نقش تعاونی‌های زنان در رشد تولید و اشتغال

نقش تعاونی‌های زنان در رشد تولید و اشتغال

درحال حاضر تعاونی‌های زنان کارآفرین در رشد اقتصاد و افزایش تولید و درآمد نقش موثری دارند و حمایت مالی از آنها می تواند بستر توسعه مشارکت‌های جمعی، افزایش تولیدات داخلی و اشتغالزایی را در کشور فراهم کند.

تعاونی‌ها، بنگاه ها و واحدهای کوچک اقتصادی هستند که در تولید ملی، اشتغال‌زایی، کارآفرینی و افزایش تولید ناخالص داخلی سهم بسزایی دارند و می‌توانند تاب آوری خوبی در بحران های اقتصادی و شرایط تحریم داشته باشند.

در طول یک دهه گذشته تعاونی‌های بسیاری با عنوان تعاونی زنان در کشور تاسیس و با اقبال خوبی همراه شدند. با توجه به تحولات سریع اجتماعی – اقتصادی در سطح جهانی و ملی و مطرح شدن موضوع مشارکت سازمان یافته زنان، نقش تعاونی ها در توانمند سازی زنان بارزتر شده است. این تشکل های مردمی با افزایش توانمندی های زنان، سبب قدرت بخشی آنان جهت ایفای نقش برجسته تر در تصمیم گیری ها و فعالیت های اجتماعی می شوند.

تحولات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و ارتقای سطح تحصیلات و دانش عمومی، مسئولیت اجتماعی زنان در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی کشورها و ضرورت حضور هر چه بیشتر آن‌ها در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی احساس می‌شود، در چنین شرایطی بخش تعاون از طریق تقویت فرهنگ مشارکت مردمی، زمینه مناسب برای اشتغال زنان بوده و زمینه حضور را برای فعالیت اقتصادی و فرهنگی در کنار حفظ حریم و جایگاه آن‌ها فراهم می‌سازد.
محمد شیخ‌حسینی مدیرعامل بانک توسعه تعاون از پرداخت بیش‌ از ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به زنان در سال گذشته خبر داده و می گوید:سایر تسهیلات پرداختی به بانوان در سال گذشته ۵۴۰۰ میلیارد تومان بوده است و امسال تلاش می‌کنیم با هدف‌گذاری کمک به رشد تولید این پرداخت‌ها صورت گیرد.
او می گوید: در حالی که رشد منابع در نظام بانکی ۲۵ درصد بوده است، رشد منابع در بانک توسعه تعاون بیش از ۳۳ درصد و رشد منابع ارزان‌قیمت ۴۸ درصد بوده است.
مدیرعامل بانک توسعه تعاون تعیین سیاست‌ها، اهداف، روش‌ها و الگوهای مناسب جهت اجرای برنامه‌های حمایتی و تشویقی را مهم‌ترین وظایف محوری دولت در زمینه توسعه کارآفرینی زنان و ایجاد اشتغال مناسب برای زنان دانسته و می گوید: بانک توسعه تعاون به عنوان یکی از ارکان کمک به رشد اقتصاد مردم‌ پایه در نظام اسلامی در مسیر تحقق تأکیدات مقام معظم رهبری، توجه ویژه‌ای به حمایت از اشتغال بانوان و بسترسازی برای نقش‌آفرینی آنان در تعالی اقتصاد کشور داشته و دارد و در سال گذشته مشوقی برای تعاونی‌های زنان کارآفرین بوده است.
به گفته شیخ حسنی، تعاونی های زنان کارآفرین بستر و اهرمی مناسب برای توسعه اقتصادی و افزایش تولید و درآمد به شمار می روند.
کارشناسان اشتغالزایی در سطوح محلی،جلوگیری از افزایش قیمت محصولات و خدمات و کاهش هزینه‌های تولید را جمله اثرات توسعه کارآفرینی در تعاونی‌های زنان عنوان می کنند.
حمایت از شرکت­ های تعاونی زنان جهت تسهیل ورود آنها به بازار با هدف توسعه بازار و پایداری کسب و کار، فراهم کردن امکان فروش مجازی تولیدات و توانمندسازی تعاونی ها در مناطق محروم با اولویت تعاونی های زنان نقش موثر و بسزایی در رشد اقتصادی، رونق تولید و بهبود معیشت و درآمد خانواده ها دارد.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10785

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: