ایجاد ۱۶ شهر جدید در ۱۲ استان/ راه‌اندازی شهرک‌های معیشتی در سال ۱۴۰۲

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

ایجاد ۱۶ شهر جدید در ۱۲ استان/ راه‌اندازی شهرک‌های معیشتی در سال ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از برنامه دولت برای راه‌اندازی شهرک‌های معیشتی (مسکونی- کشاورزی) در سال جدید خبر داد و گفت: ایجاد ۱۶ شهر جدید در ۱۲ استان با ظرفیت جمعیتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از برنامه‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم است.

دولت سیزدهم به دنبال این است که با هدف مدیریت جمعیت و رونق مسکن در کشور، ساخت شهرهای جدید را به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی خود در کنار نهضت ملی مسکن طبق الگو شهرهای ایرانی – اسلامی پیاده کند. به همین منظور ایجاد ۱۶ شهر جدید را برای پاسخگویی به سرریز جمعیتی در دستور کار قرار داده و با تمهیدات اندیشیده شده، روند اجرایی شدن آن رو به جلو قرار دارد.

این اقدام دولت در حالی در روند اجرایی قرار گرفته که «علیرضا جعفری» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا از آغاز عملیات اجرایی ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید خبر داد و گفت: پیگیری ایجاد ۱۶ شهر جدید در ۱۲ استان کشور با ظرفیت جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و مساحتی بالغ بر ۱۶ هزار و ۳۰۰ هکتار از برنامه‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم می‌باشد.

توسعه زیرساخت‌ها در شهرهای جدید

وی با اشاره به صدور پروانه تاسیس و آغاز عملیات اجرایی ۱۵ شهرک مسکونی- دولتی گفت: این شهرک‌ها در استان‌های البرز، مازندران، یزد و فارس ساخته می‌شوند که به همین منظور پروانه تاسیس آنها در پایان سال ۱۴۰۱ صادر شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه از ثبت نام بیش از یک میلیون و ۲۶۹ هزار نفر متقاضی در شهرهای جدید و تعیین تکلیف بیش از ۳۱۸ هزار نفر از ۳۳۹ هزار نفر متقاضی واجد شرایط اولیه خبر داد و اعلام کرد: پیگیری ایجاد ۱۶ شهر جدید از دیگر اقدامات دولت در سالی که گذشت بود.

جعفری توسعه زیرساخت‌ها در شهرهای جدید را از دیگر برنامه‌های دولت عنوان کرد و افزود: با هدف افزایش دسترس‌پذیری شهرهای جدید، پیگیری اجرای مترو در شهرهای جدید بهارستان، گلبهار، پردیس، پرند، فولادشهر و مجلسی به طول ۱۹۶ کیلومتر در راستای توسعه حمل‌ونقل انبوه و سریع ریلی و آزادراهی از دیگر اقدامات دولت در شهرهای جدید بوده است.

تکمیل و راه‌اندازی متروی تهران ـ فرودگاه امام ـ پرند در بهار امسال

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات دولت در راستای بهبود زیرساخت‌ها در شهرهای جدید، گفت: تکمیل متروی تهران ـ هشتگرد، افزایش سرعت قطار و تحویل خط به شرکت بهره‌برداری متروی تهران و تکمیل و راه‌اندازی ایستگاه بین‌راهی به طول ۲۴ کیلومتر، تکمیل و راه‌اندازی متروی تهران ـ فرودگاه امام خمینی (ره) ـ پرند به طول ۱۸ کیلومتر در بهار سال ۱۴۰۲، احداث زیرساخت‌های اجتماعی و خدمات روبنایی و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی برای تحویل و بهره‌برداری از فضاهای موجود و بلااستفاده تا پایان سال ۱۴۰۲ ازجمله اقدامات پیش‌بینی شده و در دست اقدام است.

وی اضافه کرد: همچنین طراحی و اجرای پروژه‌های پیشگام توسعه و هویت‌بخش همچون «دروازه‌های ورودی» و «نماد شهری» و «بازار ایرانی ـ اسلامی» در راستای تحقق انگاره مفهومی ایرانی ـاسلامی در شهرسازی و معماری تا پایان سال ۱۴۰۲ از دیگر برنامه‌های دولت سیزدهم در شهرهای جدید می‌باشد.

جعفری اشتغال‌زایی در شهرهای جدید را از دیگر چشم‌اندازهای دولت مردمی اعلام و تاکید کرد: به همین منظور ایجاد و افتتاح مراکز کارآفرینی و اشتغال در شهرهای جدید با همکاری نهادهای مرتبط با هدف تحرک در پیشران‌های توسعه اقتصاد شهری تا پایان نیمه سال ۱۴۰۲ از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در این بخش است.

راه‌اندازی شهرک‌های معیشتی

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به برنامه دولت برای راه‌اندازی شهرک‌های معیشتی (مسکونی- کشاورزی) گفت: به همین منظور امان سنجی و مکان‌یابی این شهرک‌ها با هماهنگی و همکاری با وزارت جهاد کشاورزی به‌ویژه در سواحل جنوبی کشور در سال گذشته صورت گرفته است.

وی با اشاره به اتمام مطالعات شهر جدید خلیج فارس (شرق بندرعباس) با رویکرد برندسازی مکان در مقیاس بین‌المللی، افزود: تکمیل، فروش اقساطی و تحویل ۱۵ هزار واحد مسکن مهر از واحدهای باقیمانده و تامین کامل اراضی موردنیاز اجرای قانون جهش تولید مسکن در شهرهای جدید متناسب با سهمیه در نظر گرفته شده برای شهرهای جدید تا پایان سال ۱۴۰۲ را از دیگر اقدامات دولت می‌توان برشمرد.

جعفری به بهره‌برداری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در شهرهای جدید اشاره کرد و گفت: به همین منظور بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم، ساختمان‌های هوشمند و استفاده از مصالح نوین و فناوری‌های روز در راستای افزایش کیفیت ساخت‌وساز در شهرهای جدید اجرایی شده است.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10657

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: