فعالیت ۳ هزار و ۷۲۸ تعاونی‌مصرف با عضویت بیش از ۳ میلیون نفر در کشور

مسکنی خبر داد:

فعالیت ۳ هزار و ۷۲۸ تعاونی‌مصرف با عضویت بیش از ۳ میلیون نفر در کشور

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فعالیت ۳ هزار و ۷۲۸ تعاونی‌مصرف در گرایش‌های کارمندی، کارگری محلی و دانشجویی در کشور خبر داد و گفت: با عضویت بیش از ۳ میلیون نفر، اشتغال ۱۹۰ هزار نفر و سرمایه بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان در سطح کشور فعالیت دارند.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «مهدی مسکنی» در وبینار بین‌المللی جایگاه کنونی تعاونی‌های مصرف در جهان اظهار کرد: تعاونی‌ها می‌توانند بنیان‌های دوستی و صلح را بین مردم جهان گسترش داده و محکم‌تر کنند.

وی مهم‌ترین رسالت تعاونی‌ها در دنیا را مبارزه با فقر عنوان کرد و افزود: در ایران تعاونی‌ها بستر بزرگتری برای رشد و توسعه دارند زیرا تعاون هم در قانون اساسی ایران به عنوان رکن دوم اقتصاد، هم در نظام فکری مقام معظم رهبری و در فرهنگ ایرانیان جایگاه رفیع و برجسته‌ای دارد.
مسکنی با بیان اینکه اولین تعاونی مصرف‌کشور در سال ۱۳۲۸ تحت عنوان شرکت تعاونی‌مصرف کارکنان ارتش با سرمایه‌ای به میزان ۳۲۵۰۰ ریال با عضویت ۶۵ نفر تشکیل شد، تصریح کرد: این تعاونی در حال حاضر تحت عنوان شرکت تعاونی‌مصرف سپه و با عضویت ۶۱ هزار نفر و ایجاد اشتغال برای تعداد بیش از ۳۰۰ نفر در حال فعالیت باشد.
وی، مهم‌ترین چالش‌های تعاونی‌های‌ مصرف را بر اساس تجربه تعاونی‌ها در ایران عدم به‌روز‌رسانی ساختارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تعاونی و در نتیجه ضعف در رقابت با سایر رقبا، ضعف جدی در حوزه برندینگ و تبلیغات و به تبع آن تضعیف تصویر تعاون در ذهن مردم و مشتریان عنوان کرد.
مسکنی افزود: محدودیت در زیرساخت لجستیک و حمل کالا درون‌شهری برای فروش اینترنتی گسترده، ضعف در نوسازی فروشگاه‌ها و امکانات جانبی آن‌ها و محدودیت خدمات به غیر اعضاء از جمله موانع مهم توسعه تعاونی‌های‌ مصرف است.
وی قدیمی‌ترین نوع تعاونی در جهان را تعاونی‌های مصرف دانست و افزود: اولین تعاونی رسمی جهان، تعاونی پیشگامان راچدیل است که در سال ۱۸۴۴ در راچدیل انگلستان تشکیل شد و یک تعاونی‌مصرف بود.
مسکنی گفت: ما توسعه و ترویج فرهنگ تعاون را با تعاونی‌های دانش‌آموزی از مدارس آغاز و با تعاونی‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها ادامه داده‌ایم.
وی افزود: برای اینکه قبل از ورود رسمی به بازار، جوانان ما با تعاونی آشنا شوند، امروز در نظام آموزشی و آموزش عالی کشور، تعاون یک رشته تحصیلی در سطح کارشناسی و کارشناسی‌ارشد است و تعدادی از دانشگاه‌های ما در ایران، رشته تعاون را تدریس می‌کنند.
در این وبینار بین‌المللی «امیرحسین جوزی» مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی‌ها، «علیرضا محمودی» مدیرعامل تعاونی‌های مصرف کارگران ایران(امکان)، «پروفسور کوریموتو» رئیس کمیته تحقیقات اتحادیه بین‌المللی تعاون(ICA) از کشور ژاپن، «لازارته» مدیر برندینگ تعاونی‌ مصرف‌کنندگان زنجیره‌ای از کشور فیلیپین، «الهام نسایی» مدیر دفتر مدیریت پروژه معاونت توسعه تعاون از کشور اندونزی و «آرنولد اندازگوا» از وزارت تعاون و امور سیاسی کشور گابون به بیان دغدغه‌ها، تجربیات و پیشنهادات خود در زمینه تعاونی‌های مصرف پرداختند.
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10485

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: