پایداری صادرات بوتان و پروپان از پارس جنوبی حفظ می‌شود 

پایداری صادرات بوتان و پروپان از پارس جنوبی حفظ می‌شود 

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  شانا، بیژن گرجیان، مجری طرح خط لوله نهم سراسری گاز در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به ضرورت اجرای این پروژه گفت: به‌دلیل قدیمی بودن خطوط لوله کنونی انتقال پروپان و بوتان به اسکله صادراتی پتروشیمی، ایراداتی در پوشش و عملکرد آن ایجاد شده است، از این رو احداث این خط به‌منظور تعمیرات خطوط موجود در اولویت قرار گرفت تا پایداری صادرات این دو محصول کلیدی حفظ شود.

گرجیان با بیان حجم پیشرفت پروژه افزود: این پروژه بر اساس دستورعمل و پیمان ۱۵ ماهه است اما بررسی‌ها در حال اجراست تا مدت‌زمان این پروژه به ۱۰ ماه کاهش یابد که البته این مهم بستگی به عوامل زیادی دارد. اکنون نیز حجم پیشرفت واقعی پروژه ۸ درصد است که از پیشرفت برنامه‌ریزی‌شده جلوتر هستم.

جلوگیری از عدم‌النفع تاخیر در صادرات

سیروان امینی، مدیر پروژه لوله جدید صادرات گاز مایع درباره لزوم اجرای این پروژه توضیح داد: خطوط لوله‌ای که اکنون پروپان و بوتان را به اسکله صادراتی پتروشیمی منتقل می‌کنند پس از گذشت سال‌های متمادی فعالیت، دچار ایراداتی شدند و با توجه به خاص بودن خطوط لوله و چندلایه بودن این لوله‌ها و دمای منفی ۴۱ درجه سیال پروپان و منفی ۶ درجه سیال بوتان در برخی نقاط این خطوط با فرسوده‌شدن و تخریب پوشش بالایی لوله دچار یخ‌زدگی شده‌اند. فارغ از این مشکل، به دلیل فرآیند دستی شیرهای ایستگاه‌ها و گرم شدن سیال و افزایش بخار، بارگیری در کشتی‌ها از ۲۲ ساعت به ۶ یا ۷ روز افزایش پیدا می‌کند و این تأخیر، سبب پرداخت جریمه ۴۰ هزار دلاری در روز می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به هدف اصلی این پروژه بیان کرد: ازآنجایی‌ که نمی‌شود صادرات کشور را قطع کرد و این منطقه و صادرات آن یکی از گلوگاه‌های صادراتی کشور به‌شمار می‌رود، تعمیر خطوط صادرات پروپان و بوتان اهمیت ویژه‌ای دارد و دلیل و هدف اصلی احداث خط جدید نیز همین نکته است که با احداث آن، تک‌تک  خطوط کنونی از سرویس خارج و سیال به این خط منتقل می‌شود و پس از تعمیر دوباره به سرویس بازمی‌گردند، از این رو هدف و ضرورت این پروژه تعمیرات خطوط و پایداری صادرات است.

مدیر پروژه لوله جدید صادرات گاز مایع با تأکید بر پیچیدگی این پروژه اظهار کرد: تعدد ذینفعان در این کریدور یکی از مشکلاتی است که در این پروژه با آن روبه‌رو هستیم و هرگونه فعالیت مستلزم هماهنگی با چندین بخش و واحد است و برای فعالیت باید برنامه فعالیت روزانه ارائه و مجوز فعالیت روزانه کسب شود. یکی دیگر از مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم شلوغ بودن و ازدیاد خطوط لوله در این کریدور است که مباحث ایمنی اچ‌اس‌ئی را در اولویت قرار می‌دهد و این سبب پیچیدگی و حساسیت‌های بیشتر پروژه می‌شود.

امینی روند پیشرفت این پروژه را قابل‌ قبول دانست و گفت: پیشرفت برنامه‌ریزی ما تا به امروز ۵.۴ درصد بود که به دلیل خرید به‌موقع لوله‌ها، پیشرفت واقعی پروژه به ۸ درصد رسیده است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=19091

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: