به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبرنگار مهر، طبق برنامهریزی و دستورالعمل سازمان خصوصیسازی، بزرگترین شرکت خودروساز کشور تنها تا ۱۸ دی ماه سال جاری فرصت واگذاری سهامهای تودلی خود را داشت.
سهام تودلی به سهمهایی اطلاق میشود که یک شرکت دولتی در شرکتهای دیگر که خود نیز زیرمجموعه آن است، مالکیت دارد. این سهامها به دلیل دخالت دولت در شرکتهای مختلف، موجب ایجاد مشکلاتی در مدیریت و شفافیت شده و از این رو لازم است که به فروش برسند تا فرآیند خصوصیسازی و کاهش تصدیگری دولت تسهیل شود.
در واقع ایران خودرو و سایپا تحت مدیریت دولتی در یک دهه گذشته در روندی بسیار پیچیده و غیرشفاف به جابهجایی سهام زیرمجموعه خود پرداختند که همین مسئله، مانع اصلی خصوصیسازی شده است.
حال گروه صنعتی ایران خودرو با انتشار نامهای در کدال، نتایج انتشار فراخوان عمومی شناسایی متقاضیان سهام خود را اعلام کرده که بر اساس آن دو خریدار برای سهام شرکتهای تودلی ایرانخودرو اعلام آمادگی کردند.
در این نامه که خطاب به سلطانی رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس ارسال شده، آمده است: «همان گونه که مستحضرید ماده ۲۸ دستورالعمل حاکمیت شرکتی ابلاغیه شماره ۱۲۲/۱۶۳۲۱۳ مورخ ۱۴۰۳/۰۸/۰۵) مقرر داشته است در کلیه ناشران ثبت شده تملک سهام شرکت اصلی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم توسط شرکتهای فرعی گروه ممنوع است ناشرانی که برابر یا بیش از ۱۰ درصد از سهام آنها به استثنای سهام متعلق به کدهای اختصاصی بازارگردانی و صندوقهای سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی مشمول این ماده میباشند مکلفند حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۸ نسبت به فروش سهام متعلق به شرکتهای تحت کنترل طبق ضوابط معاملات عمده اقدام نمایند انجام الزامات و رعایت ضوابط صدرالاشاره و حفظ منافع سهامداران در این رابطه در گروه صنعتی ایران خودرو مستلزم انجام مقدماتی به شرح زیر است
(۱) تکمیل فرایند افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی داراییها که منجر به اصلاح ساختار مالی این شرکت خواهد شد و میتوان انتظار داشت این امر بر قیمت سهم ایران خودرو تأثیر گذار باشد.
(۲) ارزیابی سهام قابل واگذاری توسط کارشناسان رسمی ذیصلاح.
(۳) دریافت مصوبات لازم از هیئت مدیره گروه صنعتی ایران خودرو و شرکتهای سهامدار (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و شرکت سرمایه گذاری سمند) مطابق با آئین نامههای داخلی
(۴) تأیید و احراز صلاحیت و اهلیت فنی و مالی متقاضیان سهام توسط مراجع ذیصلاح. با عنایت به زمان بر بودن اقدامات فوقالذکر و از سوی دیگر الزام به رعایت ضوابط آن سازمان محترم گروه صنعتی ایران خودرو اقدام به انتشار فراخوان عمومی به منظور شناسایی متقاضیان خرید در روزنامههای کثیرالانتشار مورخ ۱۴۰۳/۱۰/۰۹ و ۱۴۰۳/۱۰/۱۱ کرده است؛ که این موضوع از طریق سامانه کدال به سهامداران محترم اطلاع رسانی شده است.
بدیهی است پس از انجام فرایند فوقالذکر میبایست با رعایت الزامات و ضوابط آن سازمان مطابق دستورالعمل نحوه انجام معاملات اقدام به واگذاری سهام شود. تاکنون دو متقاضی به صورت مکتوب برای خرید سهام مذکور اعلام آمادگی کرده و فرمهای مربوطه را دریافت داشتهاند؛ لیکن تا تاریخ ارسال این نامه فرمهای تکمیل شده از آنها واصل نشده است. در صورت دریافت فرمهای تکمیل شده از متقاضیان خرید اقدامات مذکور و حسب مورد اطلاع رسانی لازم از طریق سامانه کدال انجام خواهد شد.
این گروه همواره اهتمام ویژهای به رعایت الزامات و ضوابط آن سازمان محترم دارد و با رعایت صرفه و صلاح سهامداران نسبت به واگذاری آن بخش از سهام شرکت اصلی که در تملک شرکتهای فرعی گروه است اقدام خواهد کرد.»
به گزارش اقتصاد کشور به نقل از مهر، از ابتدای دولت دوازدهم، به خصوص پس از ابلاغ فرآیند سه مرحلهای واگذاری سهام خودروسازان، هیچ شرکت تابعه و سهام متعلق به خودروسازی که در معرض عرضه قرار داشته، به فروش نرفته و آگهیهای عرضه این شرکتها و سهامها بلاتکلیف مانده است.
به گفته کارشناسان، مقاومت مدیران، ارزشگذاری نادرست، عدم شفافیت مالی، مشکلات ساختاری و مدیریتی، مداخله دولت و همچنین نبود خریداران استراتژیک و مقررات پیچیده و محدودکننده، از عوامل عدم فروش سهام و شرکتهای تابعه خودروسازی به حساب میآید.
حال با توجه به تاکید دولت چهاردهم مبنی بر واگذاری سهام یا مدیریت خودروسازان و تعیین ضرب الاجل های مختلف باید منتظر ماند و دید سرنوشت واگذاری خودروسازان در این دولت به کجا میرسد زیرا آنطور که محمود نجفی عرب رئیس اتاق تهران گفته بود «رئیس جمهور از وزیر صمت قول گرفته که دولت تا پایان سال جاری از موضوع خودرو خارج شود و مدیریت یا سهام شرکتها را واگذار کند و عزم را جزم کرده اند این داستان را تمام کنند.»