رشد ۷ درصدی حمل موادنفتی از شبکه خطوط لوله/بیش از ۷۰۰ میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی شد

رشد ۷ درصدی حمل موادنفتی از شبکه خطوط لوله/بیش از ۷۰۰ میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی شد

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با اشاره به صرفه‌جویی خالص انرژی معادل یک میلیارد لیتر گازوئیل در هفت ماه سال جاری، گفت: سال گذشته در حالی انتقال ۱۲۸ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده نفتی رقم خورد که این عدد نشان دهنده رشد ۸درصدی انتقال نسبت به سال ۹۹ و رشد ۷ درصدی نسبت به متوسط یک دهه گذشته است.

به گزارش شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت، ارسلان رحیمی گفت: باتوجه به کارکرد خطوط لوله در هفت ماه امسال، از تردد ۳ میلیون نفتکش جاده پیمای ۲۵ هزار لیتری در سطح جاده های کشور جلوگیری شده است که به این واسطه از مصرف یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر گازوئیل در حمل و نقل جاده ای مواد نفتی ممانعت به عمل آمد.

به گفته رحیمی این امر ضمن کاهش خطرات سوانح جاده‌‌ای، محیط زیستی و افزایش ضریب ایمنی جریان انتقال منجر به صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع بعنوان یک سوخت استراتژیک و با ارزش در کشور شده است.

وی افزود: بنابراین باعنایت به اهمیت و ضرورت توجه به موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی می توان گفت که صرفه‌جویی خالص انرژی در فرآیند انتقال کلان مواد نفتی توسط شبکه خطوط لوله در بازه زمانی مذکور معادل یک میلیارد لیتر گازوئیل به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

رحیمی اظهار کرد: آمارها حاکی از آن است که از ابتدای سال جاری تا مهرماه روزانه ۳۸۵ میلیون لیتر و درمجموع۷۷ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده در سطح کشور  از طریق خطوط لوله جابجا شده است که شامل ۴۰ میلیارد لیتر نفت خام و ۳۷میلیارد لیتر انواع فرآورده نفتی می‌باشد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران درخصوص میزان سوخت‌رسانی به نیروگاه‌های کشور نیز گفت: باتوجه به اهمیت سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها در فصل سرد زمستان، فرآیند انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی در بهترین شرایط درحال انجام است؛ براساس آمار موجود در سال ۱۴۰۰ حدود سه میلیارد و نه میلیون لیتر سوخت مایع از طریق شبکه خطوط به نیروگاه های متصل به خط ارسال شده است.

وی ادامه داد: همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع به عنوان سوخت جایگزین به نیروگاه‌ها تحویل گردیده است.

رحیمی افزود: درخصوص انتقال خوراک به مجتمع‌های پالایشی نیز باید خاطرنشان کرد ۶۸ میلیارد لیتر نفت خام در سال گذشته جابجا شده است که این رقم رشدی ۵ درصدی را نسبت به سال ۹۹ نشان می‌دهد.

وی در پایان گفت: در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ میزان انتقال نفت خام ۳۴/۵ میلیارد لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱/۵ میلیارد لیتر افزایش داشته است.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=9846

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: