سامانه جدید برای ثبت‌نام متقاضیان مستقل مشاغل خانگی

سامانه جدید برای ثبت‌نام متقاضیان مستقل مشاغل خانگی

آن دسته از متقاضیان راه اندازی کسب و کارهای خانگی که تمایل دارند به شکل مستقل به فعالیت بپردازند، می‌توانند با ورود به درگاه ملی مجوزها و بر اساس نوع درخواست خود، مراحل ثبت نام در سامانه جدید را دنبال کنند.

 اشتغال خانگی یکی از شیوه‌های موثر برای اشتغالزایی به شمار می‌رود که امروزه در بسیاری از کشورها به منبع مهمی برای درآمد خانوارها تبدیل شده است.افراد با کار در خانه در کنار دیگر اعضاء علاوه بر افزایش سطح درآمد و توسعه کسب و کار به افزایش رفاه و اقتصاد خانواده نیز کمک می کنند.

در حال حاضر تمرکز بر موضوع مشاغل خانگی یکی از برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه ایجاد اشتغال به شمار می‌رود و به همین منظور ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال خانگی در بودجه ۱۴۰۱ اختصاص یافته است.

برابر آمارها،‌ از زمان استقرار دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده که ۷۰ هزار فقره مجوز تنها در هفت ماهه امسال صادر شده است. همچنین صدور مجوزهای کسب و کار در دولت سیزدهم ۱۰ برابر شده است. بیش از ۹۵ درصد مجوزهای صادره در حوزه مشاغل خانگی به شکل ثبت محور بوده و تنها یک سوم از مجوزها سه روزه‌ صادر می‌شوند.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، در حال حاضر سامانه جدیدی برای ثبت‌نام متقاضیان مستقل تعریف شده و افراد با مراجعه به سامانه مشاغل خانگی وزارت کار به نشانی https://mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir و انتخاب گزینه “ثبت نام متقاضی مستقل” می‌توانند وارد سامانه جدید و درگاه ملی مجوزها شوند.ثبت نام متقاضیان تحت پوشش و پشتیبان تا اطلاع ثانوی همچون گذشته ادامه دارد.

طبق گزارش‌ها در سال جاری هزار میلیارد تومان برای اشتغالزایی ۳۵ هزار نفر در حوزه مشاغل خانگی پرداخت شده و با برنامه‌ریزی های صورت گرفته ۳۰۰ هزار شغل تا پایان امسال ایجاد می‌شود.

برابر آمارها،‌ از زمان استقرار دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده که ۷۰ هزار فقره مجوز تنها در هفت ماهه امسال صادر شده است.صدور مجوزهای کسب و کار در دولت سیزدهم نیز ۱۰ برابر شده و بیش از ۹۵ درصد مجوزهای صادره در حوزه مشاغل خانگی به شکل ثبت محور بوده است.آزیتا همتیان – رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار از هدفگذاری ایجاد ۳۰۰ هزار شغل در حوزه مشاغل خانگی تا پایان ۱۴۰۱ خبر داده و می‌گوید: توسعه مشاغل خانگی یکی از ساده ترین روش‌های ایجاد اشتغال در کشور است و حمایت از آن موجب بهبود وضع اشتغال در کشور می‌شود.

وی افزایش سقف تسهیلات مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۱ را مورد اشاره قرار داده و می‌گوید: تسهیلات ابلاغی در حوزه مشاغل خانگی امسال ۳۰۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است.

به گفته همتیان بنابر تکلیفی که معاون اول رئیس جمهوری برای دستگاه های اجرایی مشخص کرده وزارتخانه‌های مربوطه ذیل زیست بوم اشتغال کشور مکلف به حمایت از توسعه مشاغل خانگی و ثبت اشتغال‌های ایجاد شده در سامانه رصد شده‌اند.

آنطور که رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی گفته بر اساس نشستی که اخیرا با مدیران بانک‌های عامل پرداخت کننده تسهیلات مشاغل خانگی برگزار شده فرصت یک ماهه به بانکهای مذکور داده شده تا زمینه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه را تسهیل و تسریع کنند و اگر بانک عاملی نمی‌تواند تسهیلات ابلاغی مشاغل خانگی را در سال جاری بپردازد، این موضوع را اعلام کند تا در برنامه‌ریزی سال ۱۴۰۲بانکهای متقاضی جایگزین شوند.

در حال حاضر سقف تسهیلات اشتغال خانگی برای مشاغل مستقل به ۱۵۰ میلیون تومان و برای مشاغل پشتیبان به ۴ میلیارد تومان افزایش یافته و دولت برای امسال مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با همکاری بانک مرکزی به منظور توسعه و تقویت مشاغل خانگی اختصاص داده که در بین استان‌ها توزیع شده است.

این در حالی است که میزان تسهیلات مصوب از محل اجرای طرح مشاغل خانگی در سال گذشته ۲۰۰۰ میلیارد تومان بوده است و افزایش تسهیلات مشاغل خانگی به ۳۰۰۰ میلیارد تومان نشان از عزم جدی دولت برای ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از زنان و جوانان جویای کار در حوزه کسب و کارهای خانگی است.

بر اساس گزارش مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار، میزان تسهیلات مصوب از محل اجرای طرح مشاغل خانگی در سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده که از این میزان، مبلغ ۱۳ هزار و ۴۴۶ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

میزان تعهد اشتغال اجرای قانون مشاغل خانگی در کشور در سال ۱۴۰۰ نیز برابر با ۲۲ هزار و ۴۰۰ نفر و تعداد طرح‌های ارسالی به بانکها ۴۴ هزار و ۹۹۳ مورد بوده است.

هم اکنون بیش از ۶۲۳ رشته در حوزه مشاغل خانگی تعریف شده و دولت برنامه‌ریزی جامعی برای ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و سایر اقشار در حوزه مشاغل خانگی تدوین کرده است.

مطابق گزارش‌ها، بیش از ۱۹۰۰ میلیارد تومان طرح اشتغال خانگی به بانکهای عامل ارسال شده که در نوبت پرداخت قرار دارد و در این راستا بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز پرداخت شده است.

آن دسته از متقاضیان راه اندازی کسب و کارهای خانگی که تمایل دارند به شکل مستقل فعالیت کنند می‌توانند با ورود به درگاه ملی مجوزها و بر اساس نوع درخواست خود، مراحل ثبت نام در سامانه جدید را دنبال کنند.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10081

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: