رشد ۵۷ درصدی صادرات ایران به پاکستان در بهار / برنج صدرنشین واردات

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت اعلام کرد:

رشد ۵۷ درصدی صادرات ایران به پاکستان در بهار / برنج صدرنشین واردات

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت با اشاره به اینکه در بهار امسال صادرات ایران به پاکستان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷ درصد رشد داشته، گفت: عمده کالاهای صادراتی ایران به پاکستان مشتقات نفتی، گاز مایع، محصولات پتروشیمی، لوازم خانگی و … و بیشترین واردات ایران از پاکستان، برنج بوده است.

بر اساس توضیحات سید روح اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت، در سال ۱۴۰۱ بیش از چهار میلیون و ۲۸۵ هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش دو میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار  بین ایران و پاکستان تبادل شد که این میزان نسبت به سال قبل به ترتیب به لحاظ وزنی و ارزشی با رشد ۳۰ و ۴۸ درصدی همراه بوده است.

از تجارت دو میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلاری ایران و پاکستان در سال گذشته، بیش از سه میلیون و ۵۳۸ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۸۸ میلیون و ۱۶۱ هزار دلار سهم صادرات ایران به پاکستان و ۷۴۶ هزار و ۷۰۰ تن کالا به ارزش ۸۴۱ میلیون و ۸۱۸ هزار دلار سهم واردات ایران از پاکستان بوده است.

بر این اساس صادرات ایران به پاکستان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ به ترتیب به لحاظ وزنی و ارزشی ۱۸ و ۲۰ درصد رشد داشته و واردات ایران از پاکستان نیز ۱۱۹ درصد در وزن و ۱۷۰ درصد در ارزش افزایش داشته است.

جزئیات تجارت ایران و پاکستان در بهار امسال

همچنین در بهار ۱۴۰۲ صادرات ایران به پاکستان به ۹۶۸ هزار تن کالا به ارزش ۴۳۸ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷ درصد رشد داشته است. همچنین واردات ایران از پاکستان با ۱۴۰ هزار و ۴۴۳ تن به ۱۷۶ میلیون دلار رسیده که به دلیل محدودیت در واردات برنج در سال جاری نسبت به مدت مشابه کاهش ۱۰ درصدی داشته است.

چه کالاهایی به پاکستان صادر می‌کنیم؟

بر اساس اظهارارت سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت، عمده کالاهای صادراتی ایران به پاکستان مشتقات نفتی، گاز مایع، محصولات پتروشیمی، انواع روغن صنعتی و روغن موتور، میوه و تره بار، صیفی و سبزی، مصالح ساختمانی، محصولات فولادی، کاشی و سرامیک، لوازم خانگی، کود، قیر، حلال‌ها و مواد شیمیایی، شوینده‌ها و محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات پلاستیکی، لوله و شیلنگ، لاستیک و تیوپ خودرو و موتور سیکلت، پوست دباغی شده، کاغذ، دستمال کاغذی، نخ و پارچه، فرش و موکت، پوشاک و کفش، شیشه و آئینه، یخچال، اجاق گاز، گاو صندوق، کولر، لوازم آشپزخانه، سیم و کابل، لوستر و غیره بودند.

در این میان نزدیک به ۸۰ درصد واردات ایران از پاکستان در فصل بهار انواع برنج بوده که ۱۴۰ میلیون دلار از واردات ۱۷۶ میلیون دلاری ایران از این کشور را به خود اختصاص داده است. بعد از برنج دام زنده و گوشت با ۱۴.۵ میلیون دلار، انبه با ۱۲.۲ میلیون دلار و کنجد با ۶.۹ میلیون دلار  قرار دارند و موز، نخ و پارچه، لوله‌های بدون درز، ماشین آلات بسته بندی  و ماشین آلات مکانیکال صنعتی از دیگر کالاهای وارد شده از پاکستان به ایران در فصل بهار بودند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت همچنین ابراز امیدواری کرده که با سفر وزیر خارجه به پاکستان شاهد اجرایی شدن تفاهم نامه‌ها و تصمیمات دو کشور مبنی بر تجارت آزاد بین دو کشور، تسهیل تردد در حمل کالا، فعال شدن کریدور غرب به شرق، تقویت  امنیت مرزها، بهره گیری از ظرفیت کریدور ریلی و جاده‌ای اکو و تقویت مرزها و بازارچه‌های تجاری باشیم و در آینده‌ای نزدیک به تجارت پنج میلیارد دلاری بین دو کشور نزدیک شویم.

ماجرای تجارت آزاد با پاکستان چیست؟

گفتنی است آذر ماه سال گذشته از سرگیری اجرای موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی بین ایران و پاکستان است که در سال ۱۳۸۲ منعقد شده بود خبرساز شد. اما از سال ۱۳۹۷ واردات بیش از ۲۰۰۰ قلم کالا ممنوع شد و خیلی از کالاهای موجود در توافق نامه تعرفه ترجیحی ایران و پاکستان نیز در این لیست قرار گرفتند. اما با این موافقت‌نامه واردات تمام کالاهای مرتبط با نظام تعرفه ترجیحی با پاکستان که در سال ۱۳۹۷ ممنوع شده بود، رفع ممنوعیت شد. البته با توجه به اظهارات لطیفی، به نظر می‌رسد این تفاهم‌نامه هنوز اجرایی نشده است.

از سال ۱۳۹۷ و در پی مشکلات ارزی در کشور، واردات بیش از ۲۰۰۰ قلم کالا تحت عنوان کالاهای غیرضروری و لوکس ممنوع شد. از جمله مهم‌ترین این کالاها می‌توان به خودرو، لوازم خانگی، پوشاک و اسباب بازی اشاره کرد.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11531

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: