پیش‌بینی پایان مذاکرات فنی ساخت راه‌آهن رشت- آستارا با روسیه تا یک ماه دیگر

معاون راه‌آهن شرکت ساخت خبر داد:

پیش‌بینی پایان مذاکرات فنی ساخت راه‌آهن رشت- آستارا با روسیه تا یک ماه دیگر

معاون راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با پیش بینی پایان مذاکرات فنی ساخت راه آهن رشت- آستارا با طرف روسی تا اردیبهشت امسال، گفت: اگر موافقتنامه نهایی نیز که در وزارت راه و شهرسازی درحال پیگیری است قطعی شود، ساخت راه‌آهن رشت- آستارا در مدت ۴۸ ماه در سال ۱۴۰۲ آغاز می‌شود.

«عباس خطیبی» درباره آخرین جزئیات مذاکرات شروع ساخت راه‌آهن رشت- آستارا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: یکی از مهمترین پروژه‌های موثر شبکه ریلی که تکمیل کننده کریدور شمال- جنوب و ادامه دهنده راه‌آهن قزوین- رشت است، مسیر ۱۶۲ کیلومتری راه آهن رشت- آستارا است که عملیات اجرایی آن از چند سال پیش آغاز شده است اما ساخت آن فقط محدود به ۲۴ کیلومتر از ۱۶۲ کیلومتر است.

معاون راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: ماحصل مذاکرات ایران و روسیه که در سال گذشته انجام شد درحال نهایی شدن است تا تبدیل به تفاهم نامه‌ای دو جانبه شود و ذیل این موافقتنامه شرکت ساخت نیز به دستور وزیر راه مباحث فنی و قیمتی را با معاون اول راه آهن روسیه سه شنبه‌های هر هفته درحال مذاکره است.

به گفته خطیبی، مذاکرات فنی به صورت هفتگی ادامه دارد تا در مقوله حجم بار، طراحی مدل‌ها و سایر جزئیات بررسی انجام شود تا بعد از تفاهمنامه قطعی، مذاکرات فنی نیز در قرارداد نهایی منعقد شود.

وی ادامه‌داد: قرار است این راه آهن در مدت چهار سال ساخته شود و روسیه وامی را در اختیار این پروژه بگذارد تا در کار ساخت راه آهن کمک اقتصادی شود.

معاون راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ابراز امیدواری کرد مذاکرات فنی تا اواخر اردیبهشت تمام شود و موافقتنامه هم در همین زمان نهایی شود و در نهایت با یک توافقنامه سه جانبه بین ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه تضمین کننده ساخت کل کریدور باشد.

خطیبی درباره چرایی ورود روسیه به این این خط ریلی، گفت: با توجه به مذاکرات ایران و روسیه و مطالبه گری روسیه از این حیث که هر چه سریعتر این پروژه ریلی مهم ساخته شود و اهمیت دارد که بتواند برای سرمایه گذاری در این پروژه ریلی ورود کند، مذاکرات دو طرفه آغاز شد؛ البته جمهوری آذربایجان هم می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند زیرا کریدور شمال- جنوب انتقال بار را در مسیر روسیه به هند کوتاه می‌کند و صرفه هزینه ریلی را تا ۳۰ درصد برای کشورهای منطقه کاهش می‌دهد.

وی بیان‌داشت: در مذاکرات اسفند ماه سال گذشته با پیش‌بینی جابه‌جایی ۱۵ میلیون تن بار بین ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه بر تکمیل کریدور شمال- جنوب تاکید ویژه ای شد که ساخت این راه آهن بخش مهمی از آن است.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10616

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: