صادرات غیرنفتی ایران به چین در حال افزایش است

صادرات غیرنفتی ایران به چین در حال افزایش است

به گزارش اقتصاد کشور ؛ روح‌الله لطیفی سخنگوی کمیسیون توسعه تجارتخانه صمت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه تجارت ایران و چین در سال‌های اخیر رو به رشد بوده است،‌گفت: تا ۲ سال پیش میزان روابط تجاری ایران و چین در بخش تجارت غیرنفتی نهایتاً حدود ۱۸ میلیارد دلار بود، اما اکنون این رقم به بیش از ۲۲ تا ۲۳ میلیارد دلار رسیده است.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارتخانه صمت اظهار داشت: با توجه به مذاکراتی که سال گذشته با مقامات بازرگانی چین انجام شد برخی موانع صادرات محصولات کشاورزی ما به این کشور مرتفع شده است و زمینه توسعه صادرات چند محصول کشاورزی ما به چین فراهم شده است.

وی افزود: تا پیش از این مذاکرات محصولات کشاورزی ما به غیر از زعفران و خشکبار در بازار چین رجیستر نمی‌شد اما اکنون زمینه برای صادرات محصولاتی مانند مرکبات از جمله پرتقال و کیوی و همچنین سایر محصولات کشاورزی به چین فراهم شده است.

لطیفی اظهار داشت: همچنین با پیگیری‌های سفارت ایران در چین زعفران از سبد کالایی دارویی خارج شده و به گروه کالایی ادویه اضافه شده است که با این کار صادرات زعفران به چین تسهیل شده و همین امر باعث چند برابر شدن صادرات زعفران ما به چین شده است.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارتخانه صمت گفت: ما از بسیاری از ظرفیت‌های وارداتی چین اطلاع نداریم که اطلاع از آن و شناخت بیشتر ظرفیت‌های کشور چین از طریق نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه واردات چین می‌تواند زمینه همکاری دو کشور را افزایش دهد.

وی بیان داشت:‌ در حال حاضر حدود ۲۹ درصد از تجارت ایران با کشور چین است که این رقم در مقایسه با صادرات ما به کشورهای دیگر قابل ملاحظه است.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  فارس، بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۷ ماهه امسال میزان تجارت غیرنفتی کشور به ۶۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید.همچنین میزان صادرات غیرنفتی ما به چین طی مدت یادشده ۸ میلیارد دلار و میزان واردات ما از چین ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=14916

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: