ساماندهی صرافی‌ها به نفع نظم حاکم بر اقتصاد کلان کشور است

یک کارشناس اقتصادی:

ساماندهی صرافی‌ها به نفع نظم حاکم بر اقتصاد کلان کشور است

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ساماندهی صرافی‌ها ایده مبارکی است، گفت: این کار به نفع نظم حاکم بر اقتصاد کلان کشور است و می‌تواند شفافیت را ارتقا داده و ریسک ورود و فعالیت در بازار صرافی‌ها را کاهش دهد.

«وحید شقاقی» اقدام بانک مرکزی برای ساماندهی صرافی‌ها را مبارک خواند و گفت: با ساماندهی صرافی‌ها توسط بانک مرکزی موافق هستم. دلیلم این است که بر نهادهای مالی باید اصول و ضوابط شفافی حاکم شود. ما یکبار در گذشته ضربه مهلکی را به دلیل عدم وضع مقررات، اصول و ضوابط در نظام بانکی خوردیم؛ زمانی که مؤسسات پولی و اعتباری بدون ضوابط و رعایت الزامات ایجاد شدند و گرفتاری‌های زیادی را برای کشور ایجاد کرد. به واسطه این امر بسیاری از مردم متضرر شدند و برای دریافت حق خود جلوی قوه قضاییه صف کشیدند و دنبال مطالبات خود بودند. در نهایت نیز آن زمان دولت وقت ۳۰ هزار میلیارد تومان پول تزریق کرد تا این مسئله را جمع کند که آثار سوء آن روی زندگی مردم تأثیر گذاشت.

وی افزود: در تمام نهادهای مالی مانند بانک‌ها و صرافی‌ها باید اصول و ضوابط شفافی حاکم و کفایت‌هایی رعایت شود که ریسک‌های موجود در این حوزه را کاهش دهد، این شکل از ساماندهی در تمام دنیا نیز وجود دارد. در سیستم بانکی حتی مقررات ریسک‌زدایی بین‌المللی در قالب «بازل ۱.۲.۳» اعمال می‌شود. در این قوانین اگر بانکی استانداردهای مثلا بازل ۳ را رعایت نکند، جزو بانک‌های پر ریسک است و سرمایه‌گذاران جهان کمتر سراغ آن‌ها می‌روند.

شقاقی تاکید کرد: در داخل کشور نیز همین است و باید استانداردهایی بر نهادهای مالی حاکم شود. چون صرافی‌ها نیز جزو این نهادها تلقی می‌شوند، باید بر آن‌ها نیز استانداردهایی حاکم شود. حتی برای اینکه ریسک کاهش پیدا کند، گاها استاندارها را نیز ارتقا می‌دهند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: صرافی‌ها باید تلاش کنند استانداردهایی که در این زمینه وجود دارد را رعایت کرده و پیرو رعایت استانداردها مجوز فعالیت دریافت کنند تا مردم و کشور متضرر نشوند.

شقاقی گفت: از جزئیات استانداردهایی که بانک مرکزی برای این ساماندهی در نظر گرفته با خبر نیستم اما قطعا این ساماندهی صرافی‌ها به نفع نظم حاکم بر اقتصاد کلان کشور است. می‌تواند شفافیت را ارتقا داده و ریسک ورود و فعالیت در بازار صرافی‌ها را کاهش دهد.

وی گفت: ساماندهی صرافی‌ها ایده مبارکی است؛ اما این‌که ضوابط چطور طراحی شده و مبتنی بر منطق حاکم است یا ضعف‌هایی دارد هنوز به آن ورود نکرده‌ام. اما اصل ایده که ساماندهی، تقویت نظارت بانک مرکزی بر فعالیت صرافی‌ها، ساماندهی و بهبود استانداردها، نظم بخشیدن بر فعالیت صرافی‌ها، کاهش شبهات و ابهامات در فعالیت صرافی‌ها است، می‌تواند اطمینان بخشی را بالا ببرد و از بروز تخلفات احتمالی و خسارات بعدی جلوگیری کند.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10676

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: