عراق: تجارت با ایران طبق ساختاری شفاف‌ ساماندهی شده است

عراق: تجارت با ایران طبق ساختاری شفاف‌ ساماندهی شده است

‌به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، «علی العلاق»، رئیس بانک مرکزی عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی عراق (واع) در خصوص تنظیم روابط تجاری بین ایران و عراق در سایه تحریم‌های آمریکا، اظهار داشت: بحث‌‌های مستمری برای تنظیم روند واردات از ایران وجود دارد، به نحوی که عراق را به اسم نقض تحریم‌ها و توافق‌ها دچار مشکل نکند‌.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی عراق به فرمول و ساختار شفاف و روشنی در ساماندهی فرآیند تجاری با ایران دست خواهد یافت, به خصوص که بخشی از آن از طریق مبادله کالایی است.

العلاق همچنین گفت که برای تسویه بدهی‌های عراق از واردات گاز ایران با روشی جدید توافق شد که این مبالغ پرداخت شود.

رئیس بانک مرکزی عراق ضمن تایید تصمیم بغداد برای انجام معاملات با ارزهای خارجی غیر دلار گفت: اقدامات برای پذیرش درهم امارات، لیر ترکیه، روپیه هند و یورو به عنوان بخشی از فرآیند تسهیل نقل و انتقالات خارجی با گشایش درگاه‌های مستقیم به روی ارزهای کشورهای مورد معامله وجود دارد.
العلاق افزود: تراز تجاری با هند بالغ بر سه میلیارد دلار است و همچنین اعداد بالایی برای واردات از امارات و ترکیه وجود دارد.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی در پذیرش ارزهای این کشورها به مراحل پیشرفته تفاهم رسیده است که فرآیند نقل و انتقالات خارجی را تسهیل می‌کند.

رئیس بانک مرکزی عراق درباره تصمیم نهایی بغداد برای استفاده از دینار به جای دلار در معاملات داخلی تاکید کرد: پویش حمایت از دینار عراق چند جانبه و چند طرفی است و هدف از آن پشتیبانی از حاکمیت پول داخلی در مبادلات داخلی به جای استفاده از ارزهای خارجی است که برای محدود شدن آن تلاش می‌شود.

وی افزود: طبق دستورالعمل نخست وزیر عراق روند انتقال تدریجی برای محدود کردن انجام معاملات داخلی به استفاده از دینار عراق به جای دلار پیش می‌رود و شرکت‌ها هم به این امر ملزم شدند که درصد زیادی از آنها پاسخ مثبت دادند.

رئیس بانک مرکزی عراق پیش‌تر هم اعلام کرده است که این کشور از سال آینده میلادی همه معاملات تجاری داخلی و سایر معاملات داخلی خود را به جای دلار با واحد پولی خود یعنی دینار انجام خواهد داد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=13023

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: