استاندارد لوازم برقی سال آینده مورد بازنگری قرار می‌گیرد

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران:

استاندارد لوازم برقی سال آینده مورد بازنگری قرار می‌گیرد

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: استاندارد و برچسب مصرف انرژی لوازم برقی از جمله آسانسور، پله‌برقی، یخچال، جاروبرقی، بخاری برقی و هود آشپزخانه در سال ۱۴۰۲ مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

«مهدی اسلام‌پناه» امروز شنبه در مراسم رونمایی از استاندارد ملی جدید برچسب انرژی کولرهای آبی که با هدف صرفه‌جویی ۳۰۰۰ مگاواتی در مصرف سوخت این لوازم خنک‌کننده صورت پذیرفته است، افزود: صیانت از انرژی رویکردی است که در دولت مردمی سیزدهم شکل گرفته است و من به عنوان یک شهروند از رویکردهای وزیر نیرو در این زمینه تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: بحران انرژی در جهان و افزایش هزینه‌ها، مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها را تحت فشار قرار داده است، شرایط فوق نیازمند فرهنگ‌سازی برای مدیریت مصرف و تغییر عادات روزمره است و با مصرف بهینه باید مسیری را طی کنیم که کاهش مصرف به دنبال داشته و تبعات زیست‌محیطی را کاهش دهد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، ناترازی تولید و مصرف انرژی را ناشی از عوامل متعدد از جمله نیاز به سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد دلاری در سال دانست و خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف برق مهم‌ترین راهکار برای جبران ناترازی است که تنها از مسیر فرهنگ‌سازی و ارتقای استانداردهای لوازم و فرآیندهای انرژی‌بر میسر خواهد بود.

اسلام‌پناه بیان کرد: سازمان ملی استاندارد ملزم است با استقرار استاندارد در مصرف انرژی، نقش خود را در این زمینه به درستی ایفا کند.

وی گفت: مشارکت فعالانه‌ای در زمینه ارتقای استانداردهای تجهیزات و فرآیندها با وزارتخانه‌های نفت و نیرو را در دستور کار داریم و بر این اساس ۵۱ دستورالعمل مصرف انرژی تدوین شده که ۳۶ استاندارد مربوط به لوازم خانگی و رمزارزها و ۱۵ استاندارد مربوط به لوازم هیدروکربنی است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اجرای ۳۶ استاندارد از این میان اجباری لوازم و تجهیزات اعلام شده است و تولیدکنندگان ملزم به اجرای برچسب انرژی هستند.

رئیس سازمان استاندارد با بیان این که هم‌اکنون ۹۰ واحد تولیدی معتبر در تولید کولرهای آبی همکاری دارند، گفت: استاندارد کولرهای آبی در دهه ۸۰ تدوین و اجرایی شد که با درخواست وزیر نیرو در آذرماه ۱۴۰۱ مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفت.

اسلام‌پناه گفت: استاندارد برچسب قبلی از رتبه A تا G در نظر گرفته شده بود که در اصلاحیه مصرف کولرها از رتبه A تا D ارتقا یافته است و منجر به افزودن سه رتبه مصرف انرژی به بالای برچسب و حذف سه رتبه از انتهای برچسب شده است، در واقع کاهش مصرف کولرها با نصب الکتروموتورهای پربازده محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: ۲۰۸ استاندارد در حوزه انرژی تا پایان بهمن‌ماه سال جاری و ۳۴۵۵ استاندارد در حوزه برق و الکترونیک تدوین شده است که بر اساس قوانین بالادستی و تقویت و توسعه نظام استانداردها بوده است.

این مقام مسئول بازنگری در برچسب انرژی کولرهای آبی را نیز با همکاری وزارت نیرو و در راستای کاهش ۳۰۰۰ مگاوات رشد توان برق مصرفی دانست و افزود: در زمینه ارتقای برچسب انرژی کولرهای گازی نیز حذف رتبه‌های F، E و G و افزوده شدن رتبه‌های پلاس با هدف استفاده از کمپرسورهای اینورتوری صورت گرفته است.

به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد، آسانسور، پله‌برقی، یخچال، جاروبرقی، هیترهای برقی و هود آشپزخانه و دیگر لوازم برقی نیز در سال ۱۴۰۲ مورد بازنگری در زمینه استاندارد قرار خواهند گرفت.

اسلام‌پناه ابراز امیدواری کرد هم‌زمان با ورود به فصل گرم سال مردم بتوانند از کولرهای دارای مصرف بهینه انرژی استفاده کنند. ارتقای استاندارد این لوازم یک اختیار نیست و اجباری در راستای صیانت از منابع انرژی به شمار می‌رود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10458

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: