سی ان بی سی: حملات راکتی حرکت نفتکش‌ها به اسرائیل را مختل کرد

سی ان بی سی: حملات راکتی حرکت نفتکش‌ها به اسرائیل را مختل کرد

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، در بحبوحه جنگ بین رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین، تانکرهای نفتی در دریای سرخ اقدامات غیرعادی انجام می‌دهند و فرستنده‌های جهانی خود را که سیستم‌های شناسایی خودکار (AIS) نامیده می شوند، خاموش می‌کنند تا بتوانند بدون شناسایی از آب‌ها عبور کنند.

پایگاه خبری سی ان بی سی ( CNBC) گزارشی را به نقل از یک تحلیلگر ارشد نفت در شرکت تحلیل اطلاعات کالای کپلر منتشر کرد و آورد: این روزها کاهش قابل توجهی در تعداد نفتکش‌هایی وجود دارد که از طریق سیستم AIS به سمت اسرائیل حرکت می‌کنند. در واقع ما هیچ تانکر حامل نفت خام را نمی‌بینیم که در مقطع کنونی با روشن ماندن سیستم AIS به سمت اسرائیل بروند.

سی ان بی سی نوشت: این اقدامات کور کننده در شرایطی انجام می‌شود که به خطوط کشتیرانی نیز توصیه شده در صورت دریافت گزارش‌ها از حملات موشکی به بنادر اشدود و ایلات در اسرائیل، در مسافتی دورتر از ساحل منتظر بمانند.

شرکت جهانی مدیریت ریسک دریایی آمبری، شنبه گذشته در ابلاغیه‌ای به مشتریان خود پس از به صدا درآمدن ممتد آژیر هشدار در بندر اشدود گفت: به کشتی‌هایی که در بنادر اسرائیل پهلو می‌گیرند توصیه می‌کنیم اقدامات حفاظتی بالستیک را انجام دهند و در صورت به صدا درآمد آژیر هشدار، به اعضای خدمه توصیه می‌شود که در جایی امن قرار گیرند و حفاظت بالستیک می‌تواند شامل بخشی از کشتی باشد که زره ​​یا تجهیزات حفاظتی را در برمی‌گیرد.

به نوشته پایگاه خبری سی ان بی سی،  این روزها کشتی‌هایی که عازم اسرائیل هستند نه تنها سیستم‌های ردیابی خود را در حین سفر خاموش می‌کنند، بلکه در بندر اسرائیل هنگام تخلیه محموله نفت خام یا هر محموله دیگر خود نیز خاموش می‌شوند.  برای مثال بر اساس آنچه که داده‌ها نشان می‌دهد،  نفتکش Sea Galaxy محموله خود را در ۲۴ اکتبر در بندر حیفا تخلیه کرده است، در حالی که سیگنال AIS آن خاموش بوده است. این رفتار غیرعادی است و اطلاعات درباره تخلیه محموله را به تاخیر می‌اندازد.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  سی ان بی سی اگرچه هنوز هیچ گزارشی مبنی بر حمله به نفتکش‌ها در سواحل اسرائیل گزارش نشده است، اما اسرائیل به جامعه کشتیرانی جهانی اطلاع داده است که هر گونه خسارات جنگی که در آب‌های اقتصادی آن( سرزمین‌های اشغالی) رخ دهد، جبران خواهد شد و از سوی دیگر برخی از شرکت‌های حمل و نقل دریایی به دلیل خطرات جنگ، هزینه‌های  اضافی را به کالاهایی که به سمت اسرائیل می‌روند، اضافه می‌کنند.

بر اساس این گزارش، اسرائیل بندر عسقلان، بزرگترین بندر خود برای واردات نفت را به دلیل حملات موشکی بسته نگاه داشته و فعالیت در بندر اشدود نیز در نتیجه جنگ به میزان قابل توجهی کاهش یافته اما فعالیت بندر حیفا در شمال سرزمین‌های اشغالی همچنان پایدار باقی مانده است.

بندر اشدود مرکز عمده صادرات پتاس و برم از اسرائیل است. پتاس جزء اصلی کودها و برم ماده خام مورد استفاده در نساجی، داروسازی، نفت، گاز، صنایع غذایی و آشامیدنی، تولید برق، ساخت و ساز و الکترونیکاست.

گروه ICL، یک تولید کننده بزرگ مستقر در اسرائیل که کودها، مواد شیمیایی و مواد معدنی را برای بخش های کشاورزی و مواد غذایی تولید می کند، حدود یک سوم از منابع جهانی برم را تامین می‌کند.

طبق گفته ارائه دهنده داده‌ های زنجیره تامین Everstream Analytics، بندر اشدود در سال‌های اخیر به مرکز حمل و نقل کالاهای گروه ICL تبدیل شده است. شرکت ICL  اعلام کرده که صادرات برخی از کالاهای شیمیایی احتمالاً به تعویق خواهد افتاد حتی اگر تولیدکنندگان داخلی به فعالیت خود در هفته‌های آینده ادامه دهند.

«میرکو وویتزیک» مدیر جهانی شرکت Everstream گفته است: این روزها موشک‌ها به طور منظم به بندر اشدود در جنوب اسرائیل، دومین بندر بزرگ آنجا پرتاب می‌شوند.

وی افزود که عملیات در اشدود نیز به دلیل کمبود کارکنان کند شده است، زیرا ۱۰ درصد از کارگران به ارتش اعزام شده اند.

به گفته وب‌سایت Everstream، تعداد کشتی‌هایی که روزانه در بندر اشدود منتظر می‌مانند از زمان شروع جنگ به کمتر از پنج کشتی کاهش یافته است، در حالی که قبل از جنگ به طور میانگین بیش از ۱۵ کشتی بود.

وویتزیک ادامه داد: این نشان می‌دهد که خطوط کانتینری از بندر اشدود دوری می‌کنند و شاید به جای آن بیشتر به بندر حیفا متکی هستند.

Evergreen اولین شرکت کشتیرانی بود که ضمن تاکید بر ادامه وضعیت ناامنی در اسرائیل وضعیت فورس ماژور در آنجا اعلام کرده که آن را از هرگونه تعهدی در صورت وقوع جنگ و بلایا رها می کند به نحوی که  مسیر یک کشتی را که به سمت بندر اشدود در حرکت بود، منحرف کرد.

اسرائیل مواد غذایی را ۳ برابر صادرات، وارد می‌کند

سی ان بی سی نوشت: این یک خبر مهم است، زیرا اگر کشتی‌های بیشتری اعلام وضعیت فورس ماژور در اسرائیل کنند، این قضیه می‌تواند بر عرضه مواد غذایی به اسرائیل تأثیر بگذارد، زیرا بنادر اشدود و حیفا به عنوان بنادر اصلی برای واردات مواد غذایی در نظر گرفته می‌شوند و اسرائیل تقریباً سه برابر محصولات غذایی و کشاورزی را که صادر می‌کند، وارد می‌کند.

رژیم صهیونیستی در مصرف شکر، روغن‌های گیاهی، دانه‌های روغنی، خوراک، غلات و سایر مواد خام برای صنایع غذایی تقریباً منحصراً به واردات متکی است، در حالی که صنعت گوشت این رژیم نیز به واردات حیوانات زنده وابسته است.

انتظار می‌رود به دنبال احتمال حرکت کشتی‌های بیشتری از بندر اشدود و عسقلان به سمت بندر حیفا تعداد کشتی‌ها در این بندر افزایش یابد. هفته گذشته کشتی «سی ویولت» به جای مقصد اصلی خود، بندر عسقلان، در بندر ایلات پهلو گرفت.

سی ان بی سی افزود: رژیم صهیونیستی معمولاً حدود ۱۰ تا ۱۳ محموله نفت خام در ماه وارد می‌کند و طبق تحلیل کپلر اسرائیلی‌ها جریان خط لوله ایلات-عسقلان را معکوس کرده‌اند تا نفت را به عسقلان و سپس به پالایشگاه‌های اشدود و حیفا ارسال کنند که از طریق خطوط لوله به عسقلان متصل می‌شوند.

این سابت خبری افزود که طبق اعلام شرکت جهانی مدیریت ریسک دریایی آمبری، یک موشک دوربرد هفته گذشته به سمت ایلات پرتاب شد و به گنبد آهنین نفوذ کرد.

این شرکت گفت که حمله مذکور نشان دهنده تغییر در فعالیت‌های عملیاتی حماس است که نه تنها بنادر و شهرهای مجاور نوار غزه را موشک باران می‌کند بلکه در حالی که جنگ هفته سوم خود را به پایان رسانده به طور خاص موشک‌هایی را به سمت اهداف دور، پرتاب می‌کند

تحلیلگران معتقدند در صورت گسترش دامنه درگیری در منطقه ممکن است نگرانی‌های بیشتری در مورد اختلال در عرضه جهانی نفت ایجاد شود.

اندی لیپو، رئیس شرکت لیپو اویل نیز گفت که اسرائیل برای بهره برداری از پالایشگاه‌های خود به واردات نفت خام متکی است و از همین رو بنادر حیفا و اشدود را تحت نظارت کامل دارد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت بسته شدن بنادر اشدود و حیفا، بندر ایلات اصلی ترین بندری است که باید رصد شود، تصریح کرد: سایر پایانه‌های صادرات نفت خام در منطقه که به دقت رصد می‌شوند، پایانه هایی هستند که نفت کش‌هایی را  که از تنگه هرمز عبور می کنند بارگیری می‌کنند که شامل راس تنوره در عربستان سعودی، بصره در عراق و بندر الاحمدی در کویت است.

وی تاکید کرد: آبراه دیگری نیز وجود دارد که تحت نظارت شرکت لیپو اویل  قرار دارد و آن بندر الفجیره است که در خارج از تنگه هرمز قرار دارد و محل اصلی سوخت‌گیری کشتی‌ها در خاورمیانه است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=14546

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: