نیاز به تاسیس انجمن تخصصی شرکت‌های همرسان داریم

مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت:

نیاز به تاسیس انجمن تخصصی شرکت‌های همرسان داریم

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت، «امیرحسین اسدی» مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت، در نشست تخصصی پلتفرم‌های همرسان، ضمن بیان مطلب فوق گفت: طبق آمار، حدود ده هزار کارخانه راکد و غیرفعال در کشور داریم. یعنی این کارخانجات هم دستگاه، هم فضای فیزیکی و هم امکانات اساسی تولید را دارند و به‌دلایل مختلف، دچار بحران هستند.

وی با بیان اینکه حدود پنجاه هزار کارخانه هم داریم که زیر ظرفیت تولید کار می‌کنند، افزود: یعنی کارخانه‌ای داریم که تنها از ۲۰ درصد توان خود استفاده می‌کند و ۸۰ درصد آن خالی است! مگر می‌شود کارخانه‌ای با ۲۰ درصد ظرفیت خود کار کند و توان رقابت در بازار را داشته باشد؟

مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت اضافه کرد: مگر می‌شود با این شرایط کار کرد و محصول با بهره‌وری بالا و بهای تمام شده پایین تولید کرد؟ وقتی ۵۰ هزار صنعت با ظرفیت پایین کار می‌کند، عملا بهای تمام شده کالا بالا می‌رود، تورم افزایش پیدا می‌کند، استهلاک منابع انسانی بالا می‌رود، سرمایه‌ها تلف می‌شود و صنعت کشور به سمت رکود حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه این موضوع هم، معلول عوامل بسیاری است، یادآور شد: از سوی دیگر، روزانه ۱۰ ها درخواست تاسیس کارخانه جدید داریم! در همان شهرک صنعتی که ۱۰ کارخانه زیر ظرفیت کار می‌کنند، باز درخواست تاسیس کارخانه داریم؟ دلیل چیست؟ باز درخواست دریافت تسهیلات کشور برای راه‌اندازی کارخانه‌ای را داریم که در فاصله هزار متری آن، شاید ۱۰ ها کارخانه راکد داریم!

شکل‌گیری نظام به هم‌رسانی ظرفیت‌های تولید و فروش به‌صورت الکترونیک

اسدی در ادامه یادآور شد: نیاز داریم تا ظرفیت خالی صنایع به نیازهای سایر تولیدکنندگان، متصل شود. نیاز داریم تا صنایع بتوانند با یکدیگر تعامل کنند. برخی سامانه های همرسان در وزارت علوم مانند (نان) راه‌اندازی شده است. برخی از سامانه‌ها هم در معاونت علمی ریاست جمهوری و سایر دستگاه‌ها و به‌صورت خصوصی ایجاد شده است. پس مشکل چیست؟ شش مشکل اصلی داریم؟

وی با بیان اینکه صنعت نمی‌خواهد اطلاعاتش فاش شود. اتصال دو صنعت به یکدیگر، باعث فاش شدن اطلاعات می‌شود، تاکید کرد: فرهنگسازی و اطلاع رسانی نشده است. متاسفانه برای فرهنگسازی برنامه‌ای نداریم. اغلب مدیران صنعتی اطلاعی ندارند که می‌شود از ظرفیت خالی دیگران استفاده کرد. می‌شود برنامه ریخت و بهای تمام شده را کاهش داد.

مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت با اشاره به اینکه جزیره‌ای کار می‌کنیم، حاضر به مشارکت نیستیم و هر کسی برای خودش جزیره ایجاد کرده است؛ جزیره ای که گاهی هم به یکدیگر صدمه می‌زنیم، افزود: مشاور و نهادی نیست که ظرفیت تولید را به نیاز متصل کند، مشاوره بدهد، قیمت‌گذاری کند، هدایت کند و در مواقع بحرانی نقش حکم داشته باشد.

وی افزود: داور و مرجع تخصصی با دانش برای بررسی شکایات و مشکلات نداریم. اگر صنعتی طرفیت تولید دیگری را استفاده کرد، درز اطلاعات چه می‌شود؟ کیفیت و صدمه به برند چگونه محاسبه می‌شود؟ دعواها به کجا ارجاع می‌شود؟

اسدی با تاکید بر اینکه مدیران و کارشناسان دولتی اعتقاد زیادی به این شیوه های جدید ندارند، اعتقاد زیادی به شیوه‌های نوین ندارند اما باید توانمندسازی اتفاق بیا‌فتد، خاطرنشان کرد: برای این موضوعات باید برنامه‌ریزی سریع انجام داد و به سرعت عملیات انجام داد. سرمایه‌های مملکت عزیزمان در حال اسراف است. مردم از قیمت بالا در فشار هستند و صنعت هم به‌دلیل این عدم بهره‌وری و افزایش بهای تمام شده، بازار جهانی را از دست می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در این خصوص چهار موضوع را با سرعت باید عملیاتی کنیم، تصریح کرد: این ابتدا سریعا کارگروهی شکل بگیرد و آئین‌نامه هم‌رسانی، کتابچه راهنما و شیوه‌های فرهنگ‌سازی تا قبل از پایان سال نهایی شود. همچنین با همکاری اتاق ایران و اتاق اصناف و ظرفیت‌های شرکت‌های خدمات کسب وکار، فرهنگسازی را با سرعت عملیاتی کنیم. تولید اولین تیزرهای آموزشی تا بهمن‌ماه نهایی شود.

مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت در پایان گفت: همچنین کنسرسیوم شرکت‌های همرسان ایجاد شود و با همکاری اتاق، زمینه تشکیل انجمن تخصصی همرسان ایجاد شود و در نهایت آئین‌نامه حمایت از مالکیت معنوی برای شرکت‌ها ایجاد شود تا بتوان حمایت از داده و اطلاعات شرکت‌ها را با سرعت بالاتری عملیاتی کرد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=17411

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: