ضربه طوفان الاقصی به شرکت‌های فناوری و خزانه‌داری رژیم صهیونیستی

ضربه طوفان الاقصی به شرکت‌های فناوری و خزانه‌داری رژیم صهیونیستی

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، عملیات هفتم اکتبر مقاومت با نام طوفان الاقصی ضربه شدیدی به بخش فناوری رژیم صهیونیستی وارد کرده است که یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی این رژیم محسوب می‌شود.

شش هزار شرکت در بخش فناوری رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کنند و این صنعت ۱۸ درصد تولید ناخالص داخلی و حدود نیمی از صادرات و ۳۰ درصد درآمدهای مالیاتی رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهد.

الجزیره نوشته از آنجایی که سهم سرانه رژیم صهیونیستی از شرکت‌های فناوری نوظهور بیش از هر جای دیگری در جهان است، به اسرائیل معدن استارت‌آپ‌ها می‌گویند و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی از سوی شرکت‌های بزرگ آمریکایی از جمله مایکروسافت، اپل، گوگل، انویدیا و غیره در بخش تحقیق و توسعه فناوری‌های نوظهور رژیم صهیونیستی وجود دارد، اما این شرکت‌ها اثرات ناشی از جنگ غزه را با تداوم آن بیش از پیش احساس می‌کنند.

رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند که قدرت بخش فناوری در حمایت ازاقتصاد این رژیم تا حدی بوده که آن را از اثرات بدترین بحران‌های اقتصادی رخ داده در جهان از جمله رکود بزرگ بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ در امان نگه داشته است و به روشی مشابه با  بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا مواجه شده است و توانسته سریع‌تر بهبود یابد.

آسیب ۸۰ درصد شرکت‌های فناوری پیشرفته

اما اکنون با ادامه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، وضعیت متفاوت است، زیرا بخش فناوری این رژیم به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و بیش از ۸۰ درصد از شرکت‌های فناوری پیشرفته اسرائیلی گزارش دادند که تحت تأثیر جنگ آسیب دیدند.

این بخش حیاتی برای رژیم صهیونیستی ضربات دردناکی از عملیات طوفان الاقصی و به تبع آن جنگ غزه متحمل شده که رونق آن را از چند جهت تهدید می ‌ند. مهمترین آنها عبارتند از:

کاهش نیروی کار

طبق گزارش رسانه آمریکایی فوربز، از فوری‌ترین پیامدهای جنگ علیه شرکت‌های فناوری قضیه نیروی کار بوده است، رژیم صهیونیستی بیش از ۳۰۰ هزار سرباز ذخیره را برای شرکت در جنگ فراخواند و مرکز «ملت استارت-آپ»(SNC)، یک سازمان ناسودبر که فعالیت صنایع فناوری اسرائیل را پیگیری می‌کند، اعلام کرد که حدود ۱۰٪ از کارکنان فناوری به ارتش فراخوانده شدند و در برخی از شرکت‌ها فناوریی اسرائیلی، تعداد نیروی کار اعزام شده به ارتش به ۳۰ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش فوربز ، ۷۰ درصد از شرکت‌های فناوری رژیم صهیونیستی اعلام کردند که به دلیل فراخوانده شدن بخش زیادی از کارمندانشان به خدمت سربازی در فعالیت های خود دچار آسیب شدند.

اینتل به عنوان برجسته ترین شرکت در زمینه نیمه هادی‌ها نزدیک به ۵۰ سال است که در سرزمین‌های اشغالی فعالیت می‌کند و حدود ۱۲۸ هزار نفر را در پنج مرکز اصلی در رژیم صهیونیستی استخدام کرده است.

مرکز توسعه انویدیا که تراشه‌هایی برای سیستم‌های هوش مصنوعی تولید می‌کند، در شهرک یوکنیم در مسافت نزدیکی تا مرزهای شمالی با لبنان واقع شده است(یک ساعت رانندگی). شرکت گوگل در حال حاضر مرکز توسعه تراشه‌های خود را در سرزمین‌های اشغالی افتتاح کرده است و آمازون بیش از یک هزار و ۵۰۰ را در این رژیم استخدام کرده است.

یدیعوت آحارنوت نوشته است، بر اساس بیانیه انویدیا حدود ۱۲ درصد از ۳۳۰۰ کارمند این شرکت در سرزمین‌های اشغالی به خدمت سربازی فراخوانده شدند.

لغو یا به تعویق افتادن سرمایه گذاری‌ها

بر اساس گزارش سازمان نوآوری رژیم صهیونیستی (یک سازمان وابسته به کابینه) در سال ۲۰۲۱، استارت‌آپ‌های اسرائیلی ۲۷ میلیارد دلار سرمایه جمع‌آوری کردند، در حالی که با توجه به جنگ فعلی، چالش بزرگ تداوم جریان سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فناوری اسرائیل است.

این سازمان گفته است، قراردادهای سرمایه گذاری بیش از ۴۰ درصد از شرکت‌های فناوری اسرائیل به تعویق افتاده یا لغو شده و تنها ۱۰ درصد این شرکت‌ها قادر به برگزاری جلسات با سرمایه گذاران بودند.

جان مدوید، مدیر عامل شرکت  آور کراود (OurCrowd)، یک شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر جهانی مستقر در سرزمین‌های اشغالی، به رویترز گفت: «چالش بزرگی که اقتصاد استارت‌آپ با آن مواجه است، اطمینان از ادامه جریان پول است. از آنجایی که اکثریت قریب به اتفاق این استارت‌آپ‌ها سودآور نیستند، نیاز به سرمایه‌گذاری مستمر دارند؛ اما این زمان چندان آسانی برای سرمایه گذاری نیست».

برای مقابله با این چالش‌ها، سازمان نوآوری رژیم صهیونیستی که مسئول هدایت سیاست‌های فناوری در این کشور است، از تخصیص ۱۰۰ میلیون شکل (۲۶.۷ میلیون دلار) در قالب کمک‌های بلاعوض و کمک‌ها به حدود ۱۰۰ شرکت نوپا که از مشکلات مالی رنج می‌برند، خبر داد تا با چالش‌های تحمیلی جنگ اسرائیل بر غزه مقابله کنند.

بر اساس آنچه روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داده است، «درور بن» مدیر عامل سازمان نوآوری اسرائیل گفت: بخش فناوری پیشرفته که در ۱۸ ماه گذشته با کاهش حجم سرمایه گذاری مواجه بوده است، تحت تأثیر بحران کنونی نیز قرار گرفته است و این تأثیر به نظر می‌رسد در استارت‌آپ‌هایی که نیاز فوری به تأمین مالی دارند، مشهودتر است؛ به‌ویژه در یک دوره چالش‌برانگیز که در آن راه‌حل‌های جدید تأمین مالی دشوار است..

قبل از شروع جنگ، شرکت‌های فناوری رژیم  صهیونیستی  تا ۷۰ درصد کاهش شدیدی در سرمایه‌گذاری داشتند که با کندی اقتصاد جهانی و طرح اصلاحات قضایی بحث‌برانگیز کابینه نتانیاهو تشدید شد و حالا با وقوع جنگ غزه اوضاع بدتر هم شده است؛ از همین رو سازمان نوآوری اسرائیل برای کاهش بحران ورود کرد.

تاثیر بر صادرات و درآمدهای مالیاتی

صنعت فناوری ۳۰ درصد از درآمدهای مالیاتی رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهد و شکوفایی آن را برای اقتصاد اسرائیل بسیار مهم می‌کند؛ اما با توجه به جنگ غزه، چرخه فعالیت آن متوقف یا کند شده که به شدت بر صادرات این شرکت‌ها و همچنین مالیات‌هایی که به خزانه دولت می‌پردازند تأثیر گذاشته است.

بر اساس گزارش  فوربز، درصد زیادی از شرکت‌های فناوری رژیم صهیونیستی در معرض خطر بسته شدن، تاخیر در تولید و تحویل سفارشات یا ناتوانی در برآورده کردن نیازهای سرمایه گذاران هستند.

نظرسنجی انجام شده از ۵۰۷ شرکت فناوری پیشرفته اسرائیلی نشان داده که بیش از ۷۰ درصد از این شرکت‌ها از تعویق یا لغو سفارشات و پروژه‌های مهم خود خبر دادند.

این شرکت‌ها همچنین ناتوانی خود را در انجام آزمایش‌های آزمایشگاهی لازم برای توسعه پروژه‌های خود و وجود مشکل در صادرات و واردات از خارج تأیید کردند و حدود دو سوم این شرکت‌ها نیز مشکلات فنی و عملیاتی مربوط به شرایط جنگ را گزارش کردند.

همه عوامل مذکور مستقیماً بر درآمدهای مالیاتی که خزانه‌داری تل آویو از فعالیت بخش فناوری، به عنوان بخش محوری اقتصاد اسرائیل دریافت می‌کند، تأثیر می‌گذارد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=15983

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: