شناسایی اخلالگران بازار مسکن

شناسایی اخلالگران بازار مسکن

در راستای طرح ساماندهی بازار مسکن که از نیمه اردیبهشت ماه امسال آغاز شده، تاکنون بیش از ۳۰۰۰ دفتر مشاور املاک متخلف در سطح کشور پلمب شده و بازرسی‌ها هم‌چنان ادامه دارد.

حدود ۱۷۴ هزار واحد صنفی مشاور املاک در سطح کشور فعالند که حدود ۱۷ هزار واحد از این تعداد فاقد مجوز هستند؛ افرادی که بدون داشتن مسئولیت بعضا به آشفتگی بازار مسکن دامن می‌زنند.

دولت از نیمه اردیبهشت‌ماه امسال طرح برخورد با مشاوران املاک متخلف و بدون مجوز را در دستور کار قرار داده است. در این راستا کارگروهی متشکل از نماینده وزارت راه و شهرسازی، وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت، پلیس فراجا، سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه‌های امنیتی ذیل شوراهای مسکن استان‌ها شکل گرفت. این کارگروه بنا به دستور سیدابراهیم رئیسی ـ رییس‌جمهور تشکیل شده است.

طبق گفته مشاور وزیر راه و شهرسازی تا کنون بیش از ۳۰۰۰ واحد صنفی متخلف در سطح کشور پلمب شده و بازرسی‌ها در استان‌ها ادامه دارد.

سیدجواد سادات هم‌چنین یکی از محورهای اقدامات کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات را تسهیل در شناسایی  خانه‌های خالی و عرضه آنها به بازار مسکن دانست و گفت: برای اولین بار پس از تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی، هیات‌های رسیدگی مربوط به این موضوع، بیش از ۵۰ جلسه برگزار کردند.

تاکنون حدود ۶۳ هزار خانه خالی شناسایی و برای مالکین این خانه‌ها برگه مطالبات مالیاتی صادر شده است. دولت اعلام کرده که از نیمه شهریور امسال، مالیات واحدهای خالی از سکنه را با جدیت دنبال می‌کند.

مشاوران املاک به عنوان صنفی که ارتباط مستقیم با بازار مسکن دارد بعضا در آشفتگی‌هایی که چند سال یک بار دامن بازار مسکن را می‌گیرد دخیل هستند.

مسئولیت شناسایی املاک فاقد مجوز با اتحادیه مشاوران املاک است. با اطلاعی که اتحادیه مشاوران املاک به پلیس اماکن ارسال خواهد کرد نیازی به مدت زمان ۱۵ روزه اخطار نخواهد بود و بنگاه‌های املاک مکلف هستند تا نسبت به اخذ مجوز از درگاه ملی مجوزها اقدام کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بعضی مشاوران املاک مرتکب دست کم شش تخلف صنفی می‌شوند؛ از دریافت کمیسیون بالاتر از نرخ مصوب گرفته تا دریافت بالابود، ارایه ندادن کد رهگیری و همدستی برای بالا بردن نرخ مسکن در مناطق از جمله تخلفات مرسوم بعضی بنگاه‌ها است.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11681

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: