پیش‌بینی تولید ۱۲۰ هزارتنی توت‌فرنگی در کشور

پیش‌بینی تولید ۱۲۰ هزارتنی توت‌فرنگی در کشور

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۲۰ هزار تن توت‌فرنگی در کشور تولید شود.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «داریوش سالم‌پور» درباره وضعیت تولید میوه‌های سردسیری و خشک در کشور، افزود: حوزه میوه‌های سردسیری و خشک به‌عنوان یکی از حوزه‌های شاخص و اولویت‌دار زیربخش باغبانی با دارابودن حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار سطح و تولید حدود ۱۱ میلیون تن انواع میوه‌های معتدله، سردسیری و خشکبار، علاوه بر تأمین صددرصدی نیاز مصرف داخلی، کمک به تأمین امنیت و اقتدار قضایی کشور در منطقه، توسعه صادرات و ارزآوری، ایجاد اشتغال پایدار و تأمین مواد اولیه موردنیاز صنایع فراوری، تبدیلی و تکمیلی؛ دارای جایگاه و رتبه ویژه‌ای از نظر سطح و تولید در بین کشورهای دنیا است.

وی ادامه داد: کشورمان در تولید زرشک رتبه نخست، در تولید پسته رتبه دوم، در تولید سیب، گردو، گیلاس، کشمش، زردآلو، هلو و شلیل رتبه سوم، در تولید به بادام، آلو و گوجه‌سبز رتبه پنجم، در تولید آلبالو و انگور رتبه هفتم و در تولید فندق رتبه هشتم دنیا را دارد.

سالم پور با اشاره به اهم برنامه‌های دفتر در سال جاری شامل؛ توسعه باغات مدرن و مکانیزه با ارقام نوین و دارای ارزش‌افزوده بالا در سطح ۱۵ هزار هکتار و اصلاح و احیای باغات درجه‌دو سردسیری و خشک در سطح ۷۸ هزار هکتار خاطرنشان کرد: برنامه حذف و جایگزینی باغات درجه سه سردسیری و خشک در سطح ۲۳ هزار هکتار، برنامه داربستی کردن و طرح فراز انگور در سطح ۸ هزار هکتار، سرشاخه کاری درختان میوه سردسیری و خشک در سطح ۱۵ هزار هکتار و برنامه توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار با استفاده از ارقام سازگار و حداکثر بهره‌مندی از ظرفیت بارندگی مناطق مستعد (آب سبز) در سطح ۲۱ هزار هکتار در دستور کار این دفتر قرار دارد.

وی به اهمیت میوه‌های ریز و توت‌فرنگی اشاره و گفت: مجموعه میوه‌های ریز با دارابودن محصولات مهمی از قبیل انگور، توت‌فرنگی، زرشک، انواع توت‌ها و بری‌ها سهم بسزایی در تولیدات باغبانی کشور دارد، به‌نحوی‌که ۱۱.۵ درصد از سطح باغات کشور و ۱۴.۵ درصد از تولیدات باغبانی کشور متعلق به میوه‌های ریز است.

به گفته سالم پور، بیش از ۸۰ درصد از توت‌فرنگی تولیدی در کشور به مصرف تازه‌خوری و بقیه در صنایع فراوری و تبدیلی برای تولید مربا، آبمیوه، مارمالاد، ژله، بستنی، شیرینی و شکلات مصرف می‌شود.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک در خصوص وضعیت سطح و تولید توت‌فرنگی، بیان کرد: بر اساس آمار سال ۲۰۲۰ سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد (فائو)، سطح زیر کشت توت‌فرنگی فضای باز در دنیا ۴۰۰ هزار هکتار و میزان تولید حدود ۹ میلیون تن بوده و کشورهای چین، لهستان، روسیه، آمریکا، مکزیک، ترکیه، مصر و اسپانیا کشورهای عمده از نظر سطح و تولید توت‌فرنگی در دنیا است.

وی افزود: کشورمان با دارابودن بیش از ۶ هزار هکتار سطح زیر کشت توت‌فرنگی در فضای باز و تولید حدود ۹۰ هزار تن، جایگاه هفدهم از نظر سطح و جایگاه بیستم از نظر تولید توت‌فرنگی را در دنیا دارد که با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای مکان‌یابی صحیح در مناطق مستعد، انتخاب ارقام پربازده و سازگار، مدیریت بهینه تولید، انجام عملیات به باغی، افزایش عملکرد در واحد سطح، مدیریت صحیح برداشت و پس از برداشت محصول، بسته‌بندی و حمل‌ونقل اصولی و کاهش ضایعات، علاوه بر افزایش سرانه مصرف داخل کشور، سهم ایران در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی هم طی برنامه پنج‌ساله، ارتقا خواهد یافت.

سالم پور ادامه داد: استان کردستان با سطح زیر کشت سه‌هزار و ۴۰۰ هکتار (معادل ۵۶ درصد کل سطح زیر کشت کشور) و تولید ۵۲ هزار تن (معادل ۵۷ درصد کل تولید کشور) و متوسط عملکرد بالای ۱۶ تن در هکتار، پیشتاز تولید توت‌فرنگی در فضای باز است و استان‌های مازندران، گلستان و گیلان در رتبه‌های بعدی هستند.

به گفته وی، بیش از ۳۰ هزار تن توت‌فرنگی در ۵۳۰ هکتار از گلخانه‌های کشور تولید می‌شود که با احتساب این میزان تولید، رقم نهایی تولید توت‌فرنگی در کشور بیش از ۱۲۰ هزار تن است.

زیربخش باغبانی به دلیل تولید محصولات دارای ارزش‌افزوده بالای صادراتی، نقش بسیار مهمی در ارزآوری و مثبت کردن تراز تجاری ایفا می‌کند، به‌نحوی‌که بیش از ۵۰ درصد ارزش صادراتی بخش کشاورزی ایران متعلق به باغبانی است. همین‌طور زیربخش باغبانی با حدود سه میلیون هکتار سطح و ۲۵ میلیون تن انواع تولیدات، حدود ۲۰ درصد از کل سطح زیر کشت بخش کشاورزی، ۲۰ درصد از کل تولیدات بخش کشاورزی و ۳۷ درصد اشتغال بخش کشاورزی را شامل می‌شود.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11041

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: