طرح افزایش ظرفیت تولید گاز در منطقه عملیاتی قشم به بهره‌برداری رسید/ افزایش تولید روزانه ۳۵ میلیون فوت‌مکعبی تولید گاز شرکت نفت فلات قاره

طرح افزایش ظرفیت تولید گاز در منطقه عملیاتی قشم به بهره‌برداری رسید/ افزایش تولید روزانه ۳۵ میلیون فوت‌مکعبی تولید گاز شرکت نفت فلات قاره

تولید گاز شرکت نفت فلات قاره با بهره‌برداری از پروژه افزایش ظرفیت تولید گاز در منطقه عملیاتی قشم و برقراری جریان از چاه‌های میدان گورزین، ۳۰ تا ۳۵ میلیون فوت‌مکعب‌ در روز افزایش یافت.

به گزارش شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه قشم، تأسیسات فرآورش گاز گورزین در اواخر دهه ۵۰ شمسی به بهره‌برداری رسید و ۶ حلقه چاه از میدان گازی گورزین خوراک این تأسیسات را تأمین می‌کرد. با توجه به عمر بالا و افزایش پوسیدگی، همچنین انفجار خطوط در بعضی از موارد، سه حلقه چاه به‌طور کامل غیر عملیاتی شد و تعویض خط جریانی کل چاه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

پروژه تعویض خطوط لوله جریانی چاه‌های گورزین در سال ۱۳۹۵ به یک شرکت پیمانکار واگذار شد که پروژه اولیه شامل ۲۲ کیلومتر خط لوله ۶ اینچ از این چاه‌ها به تأسیسات فرآورش گاز گورزین بود و عملیات خاک‌برداری، لوله‌گذاری مسیر و خاکریزی از سوی شرکت پیمانکاری انجام اما در اواسط سال ۱۳۹۸ ازسوی آن شرکت نیمه‌تمام رها شد.

۱۵ مردادماه امسال برنامه راه‌اندازی خطوط لوله جریانی جدید با استفاده از ظرفیت فنی و لجستیکی منطقه، برای چاه‌های ۱، ۳، ۴، ۶، ۷، ۸ و به عملیاتی کردن چاه‌های ۳، ۴، ۷ در دستور کار قرار گرفت.

این عملیات با محور اداره نگهداری و تعمیرات منطقه و با کمک و نظارت واحدهای خدمات فنی چاه‌ها، تأسیسات فرآورش گاز گورزین، مهندسی بهره‌برداری، بازرسی فنی، تدارکات‌کالا، حراست، HSE و … به انجام رسید.

ابتدا با نصب ارسال‌کننده و دریافت‌کننده توپک (Pig Launcher & Receiver) روی هریک از خطوط جریانی و توپک‌رانی با آب، تمیزکاری خطوط انجام و پس از مرحله هیدروتست و خشک کردن و گرفتن تأییدیه از واحد بازرسی فنی، عملیات اتصال خطوط آغاز شد. به این منظور برشکاری، فیت‌آپ و جوشکاری برای اتصال خطوط جدید به خروجی چاه‌ها، نصب Isolation Jointها، ساخت هدر ۱۰ اینچ ورودی تأسیسات، اتصال خطوط به هدر ورودی تأسیسات و ساپورت‌گذاری انجام شد.

بر این اساس، به‌صورت موازی برای ساخت انکربلاک‌ها عملیات خاک‌برداری از خروجی چاه‌های ۱، ۳، ۴ و ۷ و ورودی خطوط لوله به تأسیسات و سپس عملیات اجرای آرماتوربندی، قالب‌بندی و بتن‌ریزی اجرا شد. این پروژه نیمه‌تمام پس از چند سال توقف و انجام حدود ۱۵۰۰ نفر روز با صرف مدت زمان حدود چهار ماه آذر سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=9629

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: