صحا از ایده تا محصول حامی صنایع فن‌آوران است/ سه خدمت حمایتی به صنایع پیشرفته

صحا از ایده تا محصول حامی صنایع فن‌آوران است/ سه خدمت حمایتی به صنایع پیشرفته

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت و به نقل از روابط عمومی صحا، «حمید وطن‌دوست» عضو هیات مدیره و مدیر فنی و اعتباری صندوق حمایت از صنایع پیشرفته در نشست مشترک با اعضای اتاق ایران و عمان که در محل این اتاق برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مشکلات تولیدکنندگان، صاحبان صنایع و فن‌آوران، موضوع تعاملات بین‌المللی است.

وی افزود: ما شرکت‌هایی در کشور داریم که از نظر تولید محصول و ارائه خدمات در سطح بالایی قرار دارند ولی شرایط به‌گونه‌ای است که نمی‌توانند توانمندی‌های خود را در خارج از مرزهای کشور عرضه کنند.

عضو هیات مدیره و مدیر فنی و اعتباری صندوق حمایت از صنایع پیشرفته اضافه کرد: بین کشورهای عربی، عمان از قدیم به دلایل مختلفی چون حضور ایرانیان در آن کشور، روابط خوبی با کشور ما داشته و مشترکات فراوانی یبن ما و این کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای انجام هر فعالیت نیاز به منابع مالی اهمیت بالایی دارد که اگر نباشد، فعالیت‌ها برای توسعه ابتر و بی‌نتیجه می‌ماند، یادآور شد: صندوق حمایت از صنایع پیشرفته یک شرکت مادر تخصصی و بازوی مالی وزارت صمت برای تامین مالی صنایع پیشرفته و فن‌آور است و هر شرکتی که فعالیت فن‌آور داشته باشد و در زنجیره بین ایده تا محصول هر فعالیتی در هر رشته‌ای داشته باشد، مشمول حمایت‌های این صندوق می‌شود.

وطن‌دوست با بیان اینکه شرکت‌های غیر دولتی که در حوزه‌های فن‌آورانه فعالیت می‌کنند، می‌توانند از تسهیلاتی که صندوق حمایت از صنایع پیشرفته در اختیارشان قرار می‌دهد استفاده کنند، اظهار کرد: انتهای این زنجیره که محصول است، یک قدم آخر دارد که بحث بازاریابی‌ست و تصمیم جدید صحا با نگاه به مشکلات تجاری‌سازی این است که از حضور شرکت‌ها در عرصه بین‌المللی حمایت کند.

وی همکاری مشترک با یک شریک خارجی را بهتر از صادرات دانسته و تصریح کرد: این همکاری می‌تواند منجر به عقد قرارداد و سرمایه‌گذاری مشترک شود، درحالی‌که صادرات مقطعی‌ است و ممکن بوده در شرایط خاص طرف سفارش دهنده ارتباط تجاری خود را قطع کند.

عضو هیات مدیره صندوق حمایت از صنایع پیشرفته با اشاره به سه خدمت اعطایی صحا به شرکت‌های صنایع پیشرفته و فن‌آور، بیان داشت: صحا در شرایط فعلی تا سقف ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد و این سقف ممکن است به نسبت افزایش سرمایه صندوق، تا آخر سال به ۵۰ میلیارد تومان هم برسد.

وی صدور ضمانت‌نامه را به‌عنوان دیگر خدمت صحا مورد اشاره قرار داده و تاکید کرد: این ضمانت‌نامه برای حضور شرکت‌ها در پروژه‌ها به‌عنوان پیش پرداخت، حسن انجام کار، شرکت در مناقصه و مزایده و تعهد پرداخت اعطا می‌شود.

وطن‌دوست در ادامه خاطرنشان کرد: تفاوت این ضمانت‌نامه با ضمانتنامه‌هایی که بانک‌ها صادر می‌کنند، این است که بانک‌ها برای صدور ضمانت‌نامه نقدینگی بلوکه می‌کنند ولی ما بدون اینکه نقدینگی را از چرخه مالی شرکت‌ها خارج کنیم، برایشان با کارمزد تعیین شده توسط بانک مرکزی ضمانت‌نامه صادر می‌کنیم.

وی در خصوص «لیزینگ» به‌عنوان سومین خدمت صحا اینگونه توضیح داد: برای مثال یک شرکت محصولی را تولید می‌کند ولی نه مشتری منبع مالی خرید آن محصول را دارد و نه آن شرکت می‌تواند به‌صورت قسطی فروش داشته باشد.

عضو هیات مدیره صندوق حمایت از صنایع پیشرفته افزود: در این شرایط ما به‌عنوان ضلع سوم تامین کننده مالی ورود کرده و منابع مالی این خرید و فروش را تامین می‌کنیم.

وی با بیان اینکه صحا برای حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌های داخلی فعلا تا سقف ۵۰۰میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۱۲ درصد و باز پرداخت ۱۰ ماهه می‌دهد، یادآور شد: برای حضور در نمایشگاه‌های حارجی نیز که یکی از آنها نمایشگاه «فیوچرتکنولوژی» عمان هست، تا سقف یک میلیارد تومان هزینه را در قالب تسهیلات ارائه می‌دهیم.

وطن‌دوست همچنین گفت: ممکن است شرکتی قصد حضور فیزیکی و ایجاد غرفه نداشته باشد و بخواهد تیمی از مدیران و کارشناسان خود را در قالب تور علمی و صنعتی اعزام کند و صحا این هزینه‌ها را نیز در قالب تسهیلات ارائه می‌دهد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=15714

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: