توانمندی ۱۰۰ درصدی برای اجرای مگاپروژه‌های پالایشی در دولت سیزدهم

توانمندی ۱۰۰ درصدی برای اجرای مگاپروژه‌های پالایشی در دولت سیزدهم

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  شانا، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با بیش از ۵۰ سال تجربه در احداث پروژه‌های پایین‌دستی شامل احداث مخازن و خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی و طراحی و ساخت پالایشگاه‌های کشور، اجرای پروژه‌های نفتی بخش پایین‌دستی ویژگی‌های فنی مخصوص به خود بر اساس استانداردهای روزآمد جهانی دارد. همزمان با فجر چهل‌وپنجم، دستاوردها و اقدام‌های این شرکت در دوره ۲۹ ماهه گذشته از شروع به کار دولت سیزدهم و برنامه‌های تازه این شرکت را بررسی کرده‌ایم که می‌خوانید.

گام نهایی پروژه فراسرزمینی پالایشگاه ال‌پالیتوی ونزوئلا

قرارداد پروژه تعمیرات اساسی پالایشگاه فراسرزمینی «ال‌پالیتو» به‌عنوان نخستین پروژه فراسرزمینی صنعت نفت، پس از دهه‌ها به همت وزارت نفت دولت سیزدهم امضا و اجرایی شد. با نهایی شدن این پروژه، روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام کشور در این پالایشگاه، پالایش خواهد شد. مجری پروژه تعمیرات اساسی پالایشگاه ال‌پالیتو، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران است و در این پروژه وزارت نفت برای نخستین بار موفق شدافزون بر رونق روابط سیاسی و اقتصادی و تضمین بازارهای صادراتی نفت، با صدور خدمات فنی و مهندسی، درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را افزایش دهد.

هم‌اکنون تمامی تجهیزات اصلی پروژه ارسال شده و این پروژه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های دولت سیزدهم در مراحل نهایی قرار دارد. در قالب این پروژه وزارت نفت توانسته است از رشد و توسعه ۱۶۰۰ سازنده فعال در تولید تجهیزات پالایشی نظیر کنترل ولو، پمپ، ابزارهای مکانیکال، ورق، ‌کابل، مواد شیمیایی، کاتالیست و… حمایت کند.

احداث پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی با به‌کارگیری صددرصدی دانش فنی ایرانی

طرح ۳۰۰ هزار بشکه‌ای پتروپالایشگاه شهید سلیمانی نخستین پروژه صنعت نفت در حوزه تلفیق پالایش و پتروشیمی است که هدف از احداث آن، ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی برای هم‌سویی با نگاه دولت و پیش‌بینی سند تحول است. شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به‌عنوان یک شرکت پیشتاز در اجرای پروژه‌های پالایشی، طراحی کامل واحدهای تحت لیسانس و غیرلیسانس پروژه احداث پتروپالایشگاه جدید ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهیدسلیمانی را برعهده دارد. غایت دانش و تخصص ایرانی تجارب اندوخته کشورمان در اجرای پروژه‌های پالایشی با اتکا به توان داخلی، در طراحی مهندسی پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی به ثمر خواهد رسید.

طراحی واحدهای این پروژه که لایسنس‌های موردنیاز آن از داخل تأمین خواهد شد، از یک ماه گذشته آغاز شده است و هم‌اکنون در مرحله تحویل زمین و تولید مدارک در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت است تا به‌زودی نقشه جانمایی واحدها و الگوی پالایشی نهایی و عملیات تسطیح آغاز شود. شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به‌عنوان مشاور طراحی بنیادی این پروژه فعالیت خواهد کرد و این پتروپالایشگاه جنب پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس احداث خواهد شد.

اجرای بزرگ‌ترین واحد تقطیر خاورمیانه در طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان

گام نخست فاز دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت در دولت سیزدهم با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. واحد تقطیر در جو این پروژه با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز، بزرگ‌ترین واحد تقطیر پالایشی در کشور و خاورمیانه به‌شمار می‌رود. اجرای این پروژه شهریورماه سال ۹۶ آغاز شد و در طول اجرا با چالش‌های مختلفی از جمله تحریم‌های سنگین، بحث تأمین منابع مالی، همه‌گیری ویروس کرونا، ریزگردها و گرمای بی‌سابقه روبه‌رو بود، میزان سرمایه‌گذاری این پروژه حدود ۲.۶ میلیارد یورو است که به‌دلیل تحریم‌ها، به دو بخش تقسیم و در بخش نخست آن، بیش از یک میلیارد یورو سرمایه‌گذاری شد.

این طرح عظیم‌ترین پروژه پالایشی کشور به‌شمار می‌رود که در قالب آن ساخت بزرگ‌ترین واحد تقطیر در جو پالایشی در خاورمیانه، ساخت بزرگ‌ترین برج وکیوم خاورمیانه به قطر ۱۱ متر و ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه و ساخت بزرگ‌ترین مشعل پالایشگاهی به ارتفاع ۱۲۵ متر اجرایی شده است.

مذاکره با یک کنسرسیوم داخلی برای تأمین منابع مالی تکمیل طرح توسعه پالایشگاه آبادان

تکمیل بخش دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت آبادان شامل بنزین‌سازی‌ها، واحدهای کیفی‌سازی نفتا، نفت‌گاز و نفت سفید و پروژه کاهش نفت‌کوره تولیدی، برعهده شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران است که در قالب این بخش، واحدهای هیدروکراکر، آمین و هیدروژن عملیاتی خواهند شد و در صورت تأمین منابع مالی موردنیاز تأمین کاتالیست، این واحدها نیز به‌زودی تکمیل می‌شوند. شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به‌عنوان مجری پروژه طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، مذاکره با یک کنسرسیوم داخلی و یک شرکت خارجی برای تأمین منابع مالی بخش دوم فاز دوم آبادان را در دستور کار قرار داده است که در صورت تأمین منابع مالی و اجرایی شدن این بخش، کیفی‌سازی محصولات تولیدی این پالایشگاه محقق خواهد شد.

راه‌اندازی ۷ واحد فرآیندی و تولید گازوئیل یورو ۵ در پالایشگاه آبادان

هفت واحد فرآیندی پالایشگاه آبادان که واحدهای کیفی‌سازی فاز دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه نفت آبادان است تا پایان امسال آماده راه‌اندازی خواهد شد. مجری این پروژه شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران است که در قالب آن، بزرگ‌ترین واحد هیدروکراکر خاورمیانه با ظرفیت ۴۲ هزار بشکه در روز به بهره‌برداری می‌رسد و کیفیت گازوئیل تولیدی در این پالایشگاه مطابق استاندارد یورو ۵ خواهد شد.

افزایش طول خطوط لوله کشور به ۱۵ هزار کیلومتر با بهره‌برداری از ۳ پروژه جدید خط لوله

حدود یک هزار کیلومتر خط انتقال جدید که توسط شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران دو طول مدت دو سال گذشته تکمیل و اجرایی شده آماده بهره‌برداری است. بیش از ۹۰ درصد از ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله در کشور در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران اجرا شده است که با احتساب سه خط جدید آماده بهره‌برداری این شرکت، حدود هزار کیلومتر خط جدید به ظرفیت انتقال کشور افزوده خواهد شد. خط لوله ۴۵۰ کیلومتری بندرعباس – سیرجان – رفسنجان، خط لوله انشعابی ۳۷ کیلومتری گوره – جاسک و خط لوله ۴۰۰ کیلومتری سبزآب سه پروژه خط لوله آماده بهره‌برداری در کشور است که به‌زودی به بهره‌برداری رسمی خواهد رسید و طول خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده کشور را به بیش از ۱۵ هزار کیلومتر افزایش خواهد داد.

در طرح احداث خط لوله بندرعباس – سیرجان – رفسنجان، برای نخستین بار در کشور از الکتروپمپ‌هایی با ظرفیت ۴ مگاوات استفاده شده است که با راه‌اندازی آن، روزانه نزدیک به ۵۰ میلیون لیتر به ظرفیت انتقال فرآورده در کشور افزوده می‌شود. افزون بر سه پروژه قبلی، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در طول دوره ۲۹ ماهه گذشته از استقرار دولت سیزدهم، خط لوله تبریز – خوی – ارومیه را نیز آماده بهره‌برداری کرده است.

تکمیل ۵۰ پروژه سنواتی

شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با استقرار دولت سیزدهم، تکمیل پروژه‌های سنواتی را به‌عنوان یکی از اولویت‌های برنامه‌ریزی قرار داد و موفق شد حدود ۵۰ پروژه‌ سنواتی را که از ۱۵ سال گذشته معطل مانده بود و عموماً دارای مشکلات و چالش‌هایی بودند و جمع کردن اطلاعات و مشخصات پروژه‌ها به‌دلیل طولانی شدن پروژه بسیار چالش‌برانگیز و زمان‌بر بود، به سرانجام برساند.

سرعت گرفتن اجرای ۱۲ پروژه پالایشی جاری / ثبت رکورد بیشترین پیشرفت مگاپروژه‌های پالایشگاهی

این شرکت همچنین با تمرکز وزارت نفت دولت سیزدهم بر صنایع پایین‌دستی و تأکید وزیر نفت برای توسعه زیرساخت‌های صنایع پالایشی، اجرای حدود ۱۲ پروژه‌ جاری را در دستور کار قرار داد و به ثمر رساند. مهم‌ترین این پروژه‌ها، طرح توسعه پالایشگاه آبادان بود. پیشرفت این پروژه در پایان دولت دوازدهم در بخش ساختمان حدود ۵۸ درصد بود که شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران پس از شروع به کار دولت سیزدهم با اولویت قرار دادن این پروژه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های توسعه‌ای پالایشی و به‌کارگیری ۴ هزار نیروی جدید در این پروژه ظرف مدت سه ماه و افزایش آمار شاغلان در اجرای این پروژه عظیم ملی به ۷ هزار نفر، موفق شد ظرف یک سال پیشرفت ۳۳ درصدی در این پروژه را به ثبت برساند و پروژه به ایستگاه پایانی برسد که بیشترین پیشرفت کاری بین مگاپروژه‌های پالایشگاهی در منطقه آن هم در شرایط سخت کاری (محدودیت‌های کرونا، گردوغبار شدید خوزستان و گرم‌ترین تابستان ۷۰ سال گذشته شهر آبادان) محسوب می‌شود.

حرکت چرخ کارخانه‌های تولیدکننده مواد اولیه خط لوله در دولت سیزدهم

تأمین تجهیزات و کالاها در شرایط تحریم بسیار مشکل است و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در نخستین ماه‌های شروع به کار دولت سیزدهم برای رفع این مانع بزرگ، همه تختال موردنیاز پروژه‌های جاری خطوط لوله کشور را تأمین کرد. این شرکت به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مجریان پروژه‌های خطوط لوله نفتی موفق شد در طول دو سال گذشته با باز کردن حدود ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان ال‌سی از بخش خصوصی، ۱۰۷ هزار تن تختال موردنیاز پروژه‌های خط لوله خود را به‌صورت یک‌جا از شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه لوله تأمین کند و افزون بر آن چرخ اقتصادی کارخانه‌های بزرگ تولیدکننده مواد اولیه لوله، رنگ و عایق و شرکت‌های حمل‌ونقل و… را به حرکت درآورد و بالاترین رکورد سود این شرکت‌ها را رقم بزند.

نظارت شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران بر روند پیشرفت پروژه‌های کیفی‌سازی

شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با تجربه گرانقدر خود در به ثمر رساندن طرح‌های توسعه‌ پالایشی اخیراً به‌عنوان مشاور منتخب دولت در کنترل و نظارت بر اجرای پروژه‌های «طرح جامع ارتقای کیفی نفت کوره پالایشگاه‌های کشور» انتخاب شده و در این زمینه از ابتدای امسال، علاوه بر نظارت بر اجرا و پیگیری روند پیشرفت این طرح‌ها در پالایشگاه‌های نه‌گانه نفتی، سه گزارش‌ سه ماهه آماده و به وزارت نفت، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است. پروژه‌های کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌هایی مانند اراک، کرمانشاه و تهران دارای پیشرفت‌ قابل‌توجهی است که یا در حال تمام شدن است یا تا ۶ ماه آینده به اتمام می‌رسد و در دیگر پالایشگاه‌ها نیز در صورت اعطای مجوزهای زیست محیطی عملیات اجرایی این پروژه‌ها آغاز خواهد شد.

حمایت حداکثری از سازندگان داخلی در پروژه‌های پالایشی

با استقرار دولت سیزدهم، سازندگان داخلی در طرح‌های در حال اجرای این شرکت در حوزه‌های مختلف توسعه زیرساخت‌های صنعت پالایش از جمله توسعه خطوط انتقال فعال شده‌اند و تجهیزات موردنیاز را تأمین می‌کنند. شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با در اختیار داشتن ۹۵ درصدی دانش فنی پیچیده اجرای واحدهای پالایشی به‌عنوان یکی از قدرتمندترین شرکت‌های صنعت نفت در حوزه صنعت پالایش نقش مهم راهبری خود را ایفا خواهد کرد. این شرکت تاکنون موفق شده است بیش از ۷۰ درصد تجهیزات صنایع پالایشی در بخش کالا را داخلی‌سازی کند.

ساخت الکتروپمپ‌های ایرانی ۴ مگاواتی برای نخستین بار در کشور و تأمین صددرصدی تجهیزات پروژه احداث خط لوله بندرعباس – سیرجان – رفسنجان از داخل از دیگر گام‌های اخیر این شرکت در جهت اتکا به توان داخلی و مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی بوده است. همه تجهیزات اصلی طرح خط لوله بندرعباس – سیرجان – رفسنجان شامل پمپ‌ها، تجهیزات ارسال و دریافت، توپک، صافی، مخازن زیرزمینی، پمپ‌های جانبی و شیرهای دستی و برقی، لوله‌ها، فلنج و اتصالات و ترانس از طریق سازندگان داخلی تأمین شده و در حقیقت می‌توان گفت این پروژه نخستین پروژه خطوط لوله تماماً ایرانی محسوب می‌شود که نزدیک به صددرصد تجهیزات آن بیشتر توسط شرکت‌های دانش‌بنیان کشور ساخته و تأمین شده است.

پروژه‌های آتی

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تمرکز صنعت نفت دولت سیزدهم بر توسعه صنایع پالایشی، تسریع در تکمیل پروژه‌های موجود خط لوله در دستور کار قرار گرفت و تفاهم‌نامه تأمین منابع مالی احداث خطوط لوله جدیدی به‌منظور افزایش ظرفیت انتقال در صنعت نفت کشور با بانک‌ها امضا شد.

تعریف و پیگیری پروژه‌های جدید برای توسعه خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده کشور در قطب‌های مختلف سرزمینی از دیگر اقدام‌های شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران بود که در این حوزه پروژه خط لوله تابش به طول ۹۴۸ کیلومتر، پارس به طول ۴۲۰ کیلومتر، خط لوله کرمان – زاهدان به طول ۵۵۰ کیلومتر، خط لوله رفسنجان – یزد به طول ۲۲۸ کیلومتر، مخزنگاه مهدوی به ظرفیت ۶۰۰ میلیون لیتر و طراحی پایه واحد حلال‌های پالایشگاه لاوان است که در صورت تأمین منابع موردنیاز، عملیات اجرایی این پروژه‌ها در جهت نوسازی و افزایش ظرفیت خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده کشور آغاز خواهد شد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=18985

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: