قطر برنده واقعی جام جهانی فوتبال۲۰۲۲ شد!

یاداشت مدیر مسئول/ اسماعیل کریمیان

قطر برنده واقعی جام جهانی فوتبال۲۰۲۲ شد!

یکم :چشم‌انتظاری هواداران فوتبال برای تماشای فینال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به پایان رسید و در روز پایانی جام ۲۲، تیم‌های ملی آرژانتین و فرانسه دیدار فینال را برگزار ‌کردند ، تیم ملی آرژانتین در ضربات پنالتی موفق شد از سد تیم ملی فرانسه بگذرد و قهرمان جهان شود و سی روز پرهیجان با این رشته محبوب و پر طرفدار ورزشی جهان، با قهرمانی این تیم به سرآمد،لاکن  اینجانب نه فوتبالیستم نه مفسر ورزشی این رشته ، که بخواهم بازیهای انجام شده راتفسیر بنمایم، نگاه من به جام جهانی قطر از این  زاویه است که چرا قطر قهرمان واقعی جام جهانی ۲۰۲۲ شده است . 

دوم : قطر، کشوری در غرب آسیا با پایتختی دوحه است نزدیک به سه میلیون نفر جمعیت دارد و چهارمین کشور قدرتمند بر پایه سرانه تولید ناخالص داخلی و ششمین کشور بر پایه سرانه درآمد ناخالص ملی است. قطر توسط سازمان ملل متحد به عنوان کشوری با توسعه انسانی بسیار بالا طبقه‌بندی شده‌است و دارای سومین رتبه برتر شاخص توسعه انسانی در جهان عرب است . اقتصاد قطر اقتصادی با درآمد بالا است که سومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان را در اختیار داردقطر بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع و بزرگترین صادرکننده دی‌اکسید کربن در جهان است.

در سده بیست‌ویکم، قطر به‌عنوان یک قدرت مهم در جهان عرب ظاهر شد. این امر از طریق منابع عظیم مالی و همچنین گروه رسانه‌ای در حال گسترش جهانی خود، مانند الجزیره محقق شد. جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر برگزار شد و این کشور را به اولین کشور مسلمان و عربی که میزبان این رویداد است تبدیل کرد. همچنین بازی‌های آسیایی ۲۰۳۰ نیز در قطر برگزار خواهد شد.

سوم : پس از این خلاصه بیوگرافی اطلسی به موضوع جام جهانی قطر که با پیروزی آرزانتین به پایان رسید اشاره کنیم که چرا  قهرمان اصلی این رویداد بزرگ وپرطرفدار جهانی کشور وحاکمیت قطر است؟ زیرا قطر بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار برای زیرساخت‌های جام جهانی هزینه کرده تا بیش از یک میلیون بازدیدکننده را در طول یک ماه پرشور ورزشی در  قطر میزبانی کند و میلیاردها نفر از مردم جهان را در قالب تماشاگر از سراسر جهان را از طریق رسانه ها وجعبه جادویی تلویزیون معطوف به خود نماید.

انتظار می‌رود اقتصاد قطر با رشد ۴.۶ درصد در سال ۲۰۲۲ همراه شود این در حالی است که در سال ۲۰۲۱ میزان این رشد ۱.۵ درصد بود.جام جهانی قطر نه تنها جایگاه قطر را در نقشه جهانی به عنوان مرکز گردشگری بین‌المللی و فعالیت‌های تجاری ترسیم می‌کند، بلکه رونق بزرگی برای اقتصاد این کشور به همراه خواهد داشت و با وجود مبالغ هنگفتی که قطر برای ارتقای زیرساخت‌ها، بخش گردشگری، تولید برق، مخابرات و اینترنت ۵G و حمل و نقل هزینه کرده است، از همین حالا این کشور را باید برنده بزرگ جام جهانی خواند؛ چراکه در سال‌های آتی نتیجه سرمایه‌گذاری خود در بخش گردشگری را خواهد دید.اقتصاد قطر نه تنها از طریق سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش گردشگران در طول جام جهانی تقویت می‌شود، بلکه از صادرات بیشتر سوخت‌های فسیلی در بحبوحه افزایش تقاضا از سوی کشورهای اروپایی نیز بهره می‌برد.تعداد ورودی‌های بین‌المللی به این کشور ۱۶۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به ۲.۲ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ رسیده است که با نرخ رشد بی‌سابقه ۷.۶ درصدی همراه می‌شود و در عین حال پیش بینی می‌شود سرمایه‌گذاری‌ها برای ارتقای جاده‌ها، راه‌آهن‌ها و فرودگاه‌ها، بخش ساخت‌وساز را تا ۷.۳ درصد در سال ۲۰۲۲ تقویت کند.از نظر درآمد احتمالی بلیت فروشی، حدود ۳۶۰ میلیون دلار برای قطر در ۶۴ بازی در طول جام جهانی کسب می‌شود و ۲۷ شریک تجاری فعال توسط فیفا و جام جهانی قطر نیز حضور دارند که مجموع درآمد حمایت مالی آنها به ۱.۷ میلیارد دلار می‌رسد.

سرمایه‌گذاری‌های عظیم زیرساختی همچنین میلیون‌ها فرصت شغلی را در بخش‌های کلیدی از جمله ساخت و ساز، املاک و مستغلات و گردشگری ایجاد کرده است.

نرخ بیکاری در قطر از ۱.۸ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۰.۷ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش می‌یابد، همچنین انتظار می‌رود افزایش فرصت های شغلی باعث افزایش تقاضای داخلی شود و پیش بینی می‌شود که هزینه‌های مصرف واقعی خانوارها در سال ۲۰۲۲ به میزان ۶.۳ درصد در مقایسه با ۳.۷ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یابد.

واینها وصدها نکته دیگر که در مجال این مبحث نیست، حاکی از این مدعاست که قطر قهرمان اصلی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ شد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=9769

دکتر اسماعیل کریمیان

دکتر اسماعیل کریمیان

کارشناس مرکز روابط عمومی واموربین الملل سازمان برنامه وبودجه کشور معاون مرکز روابط عمومی ، اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور معاون اجرایی شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور عضو انجمن متخصصان روابط عمومی ایران

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: