سهامداران خرد بورس سرخورده شده اند

سهامداران خرد بورس سرخورده شده اند

به گزارش اقتصاد کشور ، علی فراقی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر؛ با بیان اینکه بازار سرمایه در تئوری مزیت‌های فراوانی نسبت به دیگر بازارها دارد، گفت: عملاً طراحی آن می‌تواند چه بر سود سازی اشخاص (اعم از حقیقی و حقوقی) و چه از لحاظ رشد اقتصادی مهم‌ترین وسیله و ابزار ممکن باشد چون به راحتی دارای توان گسترش فعالیت و تهیه و تدوین بسیاری از سبک‌های جذب سرمایه و سود سازی را دارد.

فراقی افزود: حال باید گفت در شرایط حاضر جلب شدن اعتماد عمومی و آشنایی بیشتر افراد با توجه به تجارب گذشته که با درصد بالایی خوشایند نبوده‌اند باید چگونه باشد تا اعتمادی که عملاً صفر و حتی زیر صفر است را دوباره بازگرداند.

فراقی اضافه کرد: در قدم اول و قبل از پاسخ به این سوال باید گفت اعتماد سازی در بازار موردی مهم قلمداد شده و در پس نقدینگی و جریان پولی قرار می‌گیرد زیرا حتی اگر در بازاری هیچ‌گونه اعتمادی نباشد بازهم حجم پول می‌تواند این عدم اعتماد را کنار بگذارد و در بسیاری از موارد دیده‌ایم که حجم پول عملاً تمامی فاکتورهای ممکن مثبت و منفی را در خود حل می‌کند. وقتی سیل پول به یک بازار بیاید انسان‌های بی اطمینان هم به آن بازار جلب می‌شوند.

وی تصریح کرد: حال به سراغ مورد اعتماد سازی و برخی از راهکارهای ساده و امکان پذیر می‌رویم که به راحتی می‌تواند بخش بسیاری از بی اعتمادی و نااطمینانی در بازار را پوشش دهد و رفته رفته باعث بهبود این دیدگاه شود.

فراقی اضافه کرد: در مورد اول و مهم می‌توان عدم ثبات در تصمیم گیری و بعد از آن اجرا را در کشور و قسمت‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار داد و مسئله‌ای است که با توجه به ذی‌نفعان متعدد در نقاط مختلف اقتصاد و بازار سرمایه عملاً شاهد تصمیمات یک شبه و پس از آن تأیید و تکذیب‌های متعدد همراه می‌شود که رفته رفته اگر دقت کنیم مورد عدم افشای اطلاعات به‌موقع و رانت اطلاعاتی عده‌ای نیز به این موارد اضافه شده و در طی زمان پررنگ شده است. به وضوح با مشاهده این گونه اتفاقات شاهد گسترش بحران‌های کوچک یا بزرگ بوده‌ایم و هیچ گونه بهبود یا تصحیحی کوچک را شاهد نیستیم که به نوبه خود همین موارد یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین مورد تأثیرگذار در بی اعتمادی مردم است، مردم در شرایط فعلی می‌گویند بورس فقط برای افرادی خوب است که رانت اطلاعاتی دارند و تحلیل هم پاسخگو نیست.

وی تصریح کرد: برای اشاره به این نابسامانی می‌توان به این نکته اشاره کرد که ماه‌هاست بازار سرمایه کشور در رابطه با نرخ خوراک پتروشیمی درگیر خبرها، نامه‌ها، تصمیمات و اتفاقات متعددی می‌شود که عملاً هر سرمایه گذاری را دائماً بین دو راهی قرار می‌دهد و پس از با ادامه دار بودن آن مجبور به ترک این بازار می‌کند که عملاً راهنمایی کردن مستقیم شخص به بازارهای موازی یا حتی خروج پول از کل اقتصاد کشوراست.

فراقی تشریح کرد: قدم بعدی و جزئی‌تر می‌تواند توجه به ساختارهای شرکت‌های حاضر در بورس باشد که عملاً با توجه به وضعیت حاضر سهامدار خرد عملاً هیچ گونه جایگاهی که احساس تأثیرگذاری بر شرکت‌های سرمایه پذیر خود داشته باشد ندارد. عملاً دیدگاهی را قوت می بخشد که وجود آن به راستی اهمیت چندانی ندارد و توانایی اثرگذاری حداقل به میزان آورده خود ندارد که این سرخوردگی عملاً باز هم او و سرمایه‌اش را به سمت خارج از بازار راهنمایی می‌کند. سهامدار خرد نه صنفی را دارد که بتواند شکایت کند و نه سازمان بورس به درد او رسیدگی می‌کند.

برای این اتفاق که شاید بتوان گفت مدت زمان زیادی است که گریبان گیر این اقتصاد به خصوص بازار سرمایه است روز به روز این شکاف را بین افراد و بازار سرمایه بیشتر می‌کند و باتوجه به اینکه در طی زمان متوجه این هستیم که بیش از پیش نیازمند مشارکت افراد جامعه برای بهبود شرایط حاضر هستیم عملاً ادامه دار بودن این شرایط مصداق دشمنی با مشارکت حداکثری مردم در اقتصاد کشور است.

فراقی در پایان گفت: یکی از دیگر از مواردی که می‌تواند به آن توجه شود بسته به میزان ریسک پذیری افراد مختلف جامعه می‌توان ابزارهای بازار را گسترش داد که البته در کنار آن مهم‌ترین قسمت هم که آگاه سازی و آموزش نسبت به این فرآیندها مدنظر قرار بگیرد تا عملاً با ورود شخصیت‌های مختلف سرمایه گذار به بازار هم شاهد بهبود عمق بازار و هم به واسطه گسترش این ساز و کارها در بازار شاهد برقراری بهتر ارتباط میان این بازار و سرمایه گذار مستعد باشیم که البته به غیر از موارد گفته شده می‌توان به نکات کوچک و بزرگ دیگری اشاره نمود که در حال حاضر بهبود پله‌ای و نه یکباره می‌تواند یکی از بهترین نحوه‌های اجرا باشد البته اگر سیاست گذار و مجری قصد بر بهبود را در دستور کار خود داشته باشد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=15148

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: