هدفگذاری وزارت صمت برای تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۲

فاطمی امین خبر داد:

هدفگذاری وزارت صمت برای تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۲

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری هدفگذاری شده که با این اقدام تقریبا به تمام کسانی که ثبت نام کردند، خودرو تحویل داده می‌شود.

سید رضا فاطمی امین روز یکشنبه در گفت وگویی با اشاره به اجرای فرمان تحول رییس جمهور در زمینه صنعت خودرو گفت: عمده این هشت دستور از جمله افزایش دوره گارانتی و رشد تولید اجرایی شده است، به عنوان مثال در سال ۱۴۰۱ تولید خودروی کامل ۴۵ درصد رشد داشته که شامل همه انواع خودرو است، همچنین رتبه ایران در تولید خودرو در جهان از ۱۹ به ۱۶ رسید و ایران رتبه بالایی در رشد تولید خودرو دارد.

وزیر صمت درباره حذف قرعه‌کشی خودرو عنوان کرد: متاسفانه به علت عدم توازن عرضه و تقاضا در بازار خودرو در سال‌های قبل، مردم برای خرید خودرو دچار مشکل شده‌اند، در بازار ایران به طور متوسط باید ۱.۵ میلیون خودرو عرضه می‌شد که در چند سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه عرضه شده بود و این کسری تولید در ۴ سال قبل از ۱۴۰۱، فشار زیادی ایجاد کرده، ضمن این که سوداگری در بازار خودرو همچنان حاکم بوده و حذف آن نیازمند تصویب فوری قانون مالیات بر عایدی سرمایه توسط مجلس است.

فاطمی امین با اشاره به برنامه تولید خودرو در سال جدید گفت: در سال ۱۴۰۲ هدف تولید خودرو حداقل یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است. بنابراین تقریبا برای تمام کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند خودرو تحویل داده خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ و برنامه‌های سال جدید اشاره کرد و افزود: در سالی که گذشت سه هزار و ۲۰۰ واحد جدید به بهره برداری رسیده و ۲ هزار و ۲۰۰ واحد نیز ضمن توسعه سرمایه گذاری خود به خطوط تولیدشان اضافه کردند.

وزیر صمت با اشاره به فعال شدن یک هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی تعطیل، از رشد مناسب تولید در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: رشد بخش صنعت در ۹ ماهه نخست سال گذشته بیش از ۸ درصد بود که ۲ برابر متوسط رشد اقتصادی کل کشور است، همچنین رشد بخش صنعت در پاییز سال گذشته نیز به ۱۱.۶ درصد رسید که از سال ۱۳۹۶ به بعد بی‌سابقه است.

فاطمی امین ادامه داد: طبق آمار گمرک، در ۱۱ ماه نخست سال ۱۴۰۱ واردات مواد اولیه یا همان کالاهای واسطه‌ای ۱۴ درصد رشد داشته که نشان‌دهنده رونق تولید است و میزان اشتغال در بخش صنعت در پاییز به رکورد جدید ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسید، به گونه‌ای که در برخی از شهرها مانند اشتهارد، ساوه، زرندیه، اسلامشهر، شهرک‌های اطراف قم مشکل کمبود کارگر داریم، یعنی آنقدر تولید بالا رفته که واحدهای صنعتی نیروی کار پیدا نمی‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات معیشتی مردم، گفت: در دهه گذشته رشد تولید بسیار کمتر از رشد تورم بود و برای اولین بار در اقتصاد ایران ۵ سال تورم بالای ۳۰ درصد داشتیم.

فاطمی امین راهکار رفع مشکلات معیشتی مردم را رشد تولید دانست و افزود: زمانی که رشد تولید به مدت چند سال تداوم داشته باشد، مثل سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در دولت سیزدهم، به تدریج می‌توان آثار منفی دهه گذشته را جبران کرد.

وزیر صمت در ادامه به نوسازی ماشین آلات اشاره کرد و گفت: وزارت صمت پروژه‌ای برای بازسازی واحدهای صنعتی آماده کرده که یک نمونه آن نوسازی الکتروموتورها است، بیش از ۶۰ درصد مصرف برق صنعت توسط الکتروموتورها انجام می‌شود که با پروژه جدیدی که با وزارت نیرو اجرایی می شود تا ۱۰ درصد قابل کاهش است.

وی با اشاره تولیدات معدنی بیان کرد: در تابستان ۱۴۰۰ یعنی در زمان تغییر دولت، رشد بخش معدن منفی بود، البته برای چند فصل متوالی رشد این بخش در دولت گذشته منفی شده بود اما با اقدامات وزارت صمت در دولت سیزدهم رشد بخش معدن در پاییز ۱۴۰۱ به مثبت ۲ درصد رسید.

فاطمی امین افزود:‌ در اوایل کار دولت سیزدهم ۳ هزار معدن بلاتکلیف و فاقد اطلاعات دقیق بود که در این مدت تمام پرونده این معادن بررسی شد به طوری که هم‌اکنون معادن بلاتکلیف به کمتر از ۳۰۰ واحد کاهش یافته و اطلاعات آنها نیز کاملا یکپارچه شده است.

وی با بیان اینکه با تعیین تکلیف معادن، تا پایان سال ۱۴۰۱ تقریبا هیچ حقوق دولتی معوق نداشتیم، گفت: امید فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان هم به آینده افزایش یافته است.

وزیر صمت از تمرکز بر برنامه توازن سرمایه‌گذاری در سال جدید سخن گفت و بیان کرد: همچنین تلاش خواهیم داشت در سال جدید کسب‌و کارهای ایرانی در سطح بین‌المللی بدرخشند.

وی با اشاره به حمایت بیش از ۷۰ تشکل و اتحادیه تولیدی و صنفی کشور از عملکرد وزارت صمت در سال ۱۴۰۱، آن را نشانه همدلی در این بخش و سرمایه اجتماعی مناسب وزارت صمت خواند.

فاطمی همچنین از برنامه‌ریزی برای تعاملی شدن وزارت صمت علاوه بر آینده‌نگری در سال جدید خبر داد.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10659

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: