طرح تحول پوشش گیاهی و تولید علوفه کشور تدوین شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

طرح تحول پوشش گیاهی و تولید علوفه کشور تدوین شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی از تدوین «طرح تحول احیای پوشش گیاهی و تولید علوفه» با هدف احیای مراتع کشور خبر داد و گفت: این طرح به تصویب شورای معاونان وزارت جهاد کشاورزی رسیده و در دست بررسی توسط هیات وزیران است.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «عباسعلی نوبخت» با بیان اینکه در قالب این طرح ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است، افزود: در این طرح چهار نوع عملیات برای احیای مراتع همچون تبدیل ۵۰۰ هزار هکتار دیم‌زار در اراضی مرتعی، یک میلیون هکتار علمیات بیولوژیک، یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار عملیات بیومکانیک و ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار هم قرق برای مراتع پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان منابع ‌طبیعی و آبخیزداری کشور بیان‌داشت: همچنین ۵۰ میلیون هکتار هم برای مدیریت چرا در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های راهبردی زیاد در بخش مرتع و حفاظت از حق و حقوق مردم، ادامه‌داد: بحث «رقومی‌سازی» نقشه‌های مرتع در دستور کار قرار دارد که در این زمینه هیچ کاری در سال‌های گذشته انجام نشده بود. با رقومی‌سازی نقشه مراتع، در حال برطرف کردن تداخل‌های احتمالی که از قبل وجود داشت هستیم که کار بسیار بزرگی است.

طراحی، پیاده‌سازی، تولید و ارائه نقشه‌ها، تولید داده‌های مکانی و سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS) یا خدمات بر روی کامپیوتر رقومی سازی نامیده می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سه سامانه طراحی شده برای بخش مرتع، گفت: این سه سامانه در زمینه گیاهان دارویی، ممیزی اراضی مرتعی و سامانه محصولات فرعی جنگلی و مرتعی فعال شده است.

نوبخت، از ممیزی ۸۲ میلیون هکتار از مراتع کشور خبر داد و اضافه‌کرد: در مراتع کشور ۹۳۷ هزار خانوار شناسایی شده است، ۴۲ هزار و ۶۲۱ سامان عرفی شناسایی شده و ۳۸۲ هزار فقره پروانه چرا صادر شده است.

وی درباره مهمترین اقدامات انجام شده در مراتع کشور، خاطرنشان‌کرد: در ۵.۶ میلیون هکتار از مراتع کشور عملیات احیا و اصلاح انجام شده است، در حال حاضر چهار نوع عملیات در مراتع کشور از جمله اجرای عملیات مکانیکی به عهده بخش آبخیزداری، عملیات بیومکانیک، بیولوژیک و مدیریتی در بخش مرتع انجام و بخشی از عملیات بیومکانیک مثل ترانس‌بندی و بانکت نیز در قالب کارهای آبخیزداری پیگیری می‌شود.

توسعه گیاهان دارویی جلوتر از برنامه

نوبخت با اشاره به در نظر گرفتن ۲۵۰ هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی در برنامه ششم توسعه، یادآور شد: ما تاکنون با مشارکت مردم ۳۶۳ هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی انجام دادیم و در برنامه ششم ۲۵۰ هزار هکتار بحث توسعه گیاهان دارویی دیده شده بود، در این زمینه ۳۶۳ هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی با مشارکت مردم انجام شد و این میزان توسعه جلوتر از برنامه بوده است.

وی درباره برنامه‌های سال جاری بخش مرتع، بیان‌داشت: امسال ۲.۵ میلیون هکتار برنامه جامع طرح مرتعداری انجام خواهد شد، ۲.۵ میلیون هکتار طرح مدیریت باید انجام شود و ۵۰ میلیون هکتار مدیریت چرا اعلام خواهیم کرد. همچنین ۵۰ هزار هکتار عملیات بیولوژیک، ۲۰ هزار هکتار عملیات بیومکانیک و ۵۰ هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی انجام خواهیم داد.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور یادآور شد: سیاست ما در این مقطع نشان می دهد که سازمان منابع طبیعی یک بنگاه زمین و معدن نیست، اکنون همه برنامه‌ریزی ما در سازمان به این سمت رفته که ریل‌گذاری برای حفظ، احیا، توسعه و ارتقای کمی و کیفی پوشش گیاهی انجام شود که تاکنون کارهای خوبی هم اجرا شده است.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11585

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: