسافر با جابجایی بیش از ۱۰ میلیون و ۸۴۰ نفر کیلومتر طی هشت ماهه امسال، رشد ۶۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است. این رقم در هشت ماهه سال گذشته شش میلیون و ۷۹۴ هزار نفر کیلومتر ثبت شده و در ۱۲ ماه سال ۱۴۰۰ مجموعا ۱۱ میلیون و ۱۴۳ نفر کیلومتر مسافر از طریق ناوگان ریلی جابه‌جا شده‌اند.

جابجایی ۲۹.۷ میلیون تن بار از طریق ناوگان ریلی

میزان جابه‌جایی بار و ترانزیت در حوزه ریلی متاثر از عوامل جهانی و داخلی از جمله وضع تحریم‌ها، همه‌گیری کرونا، ممنوعیت ترانزیت فرآورده‌های نفتی با کاهش هفت درصدی همراه شده است. طی هشت ماهه سال جاری ۲۹.۷ میلیون تن بار از طریق ناوگان ریلی جابه‌جا شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۳۱.۸ میلیون تن بوده و ناوگان ریلی طی سال ۱۴۰۰ به جابه‌جایی ۴۷ میلیون تن بار اقدام کرده است.

ترانزیت ریلی نیز در این مدت از یک میلیون و ۲۴۰ هزار تن در سال گذشته به ۹۳۹ هزار تن رسیده است که کاهش حجم ترانزیت گوگرد از مبادی ترکمنستان و ازبکستان به میزان ۶۸ درصد در پی سقوط  قیمت جهانی گوگرد و فروش این فرآورده به چین از سوی روسیه با قیمت پایین از مهم‌ترین دلایل آن است.

نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی در مسیر رونق

نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور یکی از اولویت‌های این حوزه و از الزامات رشد ترانزیت کشور است که بارها توسط مدیران و معاونان حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی بر آن تاکید شده است. مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- نیز جهت‌گیری اصلی وزارت راه و شهرسازی را پیشران پیشرفت کشور در توسعه دانست و صنعت ریلی را در صدر این پیشران اعلام کرد. به گفته بذرپاش، توسعه حمل‌ونقل به ویژه حوزه ریلی تاثیر مستقیم در پیشرفت کلی کشور دارد و فعال شدن بخش خصوصی در حوزه نوسازی اقدام قابل توجهی است که باید بیشتر به آن توجه شود.

چندی پیش نیز ۴۲۸ دستگاه ناوگان تولید داخل و بازسازی‌شده اعم از لکوموتیو، واگن باری و واگن مسافری به ارزش ۱۵۰۰ میلیارد تومان وارد شبکه ریلی کشور شد که این سومین مرحله از نوسازی ناوگان ریلی در سال جاری بود. سید میعاد صالحی -مدیرعامل شرکت راه‌آهن- نیز با اعلام تولید و بازسازی ۱۱۷۰ دستگاه ناوگان ریلی طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ از رکوردشکنی سالانه در نوسازی ناوگان ریلی خبر داد.

در حال حاضر ناوگان ریلی دارای ۹۷۸ دستگاه لکوموتیو، ۲۹ هزار و ۳۰۵ دستگاه واگن باری و ۲۱۵۳ دستگاه واگن مسافری است. موجودی لکوموتیو کشور طی هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۲ درصد رشد و موجودی تعداد واگن‌های باری کشور نیز با ۵ درصد رشد همراه شده است.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=9888

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: