پیامدهای بهداشتی طوفان خاک، ۳۸ میلیون نفر از جمعیت کشور را تهدید می‌کند

پیامدهای بهداشتی طوفان خاک، ۳۸ میلیون نفر از جمعیت کشور را تهدید می‌کند

رییس مرکز سلامت محیط وکار وزارت بهداشت گفت: ۳۸ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت تاثیر پیامدهای بهداشتی طوفان‌های گردوخاک قرار دارند و آمارها حاکی از افزایش مراجعه مردم به مراکز بهداشتی در روزهای گروخاک است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز چهارشنبه ۱۸ خردادماه امسال با اجماع و حمایت تمامی کشورها روز ۱۲ ژوئیه مصادف با ۲۱ تیرماه هر سال را به عنوان روز بین المللی مقابله با طوفان‌های ماسه و گردوخاک تصویب کرد و از همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد، سازمان ملل متحد و آژانس‌های تخصصی آن، دیگر سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، سمن‌ها، بخش خصوصی و دانشگاهیان و سایر ذینفعان خواست تا متناسب با اولویت‌های ملی کشورها از طریق آموزش و اقدامات لازم در جهت آگاهی ‌سازی عمومی و ارتقای سلامت، رفاه و افزایش کاربری و مدیریت پایدار زمین، امنیت غذایی و تاب ‌آوری در برابر تغییر اقلیم فعالیت کنند.

در همین راستا «جعفر جندقی» رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در رویداد تخصصی روز جهانی مقابله با طوفان‌های ماسه و گردوخاک که هم اکنون در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی در حال برگزاری است، گفت: در جدیدترین تاریخ یعنی بین ۱۱ تا ۱۶ تیر ماه در زابل تا ۶۰۲ مورد بیمار سرپایی داشتیم که به دلیل گسترش طوفان‌های شن به مراکز درمانی مراجعه کردند.

وی با اشاره به ارتباط طوفان‌های گردوغبار و اهداف توسعه پایدار گفت: عواقب اقتصادی طوفان‌های گردوخاک در کشور عدد بزرگی است. طوفان‌های گردوخاک به سلامت انسان‌ها و موجودات زنده تاثیر گذاشته و آلودگی هوا ناشی از گردوخاک ما را از اهداف توسعه پایدار بازداشته است.

رییس مرکز سلامت محیط وکار وزارت بهداشت گفت: ۷۵ درصد کشورهای دنیا متاثر و ۴۵ کشور دنیا تولید کننده گردوخاک هستند و سالیانه تا ۲ میلیارد تن گردوخاک در اتمسفر منتشر می‌شود.

وی درباره ارتباط طوفان‌های گردوخاک و توسعه پایدار گفت: پولی که صرف نیازهای درمانی خانوارها می‌شود، می‌تواند صرف توسعه خانواده شود. همچنین با خسارت به محصولات کشاورزی، اثر منفی بر کیفیت غذا هم افزایش یافته است.

جندقی به اثرات پزشکی و بهداشتی طوفان‌های خاک اشاره کرد و گفت: افرایش ذرات معلق باعث افزایش بیماریهای قلبی شده و اختلال در فعالیت های اجتماهی تا حمل‌و نقل را توسعه داده است.

وی با اشاره به اثرات بهداشتی گردوخاک گفت: مراجعات بیمارستانی در روزهای طوفان گردوخاک و سالهای از دست رفته عمر بر اثر بیماری ناشی از طوفان‌های خاک افزایش یافته است.

رییس مرکز سلامت محیط وکار وزارت بهداشت گفت: با آنالیز گردوخاک‌ها متوجه تولید بیماری‌های قارچی شده‌ایم و ۳۸ میلیون نفر از جمعبت کشور تحت تاثیر پیامد بهداشتی ناشی از پدیده گردوخاک هستند و آمارها هم حاکی از رشد فزاینده مراجعه مردم به مراکز بهداشتی در مناطق تحت تاثیر هستند.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11302

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: