رشد تولید بیشتر اقلام صنایع معدنی در سال جاری/ تولید فولاد خام ۱۸ درصد رشد کرد

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت خبر داد:

رشد تولید بیشتر اقلام صنایع معدنی در سال جاری/ تولید فولاد خام ۱۸ درصد رشد کرد

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از رشد ۱۸ درصدی تولید فولاد خام در ۶ماهه نخست سال خبر داد و گفت: طی ۷ماهه نخست سال در مجموع ۳ میلیون و ۶۸۲ هزار تن فولاد خام از کشور به سمت کشورهای هدف صادر شد.

به گزارش وزارت صمت، «سیف‌الله امیری» افزود: این در حالی است که تولید ۶ماهه نخست سال در این ماده معدنی ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: تولید فولاد خام از جمله مواد معدنی در کشور است که ظرفیت‌های خوبی برای تولید آن در کشور وجود دارد و در سال جاری این ظرفیت ۴۷ میلیون تن در سال برآورد می‌شود.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اضافه کرد: همچنین صادرات سیمان کشور از فروردین‌ماه تا پایان مهرماه سال جاری به ۷ میلیون و ۶۲۹ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد رشد یافت.

به گفته وی تولید این ماده پرمصرف معدنی با ظرفیت تولید ۸۸ میلیون تن در سال طی ۶ماهه نخست سال به ۳۲ میلیون و ۱۳ هزار تن رسید.

امیری با بیان اینکه تولید کاشی و سرامیک از دیگر محصولات معدنی است که با رشد تولید و صادرات در ماه‌های نخست سال همراه بوده است، افزود: صادرات این محصول در ۷ماهه ابتدای سال با ۶ درصد رشد به ۲ میلیون و ۵۵۵ هزار تن افزایش یافت و با تولید ۲۴۸ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در ۶ماهه ابتدای سال به رشد ۱۲ درصدی در کشور رسید.

ناگفته نماند که ظرفیت تولید این محصول معدنی سالیانه ۶۱۲ میلیون مترمربع است و این نشان از ظرفیت بالای تولید کاشی و سرامیک در کشور و وجود ظرفیت‌های بالاتر صادراتی به دیگر کشورهای دارد.

به گفته مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در همین مدت ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید شد و کاهش حدود ۵۰ درصدی صادرات این محصول معدنی از سویی و افزایش ۲۰ درصد تولید آن حاکی از رشد مصرف داخلی بوده و این در حالی است که ظرفیت تولید محصول ذکر شده حدود ۳۷ میلیون تن در سال است.

وی ادامه داد: صادرات سنگ‌آهن با افت ۴۱ درصدی مواجه بوده است، به‌طوری‌که با وجود تولید ۵۲ میلیون تن سنگ‌آهن در ۷ماهه ابتدای سال حدود ۵۳۳ هزار تن صادرات صورت گرفته است، درحالی‌که صادرات آن در مدت مشابه سال قبل ۹۰۷ هزار تن بوده است.

شمش آلومینیوم هم از محصولاتی است که در ۶ماهه ابتدای سال، ۲۰ درصد رشد تولید داشته است. امیری در این خصوص هم تاکید کرد: طی این مدت ۳۱۸ هزار تن شمش تولید شد و از این مقدار ۲۵۱ هزار تن به خارج از مرزهای ایران صادر شد که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۱۳۴ هزار تن با رشد ۸۷ درصدی همراه بوده است.

بررسی آمارها نیز نشان می‌دهد از فروردین‌ماه تا پایان مهرماه سال جاری ۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندله آهن تولید شد و صادرات این محصول با ۱۶۲ درصد افزایش به رقم ۲ میلیون و ۴۱۳ هزار تن در ۷ماهه نخست سال رسید.

کنسانتره آهن نیز رشد ۲۰ درصد صادرات را طی ۷ ماه گذشته تجربه کرد و به ۵۱۶ هزار تن افزایش یافت. البته تولید این محصول در ۶ ماه ابتدای سال ۲۷ میلیون تن بود که تفاوت فاحشی نسبت به مدت مشابه سال قبل نداشته است.

محصولات فولادی نیز در این مدت با رشد ۱۱درصدی تولید به ۱۰ میلیون و ۳۱۷ هزار تن و صادرات این محصول نیز به مانند مدت مشابه سال قبل در ۷ماهه ابتدای سال به یک میلیون و ۸۲۶ هزار تن رسید.

دیگر محصولات معدنی از جمله کنسانتره مس در ۶ماهه ابتدای سال ۶۱۰ هزار تن، شیشه تخت ۹۳۰ هزار تن و مس کاتد ۱۴۳ هزار تن با افزایش تولید همراه بودند.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=9648

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: