صادرات نفت ایران علیرغم عدم توافق هسته ای، سال ۲۰۲۲ را به بالاترین حد خود به پایان رساند

صادرات نفت ایران علیرغم عدم توافق هسته ای، سال ۲۰۲۲ را به بالاترین حد خود به پایان رساند

صادرات نفت ایران در دو ماه آخر سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسید و به‌رغم تحریم‌های ایالات متحده علیه صادرات نفت ایران، سال ۲۰۲۳ را با قدرت شروع می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، صادرات نفت تهران از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خارج شد و تحریم‌ها را با هدف محدود کردن صادرات نفت و درآمدهای مرتبط با آن به دولت ایران بازگرداند، محدود شده است.

با این وجود صادرات این کشور در دوره ریاست جمهوری جو بایدن، که به دنبال احیای توافق هسته‌ای بود، افزایش یافته و بر اساس برخی برآوردها به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۹ رسیده است. این امر علیرغم وجود جریان های مخالف مانند توقف در آن مذاکرات و رقابت نفت خام تخفیفی روسیه صورت می‌گیرد.

شرکت مشاور انرژی اس وی بی اینترنشنال گفت: صادرات نفت خام ایران در دسامبر به طور متوسط ۱.۱۳۷ میلیون بشکه در روز بود که ۴۲۰۰۰ بشکه در روز نسبت به نوامبر افزایش داشته و بالاترین رقمی است که SVB در سال ۲۰۲۲ بر اساس برآوردهای قبلی گزارش کرده بود.

کارشناس شرکت اس وی بی در این باره گفت: «در مقایسه با دولت ترامپ، هیچ سرکوب یا اقدام جدی علیه صادرات نفت ایران صورت نگرفته است. صادرات ژانویه تا کنون مانند ماه‌های گذشته قوی بوده است.»

وی افزود: «کاهش تقاضای چین و عرضه روسیه به چین چالش بزرگی برای آنها بوده است. بیشتر نفت این کشور همچنان به خاور دور و در نهایت چین می‌رود. ایران همچنین به ونزوئلا برای صادرات نفت خود کمک می‌کند.»

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی در کاخ سفید، گفت که اجرای تحریم‌ها توسط دولت قوی است و «آمار کلان اقتصاد ایران به وضوح این موضوع را تأیید می‌کند.»

واتسون گفت: «ما از هیچ اقدامی علیه تحریم‌گریزان، همراه با تحریم‌ها علیه تجارت موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین ایران تردیدی نداشته و نخواهیم داشت».

مشاور پترو لجستیک که عرضه نفت را دنبال می‌کند، گفت شاهد یک روند صعودی در صادرات نفت خام ایران است که از نظر این شرکت در دسامبر به بالاترین سطح خود از مارس ۲۰۱۹ رسیده است.

کپلر، یک شرکت اطلاعاتی، صادرات نفت خام ایران را در نوامبر ۱.۲۳ میلیون بشکه در روز اعلام کرد که بالاترین میزان از آگوست ۲۰۲۲ و تقریباً برابر با سطح۱.۲۷ میلیون بشکه در روز در آوریل ۲۰۱۹ است.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10203

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: